جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 407762
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
ماهنامه معرفت

حوزه/ دویست وبیست وهفتمین شماره ماهنامه علمی –ترویجی "معرفت" ویژه تاریخ از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در شماره جدید این نشریه 9 مقاله و تحقیق از نویسندگان ارائه گردیده است.

 شيعيان واقعى و شوق ديدار معبود به قلم آيت اللّه علّامه محمدتقى مصباح،  استراتژى اميرمؤمنان على عليه السلام در برخورد با مخالفان در جنگ صفين به قلم سيدقاسم ميرخليلى ـ على خلجى، روح قرآنى امام حسين عليه السلام در نهضت عاشورا به قلم محمد كريمى درچه، منابع مالى و درآمدى امامان معصوم عليهم السلام / روح اللّه شيرزاد و  تاريخ اجتماعى شيعيان در نيمه اول قرن هفتم هجرى  محمدجواد ياورى سرتختى برخی از عناوین این شماره از ماهنامه است.

همچنین اهل صفه در گذرگاه تاريخ و قرآن / حسن احمديان دلاويز ،  فلسفه نظرى تاريخ در نگاهى مقايسه اى ميان دو متفكر غرب و شرق جهان اسلام ابن خلدون و استاد مطهرى / عليرضا جوادزاده ـ موسى نجفى ( ص 77  )،  بررسى سنت اعتراض و جايگاه آن در فرهنگ تشيع از نگاه شرق شناسان مطالعه موردى ويلفرد مادلونگ / مريم سعيديان جزى، بررسى و تحليل نقش ابن عميد در توسعه قدرت سياسى آل بويه / شهلا منصورى قوام آبادى از دیگر مطالب منتشر شده در ماهنامه است.

در مقاله  استراتژى اميرمؤمنان على عليه السلام در برخورد با مخالفان در جنگ صفين نوشته سيدقاسم ميرخليلى و على خلجى آمده است: مطالعه راهبردهاى اميرمؤمنان على عليه السلام در جنگ صفين، علاوه بر اينكه از منظر علمى به تبيين بعد سياسى از ابعاد وجودى اميرمؤمنان مى انجامد، از منظر كاربردى نيز ارائه راهبردهاى مشخص و معين بر اساس سياست علوى براى حل چالش هاى سياسى و نظامى در دنياى معاصر را در پى دارد.

اين پژوهش به روش توصيفى ـ تحليلى و با هدف تبيين استراتژى اميرمؤمنان عليه السلام در برخورد با مخالفان تدوين يافته است.

خانم مريم سعيديان جزى نیز در مقاله خود با عنوان بررسى سنت اعتراض و جايگاه آن در فرهنگ تشيع از نگاه شرق شناسان مطالعه موردى ويلفرد مادلونگ بیان می دارد: اين تحقيق در پى فهم ارتباط ميان تشيع و اعتراض در نزد شرق شناسان است. براى انجام اين تحقيق، آراء يكى از مستشرقان پرارجاع يعنى مادلونگ مورد بررسى قرار گرفت. با توجه به اينكه تاكنون در اين زمينه پژوهش هاى چندانى صورت نگرفته است، پژوهش اسنادى حاضر از نوع شناختى و توصيفى ـ تحليلى، و روش گردآورى داده در اين تحقيق، فيش بردارى بوده است. نتايج حاصل شده از اين تحقيق حاكى از آن است كه مادلونگ اگرچه مانند برخى ديگر از مستشرقان در تأكيد بر نقش امام حاضر بر رويكردهاى اعتراضى جامعه شيعى همسوست؛ ولى با مقدماتى متفاوت به نتيجه مذكور دست يافته است. در نظر مادلونگ، تشيع امامى حداقل از زمان امام جعفر صادق عليه السلام داراى تاريخى پيوسته و صاحب هويت است و فقه امامى، مفاهيم پايه اى اين مذهب مانند امامت را به خوبى مشخص نموده است. مادلونگ بر مبناى فقه شيعى و برخلاف نظر ديگر مستشرقان، بر اين باور است كه امام معصوم مسير جامعه را در همه امور از جمله اعتراض تعيين مى نموده و قرار گرفتن آنان حول محور امامت به واسطه اين امر بوده است.

همچنین در مقاله فلسفه نظرى تاريخ در نگاهى مقايسه اى ميان دو متفكر غرب و شرق جهان اسلامابن خلدون و استاد مطهرى ، نوشته عليرضا جوادزاده و موسى نجفى آمده است که: عبدالرحمن بن خلدون (به عنوان نماينده فكرى يك دوره انديشه ورزى در مغرب اسلامى) در ابتداى كتاب تاريخ «العبر»، با تأسيس علمى جديد، در مقام كشف قوانين حاكم بر اجتماعات انسانى برآمده است. در مقابل، استاد مرتضى مطهرى (به عنوان نماينده فكرى يك دوره انديشه ورزى در شرق اسلامى) در كتاب «فلسفه تاريخ» و برخى ديگر از آثار خويش، به صيرورت و تحول كل تاريخِ انسان نظر داشته، درباره عامل، جهت، هدف، ماهيت و معيار حركت تاريخ، به بحث پرداخته است. در كنار تفاوت اين دو انديشمند در: فاصله يا پيوند نسبت به فلسفه اسلامى، بررسى تاريخ انسانى از منظرى كلى يا قوانين اجتماعى به صورت جزئى، دَوْرى يا تكاملى ديدن تاريخ، پيروى از مذهب تسنن يا تشيع، و برخى امور ديگر؛ اما، در هر دو، اين زمينه و ماهيت مشترك وجود دارد كه عقلانيت مطرح شده، از سطح عقلانيت حوزه تفكر غربى، فراتر رفته، مى خواهند خود را در چشم انداز شريعت ببينند و يا اينكه دست كم شريعت را در چشم انداز خود داشته باشند؛ از اين زاويه است كه مى توان در هر دو متفكر، به موضوع «فلسفه تاريخ اسلامى» رسيد؛ منتها در اولى با گذشتن از «فلسفه ابن رشد» و در دومى با تكامل و سير در «فلسفه صدرايى».

دویست وبیست وهفتمین شماره از ماهنامه علمی –ترویجی "معرفت" ویژه تاریخ از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در 128 صفحه و با قیمت: 3500 تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مراجعه کرده و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha