پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: عدالت و اجتهاد دو عنصر مهم و محوری دستگاه قضایی است که باید مورد توجه گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب قم اظهارداشت: صیانت از قم و فرهنگ آن وظیفه‌ای همگانی است و کسانی که عهده دار مسئولیت در قم هستند اجر و ثواب مضاعف دارند و هر چه دامنه عمل بیشتر باشد امری خوب و ثواب و عقاب آن بیشتر می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأثیرگذاری غیرمستقیم جایگاه ویژه قم بر جهان گفت: پاک‌بودن از آسیب‌های گوناگون می‌تواند الگوی همه قرار بگیرد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به سفر خود به صربستان گفت: ایجاد مرکز تحقیقاتی قم در صربستان کار بزرگی بوده و نشانگر آن است که قم بر همه جهان تأثیرگذار است ازاین‌رو اقدام و عمل در قم می‌تواند تأثیرات بسیاری را در جامعه و جهان داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه بابیان اینکه کار دستگاه قضا‌ نسبت به بقیه ادارات و ارگان‌ها حساسیت مضاعفی دارد، تصریح کرد: عدالت و اجتهاد دو عنصر محوری در دستگاه قضایی است ازاین‌رو باید با توجه به آن کارهایی خود را پیش برد.

وی بابیان اینکه اسلام بر عنصر عدالت تأکید فراوان دارد، خاطرنشان کرد: توجه به مسائل پیشگیری و کاهش جرم یک رویکرد اساسی است که با اقدامات جدید دستگاه قضایی می‌تواند به ثمر بنشیند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: تحقیق و پژوهش دو عنصری است که دستگاه قضایی باید به آن بپردازد اما متأسفانه کاری در رابطه با آن صورت نگرفته است، از وظایف حوزه‌های علمیه این است که در طرح‌های مطرح‌شده تحقیق و پژوهش کند، همچنین باید حوزه علمیه در دستگاه قضایی کمک کرده و متقابلاً دستگاه قضایی در تحقیق و پژوهش از حوزه‌های علمیه کمک بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات خوب اجتماعی در دستگاه قضایی با ادارات مختلف ازجمله آموزش‌وپرورش می‌تواند کمک خوبی به‌منظور پیشگیری از جرم باشد، قوه قضاییه باید مظهر اقتدار باشد و باید این اقتدار هوشمندانه اعمال شود و این مظهر اقتدار نیاز به مطالعه و دقت بسیاری دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: قوه قضاییه باید مظهر اقتدار نظام اسلامی باشد، اما این اقتدار باید هوشمندانه اعمال شود و بر اساس تجربیات، اقتدار با کمترین حساسیت‌ها به خوبی قابل نمایش است.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مجموعه دستگاه‌های امنیتی و قضایی در استان قم رسالت‌های ویژه‌ای را بر عهده دارند، اظهارداشت: فعالیت‌های قضایی نسبت به دیگر امور حساسیت‌های بسیاری دارند و دین مبین اسلامی در حوزه قضا نگاه‌های ویژه دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه فقه‌دانی و داشتن عدالت مکمل حقوق‌دانی و تجربه است، یادآور شد: در دستگاه‌های قضایی دنیا اجتهاد به موضوع حقوق‌دانی محدود می‌شود، اما در نظام اسلامی آگاهی نسبت به مباحث فقه قضایی مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در منطق حقوق بشر آشنایی با نظام‌های حقوقی جایگاه مشخصی دارد، تصریح کرد: عدالت یکی از نتایج آشنایی با نظام‌های حقوقی است؛ انسان‌ها باید در دستگاه قضا در تراز عدالت و تقوا باشند تا جامعه در پرتو این عناصر بتواند به سلامت و عدالت برسد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: دستگاه قضا نسبت به مباحث پیشگیری و ایجاد زمینه‌های کاهش جرم نگاه ویژه دارد که این رویکرد ویژه در دین مبین اسلام مورد تاکید گرفته است و نتایج بسیاری را برای جامعه اسلامی به دنبال دارد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه عملکردهای فرهنگی، تربیتی، اطلاع‌رسانی، آگاه‌بخشی و توجه به قوانین و فناوری‌های نوین در رویکرد پیشگیرانه جایگاه مشخصی دارد، عنوان کرد: اقداماتی که در حوزه پیشگیری قوه قضاییه انجام شده نتایج مطلوبی را برای جامعه به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع تحقیقات در عرصه‌های مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اضافه کرد: تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌تواند در شوراهای مختلف فرهنگی کارساز باشد در حالی که قالب تصمیم‌گیری‌های کنونی در این تشکل‌ها پشتوانه فکری مورد نظر را ندارد به همین علت تحقیق و پژوهش باید گسترش یابد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha