سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله نمازی در مراسم شب شعر انقلاب

حوزه/ امام جمعه کاشان در مراسم شب شعر انقلاب، به جنبه معرفتی شعر اشاره کرد و گفت: شعر در این زمینه یکی از آیات الهی و کاشف وجود هستی و علم، قدرت و حکمت ربوبی محسوب می شود و باید در مسیر صحیح کمال انسان جریان داشته باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، شب گذشته   در برنامه شب شعر انقلاب که در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) کاشان برگزار شد، اظهار کرد: شعر یکی از نعمت های الهی است که باید در جهت هستی و آفرینش که همانا به کمال رسیدن انسان و جامعه است به کار گرفته شود.

وی با یادآوری معنای واژه شعر، خاطرنشان کرد: شعر در لغت به هر وجودی که به سختی قابل رویت باشد، گفته می شود، بر این اساس این واژه برای سخنان لطیف و نغزی که سرایش آن از عهده هر کسی بر نمی آید، مورد استفاده قرار گرفته است.

امام جمعه کاشان در ادامه به جنبه معرفتی شعر نیز پرداخت و گفت: شعر در این زمینه یکی از آیات الهی و کاشف وجود هستی و علم، قدرت و حکمت ربوبی محسوب می شود و بر این اساس باید در مسیر صحیح کمال انسان جریان داشته باشد.

آیت الله نمازی با اشاره به وضع شعر پیش از انقلاب، بیان کرد: در دوره قبل از انقلاب شاهد بودیم که برخی اشعارمبتنی بر کاربردهای غیراخلاقی بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل عنایت امام راحل و مقام معظم رهبری  به حوزه شعر، روند در این زمینه تغییر یافت.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری نسبت به رسالت خطیر شاعران و ادیبان، تصریح کرد: شعرا برای شکر نعمت قدرت شعر سرودن باید از آن در راستای تکامل خود و خدمت به جامعه بهره ببرند.

حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی نیز با بیان اینکه شکل گیری انقلاب اسلامی علاوه بر تغییر نظام سیاسی موجب تحول جریان شعری کشور نیز شد، عنوان کرد: در دوران پس از انقلاب شعر از یک محدوده صرفا محفلی و روشنفکری به جامعه تسری پیدا کرد و مخاطب آن را عموم مردم تشکیل می دادند.

وی، گرویدن انبوهی از علاقه مندان به انتشار اشعار که حرفه شان شعر سرودن نبود را یکی از نمونه های تحول نظام شعری قلمداد و بیان کرد: این افراد نه به دلیل ایجاب شغلی و حرفه ای به شعر سرودن روی آوردند، بلکه به دلیل التزام ایدئولوژیکی و اعتقادی به این زمینه ورود پیدا کردند و بر این اساس نام این دوره را می توان «جمهوری شعری» تلقی کرد.

این شاعر و منتقد ادبی، حاشیه رفتن شعر کلاسیک و رواج یافتن شعر نو را یکی از جریانات مرسوم دوره پیش از انقلاب دانست و گفت: پیدایش انقلاب موجب به متن آمدن مجدد شعر کلاسیک از حاشیه و انزوای دوره های اخیرش بود که نمونه های برجسته آن را می توان در شعار استاد مشفق کاشانی مشاهده کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha