پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عربستان سعودی سرکوب نویسندگان و منتقدان را تشدید کرده است

حوزه/به گفته دیدبان حقوق بشر عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷، دستگیری، محاکمه و سرکوب نویسندگان و منتقدان صلح طلب را در این کشور تشدید کرده و معترضان را به جرم ابراز عقیده مخالف به گذراندن زندان‌های طولانی مدت محکوم می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سایت دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد عربستان سعودی در سال 2017، دستگیری، محاکمه و محکومیت نویسندگان و مدافعان حقوق بشر صلح طلب را در این کشور تشدید کرده است.

در ماه ژانویه یک دادگاه عربستان دو فعال شناخته شده را به جرم ارتباط با رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر، به گذراندن زندان‌های طولانی مدت محکوم کرده و دو تن دیگر را نیز که یکی از آنان هنوز تحت بازجویی به سر می‌برد را زندانی کرده است.

دادگاه‌‌های عربستان سعودی از سال 2011 تاکنون حداقل 20 فعال مدنی و مخالف را در این کشور به احکام سنگین 10-15 سال محکوم ساخته‌اند. جرایم این افراد اتهام شکستن وفاداری با حاکمان و شرکت در تظاهرات‌های صلح آمیز بوده است که این اتهامات براساس قوانین بین المللی عملا جرم تلقی نمی‌شوند.

در همین راستا در 18 ژانویه، عربستان سعودی در دادگاه تخصصی جنایی، ندهیر الماجد نویسنده 39 ساله این کشور را به جرم شرکت در تظاهرات در حمایت از شیعیان به 7 سال زندان و 7 سال ممنوعیت از سفر به خارج از کشور محکوم کرد. جرم الماجد شرکت در تظاهرات استان شرقی عربستان سعودی در سال 2011 در اعتراض به تبعیض علیه شیعیان این کشور، داشتن رابطه با رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشر و نگارش مقالاتی در حمایت از شیعیان بوده است.

این درحالی است که منشور عربی حقوق بشر تصویب شده توسط عربستان سعودی حق آزادی بیان و عقیده را در ماده 32 تضمین می‌کند.

سارا لی ویتسون مدیر خاورمیانه در دیدبان حقوق بشر گفت: عربستان سعودی هر کسی را که به خط مشی رسمی‌شان اعتراض داشته یا جرات ابراز عقیده مستقل در سیاست، مذهب یا حقوق بشر داشته باشد ساکت کرده یا به زندان می‌افکند. کی قرار است مقامات آل سعود بفهمند که صحبت کردن با رسانه‌ها و یا یک سازمان بین‌المللی نباید جرم تلقی شود؟

ویتسون افزود: رژیم عربستان سعودی بارها و بارها نشان داده که به هیچ عنوان تحمل ندارد شهروندان این کشور درباره حقوق بشر یا اصلاحات سخنی به زبان بیاورند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha