سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اگر مي‌گوييم حوزه هاي اسلامي انقلابي در واقع همان حوزه هاي اصيل اسلامي هستند كه به ارزش ها و اصول ديني پايبند مي‌باشند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حسن رحيم پور ازغدي، در جمع طلاب مدرسه علميه حضرت سيدالشهدا(ع) در نشست "شاخص هاي انقلابي گري در طلبه تراز انقلاب اسلامي" با اشاره به اين مطلب كه عقب ماندگي جوامع به علت دور شدن از ارزش هاي ديني و اسلامي است، گفت: فرد انقلابي جدای از اسلام نيست و اگر مي‌گوييم حوزه هاي اسلامي انقلابي در واقع همان حوزه هاي اصيل اسلامي هستند كه به ارزش ها و اصول ديني پايبند مي‌باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از اصطلاح حوزه هاي انقلابي در مقابل حوزه هاي تقلبي استفاده كرد و توضيح داد: چه بسا در شكل ظاهري يكي باشند، اما مرز انقلابي و تقلبي در بيان حقايق دين يا كتمان آن است.

وی، با بيان اينكه حوزه تقلبي به علت منافع، ترس و يا حفظ موقعيت مريدان، سكوت كرده و حقايق را كتمان مي‌كند و اين تعريف همان مرزي است كه وجود دارد، ابراز داشت: حوزه تقلبي حوزه اي عافيت طلب است كه بيشتر به خودش فكر مي كند تا اينكه براي دين تلاش كند.

رحيم پور ازغدي با بیان این مطلب که شیعه برای نخستین بار در عصر غیبت حکومتی تشکیل داده که مؤسس آن یک مجتهد و مرجع تقلید بوده است، تصریح کرد: ما در تاریخ شیعه چنین چیزی نداشته و باید بگوییم که در تاریخ بشر چنین موضوعی وجود ندارد که رهبران دینی بتوانند حکومتی را به طور مستقل تشکیل دهند و موفق باشند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تأکید بر این مطلب که طلبگی در این روزگار از هر دوره دیگری بیشتر کار و زحمت می طلبد، بیان داشت: حوزه شیعه در هیچ دوره ای به این اندازه دوست و دشمن نداشته است؛ چراکه وظيفه آن به اندازه امروز نبوده است.

تناسب در جايگاه امور، مهم است

وي  با اشاره به آيات وحي در تبيين طلبه انقلابي، اظهار داشت: بايد ارزش ها در جاي خودش قرار بگيرد،  زيرا در غير اين صورت اول سقوط محسوب مي شود.

رحيم پور ازغدي درباره جايگاه مناسب يك عمل، گفت: وقتي يك عمل در جاي خودش باشد، به فداكاري و عرضه براي خدمت به خلق خواهد بود و اگر در جاي خود به كار نرود، جاه طلبي و رياكاري به دنبال خواهد داشت.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به مكالمه حضرت موسي(ع) با جناب خضر ، ابراز داشت: بايد در مسير علم آموزي همچون حضرت موسي در برابر استاد سراسر ادب و احترام بود و البته اين مانع از صراحت در بيان نيست و اين شيوه در حوزه مورد تحسين است.

وي يادآور شد: اگر يك طلبه مي داند كه مي تواند با قبول بار يك مسئوليت، كاري انجام داده و رشدي را رقم بزند، بايد آن را ابراز كند.

براي لحظه هاي زندگي، برنامه كنيد

رحيم پور ازغدي با اشاره به اينكه حوزه هاي علميه بايد مباحثه هاي طلبگي را به سنتي در جهت بيان و حل مشكلات جهان اسلام تبديل كنند، افزود : طلاب علوم ديني مي بايست قدردان تك تك ساعت هاي عمر با ارزش خود باشند و براي آن برنامه ريزي كنند.

وي  با هشدار نسبت به مراقبت از متوقف نشدن رشد كيفي در حوزه هاي علميه، تصريح كرد: امروز حوزه هاي علميه از لحاظ كيفي، كمي و افزايش تعداد طلاب پيشرفت داشته كه اين امر بار مسئوليت و رسالت آنان را سنگين تر مي كند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha