جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله یزدی

حوزه/ حوزه، باید ضمن تحکیم و تقویت بنیه های علمی و تداوم در درس و بحث دینی، با برنامه ریزی های دقیق، دغدغه های مسائل جاری جامعه اسلامی را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله یزدی امروز در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری و هئیت علمی همایش «حوزه انقلابی» که در سالن همایش های جامعه مدرسین قم برگزار شد، بر ضرورت برگزاری همایش حوزه انقلابی و انجام  فعالیت و برنامه ها، در راستای لبیک به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید نمود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که معنی ولایت و قبول داشتن ولی امر تنها بر اطاعت از اوامر ولایی او خلاصه نمی شود، اظهار داشت: آدمی باید به آنچه که مورد رضای ولی امر بوده، مورد پسند ایشان است، عمل نموده، رضایت ایشان را جلب نماید.

وی در ادامه با اشاره به این که روایات اسلامی در توضیح رابطه پدر و فرزندی، بر این نکته که فرزند نباید منتظر امر پدر برای انجام کار مورد رضای او باشد، خاطرنشان کرد: روایات اسلامی بر این نکته تأکید دارند، که فرزند باید نیاز پدر را قبل از خواست و اذعان به نیاز از سوی او، برطرف نماید؛ این مهم همان ملاک ولایت پدر بر فرزند بوده، در ولی امر مسلمین، ملاک ها مهمتر است.

آیت الله یزدی یادآور شد: انقلابی بودن و بقاء دوام پایگاه انقلاب که همان حوزه های علمیه است، یکی از موارد مهمی است که شک نداریم، مورد خواست و رضای ولی امر بوده، در حقیقت رکن اصلی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

 ولایت فقیه بحثی صرفاً تئوری نیست

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین بابیان اینکه نظام مقدس اسلامی به این راحتی به دست نیامده است به جایگاه مسئله ولایت فقیه در جامعه اشاره کرد و گفت: بحث ولایت فقیه به عنوان بحثی صرفاً تئوری نبوده، بحثی اجرایی و عملی است که باید در منظر و مرآی حاکمیت به طور کامل احساس و دیده شود.

وی تأکید کرد: ولی امر به عنوان نائب امام زمان(عج)، آن قدر در میان امت مقبولیت، محبوبیت و نفوذ دارد، که هیچ گاه، نمی گذارند چیزی از خواسته های ایشان بر زمین بماند؛ از مهمترین خواسته های رهبر معظم انقلاب، همین مسئله بقاء و دوام انقلابی گری در حوزه علمیه است.

آیت الله یزدی در ادامه بر ضرورت فعالیت در عرصه حوزه انقلابی تأکید نمود و اظهار داشت: نگرانی که در میان بسیاری از دلسوزان وجود دارد، این است که گویا روند عمومی حوزه، به گونه ای پیش می رود؛ که می خواهند، تحت عناوین خاص، حوزه را به دوران قبل از انقلاب برگردانده و روند عمومی حوزه را به سمت فراموشی ریشه های انقلاب حرکت دهند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: وقتی سخن از انقلابی ماندن حوزه به میان می آید، باید حوزه های علمیه، به خصوص حوزه علمیه مقدسه قم، به عنوان بزرگترین حوزه شیعی، که ده ها تشکل رسمی و غیر رسمی را در خود جای داده، مهم شمرده شود.

این استاد حوزه افزود: در انقلابی ماندن حوزه، باید شاکله کلی حوزه و مجموعه ای کامل، اعم از مرجعیت، اساتید، طلاب و نیز فعل و انفعالات حاکم بر آن، که ضمن ارتباط متقابل با یکدیگر، به کار هم حساسیت دارند؛ برای مقابله با به فراموشی سپرده شدن اهداف اصلی انقلاب مورد توجه قرار گیرند.

وحدت دیانت و سیاست مورد هجمه دشمن است

وی با تأکید بر این که وحدت دیانت و سیاست، از مهمترین اهدافی است که همواره مورد هجمه دشمنان اسلام در گذرگاه های مختلف زمانی بوده است، تصریح کرد: مسئله وحدت دیانت و سیاست یکی از پایه های اصلی انقلاب بوده، این مهم باید مورد توجه و تأکید مراجع، اساتید، طلاب و تشکل های مختلف و متنوع حوزوی باشد.

رئیس جامعه مدرسین ضمن تأکید بر توجه به پویایی حوزه های علمیه، یادآور شد: حوزه انقلابی باید به گونه ای باشد که وقتی، از بیرون به نهاد حوزه نگریسته شود؛ حوزه، مجموعه ای پویا، زنده، پر تلاش و حساس نسبت به همه مسائل و حوادث انقلاب، نظام، اسلام، جامعه و حقایق و وقایع دنیا ترسیم گردد.

نباید تنها به چند نقطه فعال و امید بخش حوزوی دلخوش باشیم

وی با تأکید بر این که نباید تنها به چند نقطه فعال و امید بخش حوزوی دلخوش باشیم، اظهار داشت: اگر به تمام ارکان حوزه های علمیه توجه نداشته باشیم، طولی نخواهد کشید که برخی نادان، با اسم استقلال، حوزه را به حوزه قبل از پیروزی انقلاب بر می گردانند.

آیت الله یزدی با اشاره به این که حوزه های علمیه باید به فعالیت های قوای سه گانه که مجموعه نظام اسلامی را اداره می کنند، حساسیت نشان داده، دغدغه مند باشد،  اظهار داشت: اگر حوزه به فعالیت های قوای سه گانه حساسیت نشان دهد، مسئولین مجبور می شوند، مراقبت بیشتری نسبت به رویکردهای خود داشته باشند.

وی با بیان این که وقتی شاکله کلی نظام متهم به انجام منکری هرچند جزئی می شود، با زمانی که فردی، منکری انجام می دهد، بسیار متفاوت است، اظهار داشت: به وسیله همین خطاهای جزئی ما را می آزمایند که حوزه در برابر منکرات، تا چه اندازه حساس بوده، احساس مسئولیت می کند.

آیت الله یزدی در پایان ضمن تأکید بر لزوم برگزاری همایش حوزه انقلابی در شرایط کنونی تصریح کرد:  حوزه های علمیه باید ضمن تحکیم و تقویت بنیه های علمی و تداوم در درس و بحث دینی، با برنامه ریزی های دقیق، دغدغه های مسائل جاری جامعه اسلامی را مورد توجه قرار دهند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha