جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله  استادی

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه در تفسیر آیات ۷۸ تا ۸۰ سوره مومنون، گفت: در این آیات، به برخی از نعمت های بسیار بزرگ و مهم الهی اشاره می شود، همین نعمت ها کافی است تا هر انسان با انصافی را متوجه خالق آنها کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت‌الله استادی در ادامه تفسیر سوره مؤمنون در دارالقرآن علامه طباطبایی در تفسیر آیات 81 تا 90 این سوره، اظهار داشت: در آیات 67 تا 73 سوره مومنون، نشانه هایی که ممکن بود کافران به آنها تمسک کنند و پیامبری پیامبر صلی الله علیه و آله را نپذیرند ذکر شد و نادرستی آنها روشن شد.

وی تصریح کرد: همچنین قرآن در آیات 74 تا 77 بیان کرد که برای بازگشت به صراط مستقیم و بیدار شدن از خواب غفلت گاهی از رحمت استفاده می شود و گاهی از عذاب و گرفتاری؛ اما درباره این کافران به هیچ کدام از این دو راه موثر نیست.

دبیر شورای عالی حوزه افزود: در آیات 78 تا 80  نیز برخی از نعمت های بسیار بزرگ و مهم الهی یاد شد که همین نعمت ها کافی است که هر انسان با انصافی را متوجه خالق آنها کند.

آیت الله استادی با اشاره به آیه 81 سوره مومنون «بَلْ قَالُوا مِثْلَ مَا قَالَ الْأَوَّلُونَ»، گفت: کافران به جای تعقل، تفکر و دقت در آورده های رسول خدا صلی الله علیه و آله، همان سخن باطل نیاکان خود را تکرار کردند؛ یعنی زنده شدن بعد از مرگ را انکار کردند.     

وی در ادامه به آیه 82 سوره مومنون «قَالُوا أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ» اشاره داشت و افزود: کافران برای انکار آخرت دلیلی ندارند و فقط استبعاد می کنند و بسیار روشن است که استبعاد به هیچ وجه دلالت بر نفی ندارد.

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به آیه 83 سوره مومنون « لَقَدْ وُعِدْنَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا هَٰذَا مِنْ قَبْلُ إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»، گفت: این کافران علاوه بر استبعاد، انکار هم می کنند و می گویند «إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»؛ اساطیر جمع اسطوره مانند اکاذیب که جمع اکذوبه و اعاجیب که جمع اعجوبه است و معنایش اباطیل و مطالب خرافی است و اینکه به صیغه جمع آمده برای این است که پیامبر صلی الله علیه و آله و قرآن مطالب متعددی را در خصوص پس از مرگ بیان کرده و این کفار می گفتند همه این مطالب اساطیر است.

آیت الله استادی افزود: کفار می گفتند «به ما و پدران ما این مطالب گفته شده و وعده داده شده، اگر این وعده ها درست بود، واقع می شد» اما واضح است که عدم وقوع در یک زمان دلیل عدم وقوع در زمان دیگر نیست.

وی تصریح کرد: کافرانی که مخاطب رسول خدا صلی الله علیه و آله بودند، "الله" و "خالق بودن الله" را قبول داشتند اما بسیاری از آنها معتقد به ربوبیت اربابی غیر از "الله" بودند و نیز معاد را انکار می نمودند و بر این اساس خداوند برای متنبه کردن آنها پرسش هایی را مطرح می نماید که شاید بیدار شوند.

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به آیات 84 «قُلْ لِمَنِ الْأَرْضُ وَمَنْ فِيهَا إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» و 85 «سَيَقُولُونَ لِلَّهِ ۚ قُلْ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ» سوره مومنون، گفت: خداوند در این آیات خطاب به رسول خدا می فرماید به کافران بگوید زمین و آنان که روی زمین زندگی می کنند، مملوک کی می باشد، آنها خواهند گفت همه ملک خداست، پس در این هنگام که به مالکیت حقیقی او اعتراف کردند به آنها بگو آیا بیدار نمی شوید؟

آیت الله استادی با اشاره به آیات 86 «قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» و 87 «سَيَقُولُونَ لِلَّهِ ۚ قُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ»، اظهار داشت: همچنین خداوند به پیامبراکرم می فرماید از کافران بپرسد رب سماوات و عرش عظیم کیست، آنها خواهند گفت ربوبیت اینها برای خداست؛ هنگامی که این پاسخ را دادند بگو: أَفَلَا تَتَّقُونَ.

وی همچنین به آیات 88 «قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» و 89 « َيَقُولُونَ لِلَّهِ ۚ قُلْ فَأَنَّىٰ تُسْحَرُونَ» اشاره داشت و گفت: خداوند به رسول خدا می فرماید به کافران بگو سلطنت بر جهان هستی به دست کیست، آنها خواهند گفت الله.

این عضو جامعه مدرسین افزود: این سه پرسش و پاسخ ممکن است از این رو باشد که اگر به فطرت خود رجوع کنند این طور جواب می دهند؛ بر این اساس پس نباید گفته شود کفار که ربوبیت الله را قبول نداشتند، پس چگونه جواب مثبت دادند؛ همچنین به این نکته هم باید توجه شود که عقائد آنها یکسان نبوده و هرکدام از این طائفه ها چیزی می گفتند، پس شاید برخی ربوبیت را قبول داشته اند.

آیت الله استادی در پایان با اشاره به آیه 90 سوره مومنون «بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِالْحَقِّ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ»، گفت: این آیه تاکید می کند اشکال در خود کفار است و نمی خواهند حق را بپذیرند و این گونه نیست که مطالب دین و توحید نادرست باشد.

انتهای پیام/313/33    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha