پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پیروزی انقلاب

حوزه/ حجت‌الاسلام ارکیان با اشاره به عوامل مهم سیاسی اجتماعی شکل گیری، تداوم و صدور انقلاب، گفت: برای گرامیداشت ایام الله دهه فجر، صرفا برگزاری برنامه ها و جشن های بی روح دردی دوا نمی‌کند، بلکه باید روحیه انقلابی و بسیجی را در مردم و جوانان زنده نگه داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعطاءالله ارکیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تبریک ایام الله دهه فجر و  گرامی‌داشت 22 بهمن، به علل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی از معجزات بزرگ جهان به شمار می‌رود که جهانیان را در بهت فرو برد. این پدیده خارج از محاسبات غرب بود، از این رو نباید انقلاب اسلامی ایران را در ردیف انقلاب های دیگر قرار داد. این انقلاب، یک علت نداشت بلکه علت های مختلفی دست در دست هم دادند تا این انقلاب به ثمر رسید.

وی ادامه داد: این انقلاب، در طول یک شب یا یک دهه یا چند سال اتفاق نیفتاد. بلکه تجربیات ناموفقی نظیر انقلاب مشروطه و...، و خون‌های پاکی نظیر شهید والا مقام نواب صفوی و سیدحسن مدرس(اعلی الله مقامهما الشریف) در پس و پشتوانه این انقلاب آرمیده است. پس نکته اول این که ماهیت این انقلاب، با دیگر انقلاب ها متفاوت است و باید نگاه مقدسی به این پدیده داشته باشیم.

عوامل سیاسی اجتماعی شکل گیری انقلاب

استاد حوزه علمیه تهران افزود: اگر این پدیده را از نظر اجتماعی بررسی کنیم، می توان عوامل متعددی را دخیل دانست. اولین عامل؛ مذهب و دین است؛ دین و مذهب نیروی بسیار قوی در درون انسان‌ها و اتحاد آنهاست. خصوصا مذهب و دینی نظیر اسلام و تشیع که با تعالیم والا و بالایی مزین است. از انحرافات و خرافات به دور است و تمامی احکام و تعالیمش بر طبق واقعیت است نه بر طبق وهم و خیال و هوس!

حجت‌الاسلام ارکیان ادامه داد: عامل دوم را می توان توجه روحانیت به پتانسیل و ظرفیت خود در بین مردم دانست. روحانیت پس از تجربه اتفاقات بسیاری نظیر رهبری دوران مشروطه، جنگ با روس، نهضت تنباکو و...  به این نتیجه رسیده بودند که مردم به دلیل همان علقه‌‏های مذهبی از آنان پشتیبانی می‌کنند و آنها می‌توانند با نفوذ خود در بین عامه مردم در جهت پرشورتر کردن این احساسات و عقاید بهره ببرند.

تکیه انقلاب بر روحانیت

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر انقلاب اسلامی ایران متکی به یگ گروه اجتماعی مجهز به احزاب سیاسی و ایدئولوژی غیر مذهبی نبوده، بلکه عامل تمایز این انقلاب با دیگر انقلاب‌ها و نهضت‌ها؛ تکیه انقلاب بر روحانیت مسلح به مسجد و منبر و معتقد به شریعت برای نظارت بر تصمیمات است. خصوصا آن که روحانی شجاع و نترسی چون امام روح الله سردمدار این حرکت عظیم باشد. روح بزرگ این مرد، هر انسانی را به تحسین وا می‌دارد.

این کارشناس دینی با بیان این که فراست رهبری انقلاب، عامل سومی بود که نقش مهمتری در پیروزی انقلاب داشت، تصریح کرد: امام خمینی(ره) با فراستِ مختص متقین از پس هزاران پرده سالوسی، دستانِ خیانت را می‌دیدند و تشخیص می‌دادند و برای مردم بیان می‌کردند. به عبارت دیگر ماهیت شوم رژیم پهلوی را برای مردم عیان کردند. در روایات اسلامی داریم که «إتّقوا فراسة المومن فإنّه ینظُر بنور الله». امام، عامّ و خاصّ را بیدار کردند. در این میان، رژیم برای مقابله مُسکّن‌هایی نظیر انقلاب سفید و ... را به کار بست ولی باز این اقدامات جلودار امت نبود.

حاکمیت اراده مردم

وی افزود: نباید در این انقلاب و سایر نهضت‌ها از عنصر «اراده مردم» به سادگی گذشت. زمانی که مردم چیزی را اراده کنند سرنوشت جلوی اراده مردم تسلیم می شود. این قانون تکوینی است که قرآن نیز از آن خبر داده است؛ «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم».

استاد حوزه علمیه تهران با بیان این که ما باید شکرگزار نعمت انقلاب و اسلام باشیم، گفت: تمامی امت وظیفه دارند مقاطعی که خداوند رحمت و لطف خود را شامل حال ما کرده است را، یادآوری کنیم، زیرا طبق آیات قرآن، در این یادآوری نشانه‌هایی برای افرادی که صبور و شاکر هستند، وجود دارد.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم همیشه ایام بزرگ را که باعث حرکت امت، دین و جامعه اسلامی شده است را به همدیگر متذکر شویم تا این حرکت نه تنها در حرکت رو به جلوی خود دارای سستی و سردی نشود بلکه شتاب نیز بگیرد و این آرمان‌ها و ارزش‌ها این گونه و با این اهمیت به نسل‌های بعدی منتقل شود. این است راز زنده نگه داشتن حادثه کربلا و در مقیاس کوچکتر زنده نگه داشتن یوم الله 22 بهمن و نهم دی. در همچین حوادثی، می توان دست الهی را ملموس تر حس نمود.

روحیه انقلابی و بسیجی مردم، مهمترین عامل حفظ انقلاب

این محقق حوزوی یادآور شد: برای گرامیداشت ایام الله دهه فجر، صرفا برگزاری برنامه ها و جشن های بی روح دردی دوا نمی‌کند، بلکه باید روحیه انقلابی را در مردم و جوانان زنده نگه داشت، چرا که سرّ پایندگی و پویایی انقلاب، احیا و زنده نگه داشتن روحیه انقلابی و بسیجی است و بس. هر جا کاری انجام شده است پای این روحیات متعالی در میان است.

وی با تاکید بر این که استکبارستیزی، اصل اصیل ماهیت انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرزند برومند مکتب اصیل اسلام است. ایشان در مرتبه پایین‌تر از اجداد معصومین(علیه‌السلام)، آیینه تمام نمای اسلام بودند. «الإسلام یعلو و لا یُعلی علیه». اسلام، استعمار و سلطه را هرگز برنمی تابد. اسلام حق است و حق سلطان است. باقی همه افسون است و فسانه، و بقیه حق سلطنت ندارند.

استاد حوزه علمیه تهران افزود: افکار امام خمینی و شاگرد انقلابی ایشان، مقام معظم رهبری آکنده از تعالیم ناب اسلامی و شیعی است. سرّ اینکه مردم به حضرت امام با زبان دل لبیک گفتند همین بود. ایشان ترجمان کامل تعالیم اسلامی بود که هرگز سلطه غیر حق را بر نمی تافتند و تنها به حکومت الله راضی بودند.

اگر آمریکا از ما راضی باشد، باید احساس خطر کنیم

حجت‌الاسلام ارکیان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در لغو ویزای ایرانیان، خاطرنشان کرد: به فرموده امام خمینی(ره) این اقدامات نشانگر این است که ما هنوز بر همان عهدیم که بستیم و از مسیر انقلاب خارج نگشتیم. اگر روزی برسد که آمریکا از ما راضی باشد، آن روز باید احساس خطر کنیم.

وی افزود: این کار حاکی از سطح فکری پایین رئیس جمهور است. شاید بتوان عده‌ای ایرانی را که ویزای تحصیلی و دانشجویی گرفته‌اند را بیرون کرد، اما هستند ایرانیانی که در جامعه آمریکا ریشه دوانده، ازدواج کرده و از موفق ترین و موثرترین و مفید ترین افراد این کشورهستند. از سوی دیگر ما از دیرهنگام در صدد بودیم تا اثبات کنیم که آمریکا چون پایبند تعهدات خود نیست، نمی شود با چنین دولتی عهد و پیمان بست و به معاهداتش مطمئن بود و این کار بار دیگر عهدشکنی آمریکا را نشان داد.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha