جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انديشمندان عماني

حوزه/ اعضای هیأت اعزامی عمان برای شرکت در همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، نشستي با رايزن فرهنگي ايران در عمان برگزار كردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» اعضای هیأت اعزامی برای شرکت در همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب كه چندي پيش در ايران برگزار شده بود، نشستي را با رايزن فرهنگي ايران در عمان برگزار كردند.

در ابتداي اين نشست، بهمن اکبری، رایزن فرهنگی ایران در عمان، با اشاره به روابط عمیق میان ایران و عمان، بر لزوم ارتباط هرچه بیشتر انديشمندان عماني با مراکز علمی فرهنگی ایران تأکید و ضمن اشاره به سیاست گفتگو به عنوان سیاستی راهبردی، گزارشی از ظرفیت‌های کشورمان در اين باره را مطرح كرد.

وی گفت: علی‌رغم مشکلات، گروه کاملی را به اين همايش اعزام كرديم و برای تمام کمیسیون‌های همایش شخصیت علمی انتخاب شد.

اكبري از مهم‌ترین ویژگی‌های این هیأت را تنوع جنسیتی (زنان و مردان) و تنوع مذهبی (اباضی، سنی و شیعی) و تنوع رویکردهای فرهنگی (اجتماعی، علمی و فرهنگی ادبی) برشمرد.

* بازتاب نماز جماعت هیأت اعزامی از لبنان در حرم امام رضا(ع)

رايزن فرهنگي كشورمان با اشاره به تصویر نماز جماعت هیأت اعزامی از لبنان در مضجع شریف علی ابن موسی الرضا(ع) که بیانگر روح تقریب مذاهب اسلامی است؛ گفت: این تصویر در شبکه‌های اجتماعی فراوان عمان، عربستان، بحرین و ... بازتاب بسيار داشت.

در ادامه حجت‌الاسلام علوان، استاد و پژوهشگر در فقه و معارف تطبیقی مذاهب اسلامی، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاري موفقيت‌آميز اين نشست قدرداني کرد.

سپس خمیس العدوی، ريیس انجمن فرهنگی «منتدی الادبی» به نمایندگی از هیأت علمی، ضمن سپاسگزاری از ایران در ميزباني از اين هيأت، به تاریخ روابط عمان و ایران اشاره و اعلام كرد: ما از دوره نوجوانی با پیام‌های امام خمینی (ره) که از رادیو دریافت می‌کردیم آشنا شده‌ايم و تاکنون این علاقه روز افزون است.

* وجود زمینه‌های مطالعات تاریخی بین دو کشور

بدرية الشعيبية، استاد تاریخ دانشگاه سلطان قابوس هم كه براي نخستين بار از ايران دیدار می‌کرد و از شگفتی‌های این سفر می‌گفت، بر وجود زمینه‌های مطالعات تاریخی دو کشور تأکید كرد.

همچنين عبدالله العبری، عضو هیأت علمی دانشگده حقوق دانشگاه سلطان قابوس نیز بهره بردن از زمینه‌های علمی بینادانشگاهی دو کشور را مورد تأکید قرار داد.

سلیمان بن السالم الحسینی، استاد و پژوهشگر مرکز پژوهشی الخلیل دانشگاه نزوی نیز ایران را کشوری اعجاب‌برانگیز نامید و با اشاره به مقاله‌ای که در فیس بوک منتشر كرده است، سفر خود را سفری پر نور و آگاهی نامید.

* ایران در نظام گفتمانی از ظرفیت‌های کاملی برخوردار است

سپس صالح البلوشی، روزنامه‌نگار و معاون کانون نویسندگان و ادبای عمان (جمعیه الکتاب و الادبا) گفت: تنها راه امنیت منطقه، برقراری نظام گفتمانی بر اساس گفت‌وگوهای فرهنگی است و ایران در این زمینه از ظرفیت‌های کاملی برخوردار است. وی برای ادامه کار پیشنهاد همکاری میان کانون نویسندگان را با مرکز مطالعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح كرد.

فایزه البلوشیه، نویسنده و پژوهشگر مباحث اجتماعی فرهنگی نیز تصریح کرد: آنچه را سیاست قطع می‌کند فرهنگ می‌تواند پیوند دهد. وی ضمن معرفي مقاله خود در روزنامه «الرویه» عزم خود برای اعزام فرزندش به ایران براي ادامه تحصیلات دانشگاهی را اعلام كرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha