جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علاقه مردم کشمیر به انقلاب اسلامی ایران

اختصاصی حوزه - مردم کشمیر عاشق امام راحل، رهبری، انقلاب و مشتاق ملت ایران هستند... کشمیر یک کشور مسلمان نشین است و انقلاب اسلامی تاثیر بیشتری بر روی این کشور گذاشته است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتحاد بین مسلمان ها و شیعیان و اهل سنت بیش از گذشته شد...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تحولات گسترده ای را در عرصه کشورهای عربی و اسلامی ایجاد کرد.از جمله این کشورها کشور کشمیر بود که انقلاب اسلامی ایران منشا بیداری اسلامی گسترده در این کشورشد. در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با  فردوس احمد میر و وانی کشمیری از فعالین فرهنگی این کشور به گفت و گو پرداخت.

فردوس احمد میر دارای دکترای فلسفه اسلامی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره) بر روی ملت کشمیر گفت: شخصیت امام خمینی (ره) به گونه ای است که هر چقدر درباره شخصیتشان صحبت شود کم گفته شده، چراکه ایشان یک شخصیت بین المللی و یک شخصیت بزرگ جهان اسلام بود و در زمینه های مختلف کارهای بزرگی انجام دادند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران برکت الهی برای ملت ایران و جهان اسلام هست و تکیه گاه و امید و پناه مستضعفین همه جهان اسلام شد . طبق آیه کریمه سوره قصص که خداوند به مستضعفین جهان وعده داده که ائمه و پیشوای جهان می شوند ، با پیروزی انقلاب اسلامی این امر تحقق یافته و شکل کامل آن در زمان ظهور امام زمان(عج) تحقق می یابد.و در زمان فعلی  علما ، رهبری و انقلاب اسلامی و مردم امید و پناه واقعی جهان اسلام هستند .

تاثیر سفر مقام معظم رهبری در وحدت مسلمانان کشمیر

کارشناس کشمیری با بیان اینکه کشمیر از جهات مختلف با ایران شباهت زیادی دارد، افزود: اسلام به دست مبارک میر سید علی حمدانی در کشمیر وارد شد. در سفری که مقام معظم رهبری در بهمن 59 طی 24 ساعت به کشمیر داشتند، این سفر تاثیر چشمگیری در کشمیر داشت . از جمله این تاثیرات این بود که با عث ایجاد وحدت میان شیعه و سنی شدند، چراکه پشت سر یک امام جماعت اهل سنت نماز خواندند و سخنرانی مختصری داشتند این کار خیلی تاثیر مثبتی بر جای گذاشت.

احمد میر خاطر نشان کرد:  مردم کشمیر خیلی سپاسگذار رهبری و امام راحل و مردم ایران هستند و چشمشان را به ایران و انقلاب اسلامی از ابعاد سیاسی، مذهبی و فرهنگی دوختند.

تاکید امام خمینی(ره) بر آزادی کشمیر و فلسطین

وی تصریح کرد: توجه امام راحل به کشمیر به 23 آبان 1344 مصادف با14 نوامبر 1965 م بر می گردد. آن زمان  امام(ره) در عراق و در تبعید به سر می بردند .ایشان طی سخنرانی حیاتی در مسجد شیخ انصاری نجف وظیفه سران اسلامی و مسوولیت علما را در چندین محور مطرح کردند که از جمله آن مسئله فلسطین و کشمیر بود .

فردوس کشمیری ادامه داد: اگر مسلمانان وحدت کلمه داشتند، کشمیر و قبله اول مسلمین فلسطین توسط غیر مسلمان ها اشغال نمی شد.

وی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی در تحولات کشمیر گفت: همانطور که می دانید کشمیر همچون فلسطین که در اشغال بیگانگان هست تحت تسلط هند هست و برای استقلال و نجات از بردگی در تلاش اند و از سال 1980م حرکت مسلحانه شروع شده و یک تحول در کشمیر برای رهایی از استعمار ایجاد شده است.

 

 

تاثیر اندیشه امام راحل بر روی رهبران کشمیری

وی با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی بر روی رهبران انقلابی کشمیری گفت: رهبر دو دهه فعلی در کشمیر سید صلاح الدین از مجاهدین و اعضای احزاب مسلح و کمیته مشاوران است، زمانی که می خواهد سخنرانی کند بعد از بسم الله الرحمن الرحیم یکی از سخنان امام راحل را می آورد یعنی تا این حد متاثر از شخصیت امام راحل و انقلاب ایران است . حتی در اتاقش یک عکس از امام(ره) دارد ، با وجود اینکه از شخصیت های اهل سنت است اما برایش مهم این است که امام(ره) شخصیت استکبار ستیز و شخصیت جهانی برای عزت مسلمین و حافظ کیان اسلام بودند.

فردوس خاطر نشان کرد: مردم کشمیر عاشق امام راحل، رهبری، انقلاب و مشتاق ملت ایران هستند و گروه گروه برای زیارت و یا تحصیل علوم حوزوی و غیر حوزوی به ایران می آیند و در این ایام مبارک دهه فجر سه گروه در دوره کوتاه مدت جامعه المصطفی شرکت کردند.

وی در پایان گفت: هرکدام از دوستان ایرانی، علما یا شخصیت هایی که به کشمیر رفتند هیچ گاه احساس غربت در این کشور نکردند  و مردم کشمیر با استقبال گرم و محبت و عشق وافر با آنها برخورد کردند.

  انقلاب اسلامی باعث ایجاد وحدت میان مسلمانان کشمیر شد

وانی دیگر کارشناس کشمیری پیرامون تاثیرات شخصیت امام راحل و انقلاب اسلامی در کشورش در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: کشمیر یک کشور مسلمان نشین هست و انقلاب اسلامی تاثیر بیشتری بر روی این کشور گذاشته است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتحاد بین مسلمان ها و شیعیان واهل  سنت بیش از گذشته شد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی مسلمانان بیدار شدند و  اسلام ناب که همیشه امام(ره) بر روی آن تاکید داشتند و اسلام حقیقی بود بین شیعه و سنی رواج پیدا کرد و مسلمانان فهمیدند که بدون اسلام ناب نمی توان جلوی استعمار ایستاد و این در حالی است که پیش از این اسلام منفعل که هیچ گونه عکس العملی نداشت در کشورهای اسلامی و کشمیر حاکم بود و نمی توانست جلوی زورگویان بایستد.

کارشناس کشمیری گفت: از جمله تاثیرات دیگر شخصیت امام (ره) در کشمیر این است که در سالگرد ارتحال امام(ره) شیعیان و اهل سنت در دانشگاه های بزرگ کشمیر یاد ایشان را گرامی می دارند، حتی اهل سنت خودشان داوطلبانه چنین مراسماتی را برگزار می کنند ، چرا که شخصیت  امام خمینی (ره)تنها شخصیتی منحصر به  شیعیان نبود بلکه شخصیت بین المللی بودند که همه مذاهب اعم از شیعه و سنی پیرو ایشان بودند .

 

مقاومت اسلامی دستاورد اندیشه امام راحل بود

وانی اظهار کرد:  انقلاب اسلامی توانست انسانیت را بیدار کند، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  هیچ کجای دنیا اعم از مسلمانان یا غیر مسلمانان باور مقاومت در برابر ظلم و زور را نداشتند و گمان می کردند  باید مظلوم بمانند، اما بعد از انقلاب اسلامی که مسلمانان بیدار شدند متوجه شدند که می توان جلوی ظلم واستعمار را گرفت.

وی افزود:  امروز در هر کجای دنیا مقاومتی در برابر زورگویان و ظالمان عالم هست و استقامت می کنند به خاطر انقلاب اسلامی ایران است و قبلا حتی در کشمیر یک چنین حالتی وجود نداشت و اسلام منفعل و منزوی بود.

  جوانان کشمیری عاشق امام راحل، انقلاب و مردم ایران هستند

وی با اشاره به تاثیر بسیار زیاد انقلاب اسلامی بر روی جوانان کشمیری گفت: بسیاری از دوستان ایرانی که به کشمیرآمدند  خاطراتی را مطرح می کنند که انقلاب اسلامی منشا تحولات بزرگی در کشمیر شده به طوری که اکثر جوانان کشمیری اعم از شیعه و سنی عاشق امام(ره)، انقلاب، هستند.

و تنها کشوری که در حال حاضر پرچم دار اسلام ناب هست ایران و رهبری مقام معظم رهبری است .

وی با اشاره به برگزاری  دوره های کوتاه مدت معارف اسلامی جامعه المصطفی گفت: شیعیان و اهل سنت از کشور کشمیر در این دوره ها شرکت می کنند .و اگر ازآنها در باره هدفشان سوال کنند می گویند برای تفریح به ایران نیامدند بلکه  به دنبال اسلام ناب هستند  که در ایران پیدا می شود .

وانی کشمیری اظهار کرد: نکته ای که باید در خصوص معارف انقلاب اسلامی به آن توجه داشت این است  که ارتباط باید از سطح دولت ها بالا رود و به سطح ارتباط ملت ها با هم برسد.البته همواره عده ای به دنبال انحرافاتی در مسیر انقلاب بودند اما بر اساس فرمایش امام(ره) که فرمودند "انقلاب اسلامی انفجار نور بود" عده ای بر آن شدند که این نور به ملت ها نرسد اما انقلاب همچون خورشیدی است که نورش به همه جا می رسد .

 ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و زندگی شهدای ایران در کشمیر

وی با اشاره به فعالیت های مبلغان و روحانیون کشمیری در حوزه انقلاب اسلامی گفت: کتاب های شهدا و خطبه های مقام معظم رهبری در کشمیر ترجمه شده و مسابقاتی بر گزار می شود که شیعه و سنی در آن مشارکت می کنند و منبع آن خاطرات شهدا و فرمایشات رهبری و امام (ره) است.

وانی کشمیری تصریح کرد: مبلغان انحرافات را در مسیر انقلاب را اصلاح می کنند و طلبه هایی که در ایران  درس خواندند در کشمیر فعالیت تبلیغی انجام می دهند. و موسسه ای در کشمیر هست کتاب های شهید مطهری و کتاب های امام(ره) و رهبری ، زندگی نامه های شهدا را ترجمه می کنند واین کار جذابیت خاصی برای جوانان دارد . مثلا شهید چمران که در آمریکا درس خوانده  می توانسته زندگی راحتی داشته باشد اما راه انقلاب و دفاع مقدس را انتخاب می کند.در واقع برای جوانان کشمیری خیلی جذاب است که اسلام ناب می تواند آرامش زندگی را به انسان هدیه کند .

کارشناس کشمیری گفت:  فعالان دیگری هستند که در حوزه دانشگاهی و در مناطق مختلف در قالب کلاس معارف و انقلاب اسلامی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به استقبال جوانان کشمیری از معارف اسلامی در مقایسه با تاثیرات تهاجم فرهنگی گفت: این موضوع مقایسه سختی است؛ چراکه در حال حاضر رسانه اصلی دست ما نیست و دست بیگانگان و دشمن است. البته تا آنجا که شده و تدریجا سعی می کنیم جوانان را به سمت اسلام حقیقی جذب کنیم و خدا را شکر تاثیر فرهنگ غربی کمرنگ شده و ارزیابی من این است که در چند سال آینده این روند بهبود و توسعه بیشتری پیدا کند.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha