پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: جشنواره هنرهای آسمانی زمینه ساز اثرگذاری و اثربخشی هنر توسط حوزه های علمیه را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی  پیش از ظهر امروز درمراسم اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی که در مدرسه معصومیه برگزارشد، با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره ها ظرفیت شناسی است، گفت: کسانی که در حقیقت رتبه های برتر را کسب می کنند، ظرفیت خود را شناخته اند و بایداز این ظرفیت برای بهره وری بیشتر حداکثر استفاده را داشت.

وی با بیان اینکه مدیران حوزه باید مکانیسم لازم را برای استفاده مطلوب از ظرفیت هنر طراحی کنند، تصریح کرد: بسیاری از طلاب در قالب شعر، داستان و حتی نمایش در دهه پنجاه فعالیت خوبی داشتند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه فعالیت های هنری حوزه در طول تاریخ موجب به روز نگاه داشتن حوزه می شد، گفت: همچنین این مسئله زمینه ساز عمیق شدن نگاه دین در هنر می شد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه مدرسه علمیه حقانی از سوی علامه طباطبایی طراحی شد، گفت: حوزه نمی تواند خود را از اقتضائات هنر در بخش های نظری و عملی جدا کند.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت هنر در شیوه های نوین تبلیغ تاکید کرد و گفت: طلاب به اندازه توان خود از ظرفیت هنر در بحث تبلیغ استفاده کنند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اساس دین اسلام با لطافت و مودت است، گفت: خداوند با هنر ماندگار و بی بدیل مکتوب خویش در قالب قرآن، آسمانی ترین هنر جاودانه تاریخ را در گسترده ترین و قدرتمند ترین بیان هنری ایجاد فرمود.

وی بر لزوم اندیشیدن در کلام مکتوب در هنر آسمانی قرآن توجه داشت، گفت: کلام مکتوب در هنر آسمانی قرآن، معارف الهی را برای جامعه بشری ماندگار ساخته است.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه یادگیری فنون در هر اثر هنری می تواند برای همه افراد در دسترس باشد، گفت: با آموزش های هنری نمی توان هنرمند به معنای واقعی شد زیرا قدرت هنری مثل طبع شعر آموختنی نیست و باید جزء استعدادهای ذاتی یک فرد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه شهود هنری در هنر متعهد و هنرهای آسمانی باید با آشنایی معارف الهی دست بدهد، گفت: این شهود باید از سرچشمه های معارف الهی سیراب شده باشد.

وی با بیان اینکه هنرمند متعهد باید دارای "طبع هنری" و "ادراکی روحانی و عارفانه" باشد، گفت: وقتی این دو رکن در اثر هنری با آموزش های لازم در هر رشته همراه شد، اثری هنری در اوج زببایی و تاثیر خویش به ظهور می رسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در زمینه شعر بر قله های هنر منظوم جهان ایستاده ایم، گفت: ما در هنرهای داستان نویسی سابقه چندانی نداریم و در زمینه ادبیات کودک و نوجوان نیز سابقه مند نیستیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه "علم" به عنوان نماد عاشورایی در نظام تشیع از سابقه زیادی برخوردار است، گفت: برخی بزرگان این نماد را جزء خرافات مراسم عاشورایی نامیده اند در حالی که با توجه بیشتر به آن می توان به نشانه های پیدا و پنهان آن در حوادث عاشورا پی برد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه حوزه های علمیه در بخش هنرهای نمایشی نیاز به کار دارد، گفت: طلاب هنرمند در پرداختن به هنر نمایشی در ابعاد شناخت موضوع، مفاهیم و طریق صحیح باید توجه لازم را داشته باشند و از هرگونه افراط و تفریط در این امر پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه امروز طلاب با مقدمات مباحث هنری آشنا نیستند، افزود: باید  زمینه آشنایی با اولیّات مقوله هنر را فراهم کرد و هنر اسلامی در قالب جشنواره هنر آسمانی در دو بخش نظری و عملی به رخ کشیده شود.

عضو جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره هنرهای آسمانی زمینه ساز اثرگذاری و اثربخشی هنر توسط حوزه های علمیه را فراهم کرده است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha