جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ جامعه المصطفی(ص) معتقد است که قرآن و سنت محور همه تلاش و تکاپو بوده، قرآن باید جایگاه رفیع خود را در همه نظامات پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی امروز در اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی(ص) که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاشگران قرآنی المصطفی، با تأکید بر این که نهضت وسیع قرآنی در سراسر عالم، یکی از برکات انقلاب اسلامی است، اظهارداشت: نگاه قرآنی در بردارنده همه حقایق آسمان و زمین است، بر اساس روایات معتبر، همه حقایق عالم در قرآن کریم بوده، هیج چیزی از عالم تکوین و تشریع از آن فروگذار نشده است.

وی با اشاره به این که درک بخشی از حقایق آفرینش، با تلاش صاحبان دانش قرآنی تحقق می یابد، خاطرنشان کرد: هر زمان و هرگاه عالمان به این کتاب الهی رجوع می کنند، بر پرونده قرآنی و دانش آسمانی خود می افزایند.

آیت الله اعرافی افزود: درک بخش دیگری از حقایق قرآنی، به دستان انبیاء و اولیای الهی نهاده شده؛ همه این مفاهیم قرآنی، امروز در پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) قرار دارد، خداوند متعال با تمام اسماء و صفات در صفحه نورانی آیات الهی قرآن تجلی یافته است.

وی در ادامه به خطبه هایی از نهج البلاغه اشاره نمود و اظهار داشت: قرآن پیشوای صالحان بوده، برای این پیشوایی و امامت، بایدمشتاقانه در محضر قرآن حاضر شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اشتیاق قلبی به قرآن و حضور در محضر آیات الهی امر مهمی است که نطق آن با بهره گیری از نعمت اهل بیت(علیهم السلام) و روایات اسلامی تجلی می یابد.

وی با تأکید بر این که همواره باید به دنبال دریافت شفا از آموزه های قرآن باشیم، اظهار داشت: باید در سختی ها و گرفتاری ها از قرآن یاری جسته، از آیات آن دلالت هایی برای پیمودن راه خدا استخراج نماییم.

استاد حوزه  با تاکید بر این که در جان و دل ما باید تحولی رخ داده و خواست ما راهنمایی کتاب الهی باشد، اظهار داشت: باید روحیه استنساخ و درخواست دارو و درمان را داشته باشیم.

وی با اشاره به این که باید آراء و اندیشه های خود را به معارف قرآن عرضه نماییم، تصریح کرد: نهضت قرآنی ما وقتی به نقطه آمال می رسد که این پیوست اخلاقی و تربیتی و روح عطش و درخواست بی پایان برای درمان درد ها، همراه فعالیت های قرآن باشد.

آیت الله اعرافی گفت: کسانی که در نهضت قرآنی المصطفی(ص) تلاش می کنند، باید پیوست اخلاقی تربیتی و معنوی و روح عطشناک نسبت به معارف قرآنی را دائما به همه روح و جان المصطفی تزریق نمایند؛ المصطفی(ص) معتقد است که قرآن و سنت محور همه تلاش و تکاپوی ما بود، قرآن باید جایگاه رفیع خود را در همه نظامات پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که در همه خورده سیستم های نظام آموزشی نور قرآن تجلی یابد، اظهار داشت: المصطفی(ص) ضمن اهتمام به اصل پایه قرآنی در آموزش معارف اسلامی، رشته های تفسیر و علوم قرآن را از بخش های مهم فعالیتی خود قرار داده است.

وی با بیان این که بر اساس این رسالت، ضمن برخورداری از نگاه کلان، نگاه مقارن مذاهبی را مورد توجه قرار می دهیم، اظهار داشت: قرآن کتاب تمدن ساز بوده، با توجه به این رویکرد، همه فعالیت های خود را به پیش می برد.

استاد حوزه، رویکرد تطبیقی و نقادی نسبت به تحقیقات بیگانگان و راه اندازی رشته های قرآن را مهم برشمرد و اظهار داشت: نباید نگاه مستشرقان و اندیشه های غربی به قرآن را دست کم بگیریم.

وی گره زدن قرآن با دانش های نو و جدید را بسیار مهم دانست و یادآور شد: در نظامات فرهنگی و تربیتی باید آشنایی و انس با قرآن و ارتقاء دانش قرآنی مورد توجه قرار گیرد؛

قدم های بزرگتری در زمینه های قرآن پژوهی برداریم، و پیوست ایمانی و اخلاقی قرآنی را در همه امور نهادینه نماییم.

رئیس جامعه المصطفی(ص) تهیه طرح جامع قرآنی را مورد توجه قرار داد و گفت:  انوار قرآنی باید در سراسر نمایندگی های المصطفی(ص) در سطح جهانی گسترش یافته، برای صدها مراکز آموزشی و قرآنی جهان انسان های قرآنی تربیت شوند.

آیت الله اعرافی انتقال مفاهیم به زبان های گوناگون را بسیار مهم بر شمرد و اذعان داشت: دریای معارف قرآنی و اندیشه های ناب خاندان پیامبر(ص) باید در ادبیات ها گوناگون بشری تجلی پیدا کرده همه فرهنگ ها را از این موهبت الهی سیراب نمود.

مدیر حوزه های علمیه  با تاکید بر این که باید قدر دان دستاوردهای انقلاب اسلامی بود گفت: همه با هم تلاش کنیم تا روح الهی انقلاب اسلامی را از تمام خطرها و آسیب ها مصون نگاه داشته، در راستای ارتقای آرمان های الهی انقلاب اسلامی گام های موفق تری برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha