پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دوماهنامه خُلُق

حوزه/ پنجاه و پنجمین شماره دوماهنامه تربیتی- اخلاقی "خُلُق" (مهر و آبان ۹۵) از سوی مؤسسه فرهنگی دارالهدی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، گفتنی است در این شماره از نشریه به مباحث اخلاقی مانند «بررسی دوران غیبت حضرت موسی(ع)»، «بررسی دنیای مذموم از کلام امام خمینی(ره)»، «مروری بر زندگانی عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب»، «نیم نگاهی به راه های درمان بیماری های قلب»، «نقش مربیان و نهادهای تربیتی در تقویت ایمان و عمل و «غایت سلوک معنوی در عرفان های نوظهور در مقایسه با اسلام» و... پرداخته شده است.

«بررسی دنیای مذموم از نگاه امام خمینی (ره) با محوریت کتاب چهل حدیث» عنوان مطلبی است که در این شماره دوماهنامه "خُلُق" ارائه شده است. در قسمتی از این متن و در ذیل «راه درمان عملی حب دنیا» آمده است:

مرحوم امام خمینی (ره) دو راهکار عمده برای درمان عملیِ حب دنیا ارائه می دهند؛

الف) معامله به ضد

طریق علاج عملی آن است که معامله به ضد کند

طریق علاج عملی آن است که معامله به ضدّ کند؛ پس اگر به مال و منال علاقه دارد با بسط ید و صدقات واجبه و مستحبّه، ریشۀ آن را از دل بکند. یکی از نکات صدقات همین کم شدن علاقه به دنیا است و لهذا مستحبّ است که انسان چیزی را که دوست می دارد و مورد علاقه اش هست، صدقه دهد، چنانچه در کتاب کریم الهی می فرماید: «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّون». هرگز به نیکی نمی رسید تا آن چه خود دوست دارید، انفاق کنید.

و اگر علاقه به فخر و تقدّم و ریاست و استطالت دارد، اعمال ضدّ آن را بکند و دماغ نفس امّاره را به خاک بمالد تا اصلاح شود.

ب) دعا و تضرّع

بنابراین از مهمات امور مواظبت به این امر است که انسان، حالت قلب را الهی کند و وجهه آن را به جانب حق و اولیای او و دار کرامت او متوجه کند. این با تفکر در آلاء و نعمای ذات مقدس و مواظبت به اطاعت و عبادت البته حاصل می شود؛ ولی انسان باید اعتماد بر نفس و اعمال خود نکند و در هر حال خصوصاً در خلوات با تضرع و زاری از حق تعالی بخواهد که محبت خودش را در دلش القا فرماید و قلبش را به نور معرفت و محبتش روشنی بخشد و محبت دنیا و غیرخودش را از دلش بیرون کند. البته این دعا در اول امر، بی مغز و محض لقلقۀ لسان است. زیرا که با محبت مفرط به دنیا، خواهش آن جدّاً مشکل است؛ ولی پس از مدتی تفکر و مواظبت و به دل فهماندن نتایج حسنۀ محبۀ الله و نتایج سیئۀ حب دنیا را، امید است که حقیقت پیدا کند، ان شاء الله.

پنجاه و پنجمین شماره دوماهنامه تربیتی- اخلاقی "خُلُق" به صاحب امتیازی؛ مؤسسه فرهنگی دارالهدی در 72 صفحه و با قیمت: 5000 تومان منتشر شده است.

دوماهنامه تربیتی-اخلاقی "خُلُق" در حوزه اخلاق و سیره اهل بیت(ع) و مسائل تربیتی انتشار می یابد.

علاقه مندان برای تهیه این دوماه نامه می توانند به مرکز پخش آثار این مؤسسه به نشانی قم، خیابان صفائیه، بالاتر از کوچه ممتاز- پلاک ۷۰۰ مراجعه کنند و یا با شماره تلفن: 3۷۷۳۷۴۲۹-۰۲۵ تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha