پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی

حوزه/ رئیس دبیرخانه دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با بیان این که مدیریت داعش و تکفیر توسط آمریکا و اسرائیل صورت می گیرد، گفت: تلاش برای ایجاد وحدت در بین امت اسلامی، مصداق عبادت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، ظهر امروز در همایش همگرایی علمای اسلام در برابر جریان های تکفیری که در مجتمع غدیر بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: وحدت یک آموزه اصیل و قرآنی است.

وی افزود: هرچند به دلیل داشتن دشمن مشترک بایستی همگرایی داشته باشیم، ولی نکته ای که حائز اهمیت فراوان بوده، این است که برای وحدت می توان استدلال های محکمتری نیز به کار برده شود.

رئیس دبیرخانه دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با اشاره به این که تلاش برای ایجاد وحدت مصداق عبادت است، تصریح کرد: چنانچه تلاش در راستای ایجاد وحدت مصداق تقوا باشد، بنابراین با تقواترین علما آنهایی هستند که بیشتر در این حوزه تلاش می کنند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با تاکید بر این که علمای اهل سنت که در برابر تفرقه انگیزان ایستادگی می کنند، شایسته تقدیر و تشکر هستند، ابراز کرد: علمای شیعه و سنی که می خواهند علیه جریان های متحجر ایستادگی نمایند، نیازمند حمایت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اضافه کرد: تلاش برای وحدت نه به خاطر وجود دشمن مشترک است، بلکه توحید مقضی وحدت اجتماعی است و وظیفه ماست که با هم اتحاد داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با تأکید بر اینکه اتحاد به معنی تنها صمیمیت قلبی بین شیعه و سنی نیست، یادآور شد: من به وحدتی که تنها به خاطر مسائل اجتماعی و سیاسی باشد، اعتقادی ندارم، بلکه باید در راستای ایجاد وحدت عملی گام برداشت و عملیاتی حرکت کرد.

وی، اخوت را به معنای تعامل ندانست و خاطرنشان کرد: اخوت بار معنوی و قلبی دارد و قلب ها باید همبستگی داشته باشد و وجود اختلاف نظر بین علمای شیعه و سنی، تناقضی با تعامل علمی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تاکید بر این که وهابیت خارج از اهل سنت است، بیان کرد: دعوای بین شیعه و سنی خطایی بود که در طول تاریخ رخ داد.

رئیس دبیرخانه دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با اشاره به اینکه جریان تکفیر در طول تاریخ وجود داشته و در تمام این دوران جنگ بین مذاهب همواره اتفاق افتاده است، عنوان داشت: با این وجود، اندیشه تکفیر تا حدی که امروز ده ها کشور را درگیر کرده، وجود نداشته است، چرا که مدیریت داعش و تکفیر، توسط آمریکا و اسرائیل صورت می گیرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با بیان این که بر کسی پوشیده نیست که ایران موفق ترین کشور در بین کشورهای دنیا در عرصه وحدت است، تصریح کرد: علمای شیعه و سنی وظیفه دارند که اسلام ناب را در جهان گسترش دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha