جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علیزاده موسوی

حوزه/ امروز با توجه به هجمه هایی که نسبت به اسلام و تشیع می شود، حوزه و حوزویان وظیفه دارند، جاهلیت را از منظر اسلام و اندیشه سلفی تبیین و ویژگی های آن را بیان کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی شامگاه سه شنبه در بیست و هشتمین نشست علمی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با موضوع « جاهلیت و هجرت از دیدگاه اسلام و سلفیه» با بیان اینکه در اسلام آیات فراوانی داریم که به سادگی به ما می گوید که مسلمان کیست ابراز داشت: وظیفه ما این است که جاهلیت را از منظر اسلام و اندیشه سلفی تبیین کرده و ویژگی های آن را بیان کنیم تا نسل جوان ما فریب جذابیت های ظاهری این اندیشه را نخورند.

استاد حوزه افزود: ابن تیمیه هنگام تعریف دارالکفر و دارالاسلام می گوید: جامعه ای که مسلمان در آن زندگی می کند، دارالکفر نام نمی گیرد و یا اینکه راهی که سید قطب در جامعه جاهلی جدا می شود این است که او به تکفیر سیاسی (حاکمان) می پردازد اما ابن تیمیه به تکفیر اعتقادی(مذاهب) نگاه می کند.

رئیس پژوهشگاه حج و زیارت با بیان اینکه جریان سلفیه وارونگی و تقلیل را اساس کار خود قرار داده است گفت: نباید بگذاریم که اندیشه تکفیر پا گرفته و رشد کرد و به جایی برسد که دیگر نتوان آن را کنترل کرد.

وی به محور هجرت در اندیشه سلفی اشاره کرد و ادامه داد: اصل هجرت در اندیشه اسلامی دارای جایگاه و اهمیت بالایی است به گونه ای که مبدا تاریخ اسلامی هجرت پیامبر از مکه به مدینه است.

حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی با بیان اینکه در قرآن 14 آیه از هجرت نام برده شده  است، اظهارداشت: در این آیات که شامل هجرت ظاهری می شود مانند هجرت برای کسب علم یا هجرت برای فرار از دشمن؛ هجرت دوم هجرت باطنی و معنوی مانند هجرت از گناه و هجرت به سوی خدا می باشد.

وی در پاسخ به اندیشه سلفیه در باب هجرت خاطرنشان کرد: اولین انحراف در باب هجرت مربوط به خوارج است و نافله اولین کسی است که بصره را جامعه جاهلی خوانده و هجرت از بصره را بر مسلمانان واجب نموده است لذا خود از بصره بیرون آمده و می گفت هجرت ما شبیه هجرت پیامبر از مکه به مدینه است.

این کارشناس مسائل تکفیری و سلفی گری بیان داشت: محمدبن عبدالوهاب در این مسئله جلوتر می رود و در تشبیه جامعه اسلامی به جامعه جاهلی می گوید آنها در زمان پیامبر حج انجام داده و صدقه می دادند الان هم همین کار را انجام می دهند.

وی با بیان این مطلب که ابوالعلا بحث هجرت را ندارد، یادآور شد: سید قطب می گوید ما چاره ای جز هجرت از جامعه جاهلی نداریم و لذا می بینید جامعه اسلامی وجود ندارد چون همه بالذات یا بالعرض جامعه جاهلی هستند و لذا هجرت را دامن نمی زند و به بحث جهاد می پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی ادامه داد: سید قطب مسئله جهاد با حاکمان را مطرح می کند و بر اساس این اندیشه گروه التکفیر و الهجره پیدا می شود اما آن زمان کسی نیامد هجرت واقعی و ویژگی آن را بیان کرده و یا حتی کار منطقی و نظریه پردازی در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: هجرت در زمان داعش پررنگ می شود و در این زمینه به حدیثی از پیامبر اکرم استناد می کنند و آن را بر خود منطبق می کنند در حالی که اگر بنابر انطباق باشد اولین گروه، خوارج هستند بعد از آنها حشویه و بعد هم مقاتل ابن سلیمان است.

استاد حوزه  با طرح این سوال که چرا داعش موصل را گرفت عنوان کرد: آنها می خواستند بگویند که از هرکجا می خواهید به موصل هجرت کنید.

حجت الاسلام و المسلمین علیزاده بر ضرورت تبیین بحث هجرت تاکید کرد و گفت: در نقد مساله هجرت در اندیشه سلفی باید گفت که هجرت باید از جامعه جاهلی صورت بگیرد در حالی که جامعه جاهلی بر کشورهای اسلامی بار نمی شود و دیگر آن که در نگاه اسلام حاکم جامعه اسلامی باید مجتهد باشد در حالی که ابوبکر بغدادی مجتهد نیست و در حوزه درس نخوانده و ثالثا اهل حل و عقد باید وجود داشته باشد که یکی از اعضای آن باید نماینده ای از سراسر جهان باشد در حالی که اهل حل و عقد وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما اگر می خواهیم در مقابله با اندیشه تکفیری موفق شویم باید تمام این محورها را در اندیشه اسلامی در آورده و تبیین کنیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha