پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 ماهنامه معرفت

حوزه/ دویست وبیست وهشتمین شماره از ماهنامه علمی –ترویجی "معرفت" ویژه علوم تربیتی از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در شماره جدید این نشریه ده مقاله و تحقیق از نویسندگان و صاحبان قلم ارائه گردیده که عناوین مقالات به همراه برخی از چکیده های آن ها در ذیل می آید.

 شيعيان واقعى و شوق ديدار معبود (2) ، به قلم آيت اللّه محمدتقى مصباح ،روش هاى تربيت عقلانى در «صحيفه سجاديه» ، به قلم فاطمه ايرانمنش و عباسعلى رستمى نسب ، آثار تربيتى گريستن بر تكامل معنوى انسان از ديدگاه آيات و روايات ، اثرمحمدتقى حسينى و سيدمحمدرضا موسوى نسب ، قصاص نفس در اسلام و ابعاد تربيتى آن ، اثرمريم عشورى و محسن خوشناموند و بررسى و مقايسه مبانى فلسفى انديشه هاى تربيتى فارابى و غزالى ، به قلم محمد فولادى و كيومرث حيدريان از جمله مقالات منتشر شده در این شماره از ماهنامه است .

همچنین تحليل و بررسى آراء تربيتى علّامه اقبال لاهورى با تأكيد بر اهداف و روش ها ، اثر اكبر رهنما و محسن فرمهينى فراهانى و سيدعبدالكريم مشكوتى تروجنى ، عوامل گرايشى سازگارى همسران از ديدگاه قرآن كريم ، اثرحميد وحيديان اردكان ،بررسى مفهوم دين در رويكرد سنت گرايى و دلالت هاى آن در حوزه تربيت دينى ،به قلم بابك شمشيرى و شيما نقيبى ،معيارهاى انتخاب محتواى آموزشى از منظر قرآن كريم ،  اثرمژده عليزاده و سيدحميدرضا علوى و ارزيابى دانشجويان از برنامه درسى اجراشده اخلاق اسلامى دانشگاه ها نوشته سيف اله فضل الهى قمشى از دیگر عناوین ماهنامه می باشد.  

در چکیده مقاله )،  روش هاى تربيت عقلانى در «صحيفه سجاديه» بیان می شود که تعليم و تربيت با رشد و كمال انسان و زندگى شايسته او سروكار دارد. ازآنجاكه انسان موجودى است پيچيده، تعليم و تربيت او نيز پيچيده و مستلزم تمهيد مقدمات فراوان و بهره گيرى از روش هاى تربيتى مؤثر است. بدين روى، براى سامان دهى به تعليم و تربيت، بايد از منابع غنى و باارزشى همچون قرآن كريم و اولياى دين و معصومان عليهم السلام استفاده كرد. اين تحقيق با هدف بررسى و تبيين روش هاى تربيتى مبتنى بر پرورش بعد عقلانى در «صحيفه سجاديه» و با روش توصيفى ـ تحليلى صورت گرفته است. نتايج تحقيق بيانگر اين است كه «صحيفه سجاديه» جايگاه فوق العاده اى براى انسان قايل است. به همين دليل، برنامه ها و روش هاى تربيتى مطمئنى براى تربيت انسان ها و سعادت و رستگارى بشر معرفى مى كند كه با به كاربستن آنها، انسان به سوى سعادت واقعى رهنمون مى شود. در اين زمينه، روش هاى تربيت عقلانى از جمله، تزكيه، تعليم حكمت، مشاهده، عبرت آموزى، تجربه اندوزى، پرسش و پاسخ و مانند آن از اين كتاب استخراج گرديده است.

محمدتقى حسينى و سيدمحمدرضا موسوى نسب نیز در مقاله خود بیان می کنند: موضوع گريستن، از جمله موضوعاتى است كه از ابعاد مختلف از جمله ابعاد روان شناختى، تربيتى، دينى، اخلاقى و عرفانى مورد بررسى قرار گرفته است. اين مقاله به بررسى آثار تربيتى گريستن بر تكامل معنوى انسان مى پردازد كه با روش تحليلى و توصيفى و به منظور تبيين ارتباط ميان گريستن، با تربيت اخلاقى و تكامل معنوى انسان، تدوين يافته است. گريه، نوعى واكنش به احساسات و هيجان هاى درونى انسان است كه مى تواند بر ابعاد روانى، تربيتى، معنوى و اخلاقى انسان تأثير بگذارد. ابتدايى ترين تأثير گريه، به ويژه گريه در امور معنوى، ايجاد آرامش است كه انسان بعد از گريه كردن، در اثر تخليه شدن فشارهاى درونى، احساس خوشايند و يك سبكى و آرامش برايش پديد مى آيد. همچنين گريه موجب نشاط و اميد در انسان شده و انگيزه فرد را تقويت مى نمايد و سلاحى در مبارزه با شيطان درونى انسان مى شود. از سوى ديگر، گريه سبب پاك شدن گناهان انسان و نزول رحمت خداوند شده، انسان را در دفع برخى رذائل اخلاقى و نيز كسب برخى فضيلت ها، كمك مى نمايد و سر انجام انسان را در رسيدن به قرب الهى يارى مى كند.

در مقاله عوامل گرايشى سازگارى همسران از ديدگاه قرآن كريم ، نوشته حميد وحيديان اردكان نیز آمده است: يكى از مهم ترين عرصه هاى گوناگون زندگى بشر، كه سهم عمده اى از روابط اجتماعى را به خود اختصاص مى دهد، زندگى خانوادگى و ارتباط با همسر است. يكى از مهم ترين ايده ها در روابط همسران، همنوايى، همدلى و دورى از تنش است كه از آن به سازگارى تعبير مى شود. همسرانى كه در خانواده اى سازگار زندگى مى كنند از احساس رضايت و امنيت بالايى برخوردارند و كمتر دچار اضطراب و مشكلات روانى مى شوند. در چنين خانواده هايى نيازهاى عاطفى و روحى فرزندان به خوبى تأمين مى شود و مهارت هاى زندگى اجتماعى به خوبى در آنها شكل خواهد گرفت. اين، خود نقش بى بديل استحكام خانواده را در اجتماع نمايان مى سازد. چنين خانواده هايى در واقع نيروهاى فعال، اثرگذار و ايده آلى را براى جامعه تربيت مى كنند. داشتن زندگى سازگارانه با همسر، به رعايت قواعدى در زندگى مشروط است. در اين تحقيق، در پى كشف نظر قرآن در اين زمينه هستيم. قرآن كريم با توجه به اهميت فراوانى كه براى خانواده و سازگارى همسران قايل است، به زن و شوهر براى ساختن زندگى اى آرام و صميمى و به دور از هرگونه تنش توصيه هايى دارد. در اين تحقيق از ميان اين توصيه ها، عوامل گرايشى را مورد بحث قرار مى دهيم. اين مقاله با روش تحليلى ـ توصيفى، عوامل گرايشى سازگارى از ديدگاه قرآن كريم بررسى، و از روايات تفسيرى نيز بهره گرفته شده است.

دویست وبیست وهشتمین شماره از ماهنامه علمی –ترویجی "معرفت" ویژه علوم تربیتی از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در 154 صفحه و با قیمت: 3500 تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مراجعه کرده و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha