جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی با مراجع و علما

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تحولات پس از برجام تاکید کردند که ما نباید در نقض برجام پیشقدم باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت  آیت الله  مکارم شیرازی امروز در دیدار علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با تقدیر از تلاشهای دولت به ویژه در زمینه دستاوردهای هسته ای با بیان این که باید بر روی بعضی از امور به صورت ویژه و گسترده کار بشود،گفتند: اصولاً ما باید این مساله را در دنیا اطلاع رسانی کنیم که اگر آمریکا امروز با شما یک قراردادی می بندد، فردا فردی دیگر می‌تواند این را بهم بزند، پس دنیا نباید روی قراردادهایشان با آمریکا حساب کند و اگر این مطلب را به صورت گسترده در دنیا اطلاع رسانی کنیم خود باعث بی اعتباری آمریکا در سطح جهانی خواهد بود.

معظم له با بیان این که در این باره موارد و اسناد بسیار خوبی در دست است بیان کردند: ما در این مورد دستمان پر است و سندهای خوبی هم در اختیار داریم. اصلاً صرف صحبت کردن در مورد اینکه من برجام را پاره می کنم، خود ایجاد بی اعتمادی می‌کند.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی افزودند: این نکته را همۀ اندیشمندان دنیا می دانند که اگر یک رئیس جمهوری قراردادی را امضا کرد، این قرارداد، یک قرارداد شخصی نیست، این قراردادی است که حکومت بسته و حکومت بعد نمی‌تواند از قبول مسئولیت آن شانه خالی کند و زیر بار آن نرود.

ایشان در ادامه به ذکر نمونه هایی پرداخته و افزودند: ما قراردادهایی از زمان طاغوت داریم که تاکنون پابرجاست و نمی‌توانیم بگوییم این‌ها را قبول نداریم. اگر بنا بشود هر دولتی که سرکار می‌آید تجدیدنظر در قراردادها بکند، سنگ روی سنگ در دنیا بند نمی‌شود.

معظم له افزودند: در کلام امیرمؤمنان علی(ع) داریم که حتّی در زمان جاهلیّت وقتی رئیس قبیله ای قراردادی می‌بست، نسل بعدش هم این قرارداد را عمل می‌کردند در زمان جاهلیت عرب‌ها می‌گفتند قراردادی است که بزرگان ما بسته اند این قرارداد را باید عمل کنیم تا زمانی که توافق بر فسخ آن بشود. چطور می‌شود یک قانونی که حتی در زمان جاهلیت هم به رسمیت شناخته می شده و در دنیای امروز نیز به رسمیت شناخته می شود، کسی بگوید این قرارداد را قبل از من را بسته اند و من آن را قبول ندارم.

ایشان در ادامه با اشاره به بی اعتمادی مهاجران در آمریکا خاطرنشان ساختند: نکتۀ دیگری که باید گفت این که نقطۀ ضعف دیگری که رئیس جمهور فعلی آمریکا گرفتار آن است این است که سالیان دراز، ده‌ها سال، اجازه دادند مهاجران بیایند، درس خواندند، کار به آنها دادند، به شما خدمت کردند، علاقه ای پیدا کردند، جوانش آنجاست، پدرش آنجاست، مادرش آنجاست، رابطه ای در آنجا دارند. یک مرتبه همۀ آنها را زیر پا بگذارید و بگویید رفت و آمد ممنوع. نتیجۀ آن بی اعتمادی به همۀ شئون شماست. خود شما اینها را آوردید. حالا اینها را چطور می‌شود از تمام بستگانشان جدا کرد؟ و از این بدتر شما ویزا داده اید. کسی را که ویزا نداده اید بگویید نمی‌دهیم، اما کسی را که ویزا داده اید، مثل این است که شخصی را دعوت کرده باشید،  شب که آمد بگویید برگردد. یعنی چیزی شبیه قانون جنگل.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با توجه به پیشنهاد بررسی مجدد برجام از طرف آمریکا افزودند: اینکه می‌گویند بیایید بنشینیم دوباره دربارۀ برجام صحبت کنیم، به فرض محال که ما آمدیم و نشستیم و با شما صحبت کردیم. فردایش بگویید این را هم قبول نداریم. این چه پیشنهادی است که شما دارید. چه کسی اعتماد به شما دارد؟

ایشان خطاب به دکتر صالحی گفتند: باید به صورت طلبکارانه و قوی و گسترده روی اینها مانور داده بشود و در داخل و خارج اطلاع رسانی گردد.

معظم له در ادامه به انتقادهایی که در داخل کشور صورت می گیرد، اشاره کرده و بیان داشتند:باید یک انسجام کامل در داخل در این شرایط داشته باشیم تا بتوانیم در برابر دشمن بایستیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به اطلاع رسانی و تبیین تحریم های مربوط به برجام و تحریم های غیر مربوط به برجام برای مردم اشاره کرده وگفتند: باید تفاوت اینها برای مردم روشن شود.

معظم له در پایان دیدار گفتند: باید در همه حال از خداوند استمداد طلبید و واقعاً توکل بر خدا کرد و تاکنون مشکل مهمی نبوده و بعد از این هم به توفیق الهی مشکل مهمی برای کشور و ملت پیش نخواهد آمد، ان شاء الله.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha