جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی امامت با بیان اینکه امروز نیازهای داخل کشور به درستی شناخته نشده است، گفت: کمیته ای از متخصصان به مسائل و چالش های فکری معاصر تشکیل شود و مهندسی رشته های علمی به طور دقیق صورت گیرد تا نظام جامع رشته های علمی تدوین و در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمانه مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع مراکز تخصصی حوزه ارتباط با یک نیاز امروز حوزه های علمیه و نظام جمهوری اسلامی دارد، اظهار داشت: کسانی به عرصه میدان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور و دنیا آشنا هستند بر این نکته تاکید دارند که حوزه علمیه در مقابل سوالاتی قرار دارد و بدون تردید باید به این سوالات پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: این پرسش های پیچیده، تخصصی و علمی تنها با گرایش های تخصصی در حوزه حاصل می شود و بدون توجه به این گرایش ها نمی توان به آنها پاسخ داد.

مدیر مرکز تخصصی امامت که به نمایندگی از اساتید مراکز تخصصی سخن می گفت، در ادامه اظهار داشت: امروز مدیر حوزه های علمیه شخصیتی دانشمند و دنیادیده است و تمام این عرصه ها و میدان های فکری و فرهنگی داخل و خارج کشور را می شناسد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: ما ضمن اعلام آمادگی مراکز تخصصی برای همکاری و همراهی و به روز سازی حوزه های علمیه، پاره ای از مشکلات را بیان می کنیم.

وی تصریح کرد: ما در نسلی قرار داریم که وقتی در آغاز انقلاب وارد حوزه علمیه شدیم، از هیچ کدام از تحولات موجود خبری نبود و سخنی از تخصصی شدن حوزه نمی شد اما امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری بزرگ این انقلاب، شاهد تحولات شگرفی هستیم و اگر انتقاداتی مطرح می شود در راستای رفع کمبودهایی است که باید جبران شود.

نماینده اساتید مراکز تخصصی به موضوع نیازسنجی رشته های تخصصی اشاره داشت و گفت: ما با انبوه نیازهای اجتماعی در داخل و خارج مواجه هستیم که متاسفانه رصد مناسب این نیازها صورت نمی گیرد؛ سرعت تحولات بسیار زیاد است آینده را به سختی می توان پیش بینی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه امروز نیازهای داخل کشور به درستی شناخته نشده است، گفت: کمیته ای از متخصصان و آشنایان به مسائل و چالش های فکری معاصر تشکیل و این نیازها به درستی شناسایی شود و مهندسی رشته های علمی به طور دقیق صورت گیرد تا نظام جامع رشته های علمی تدوین و در دستور کار قرار گیرد.

این استاد کلام حوزه با ابراز تاسف از اینکه در چندسال گذشته، انگیزه طلاب برای ورود به مراکز تخصصی ضعیف شده است، گفت: شاید پنج سال قبل، طلاب برای حضور در مراکز تخصصی، استقبال بیشتری داشتند؛ یکی از دلایل عمده این مسئله، عدم توجه حوزه علمیه و بزرگان حوزه به رشته های تخصصی است؛ طلبه احساس نمی کند آینده خودش را می تواند در این رشته ها ببیند و در حوزه به عنوان یک شخصیت فعالیت کند.

وی بر لزوم توجه به نیاز ها و به کارگیری فارغ التحصیلان رشته های تخصصی در حوزه های مختلف تاکرد کرد و گفت: امروز حتی در درون حوزه علمیه به فارغ التحصیلان رشته های مراکز تخصصی توجه نمی شود.

مدیر مرکز تخصصی امامت، همچنین بر لزوم حمایت مالی از طلاب مراکز تخصصی حوزه تاکید کرد و گفت: امروز در دنیا و کشور ما این نوع افراد را بورسیه می کنند در حالی که طلاب ما فاقد حمایت های لازم هستند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید به نخبگان حوزه از جمله رشته های تخصصی توجه داشت، گفت: امروز دنیا را نخبگان علمی در رشته های مختلف اداره می کنند؛ اگر می خواهیم با دنیا رقابت کنیم و فکر دشمن را بخوانیم، باید نخبگان حوزه های علمیه را بشناسیم و سرمایه گذاری ویژه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در ادامه با انتقاد از کُندی فرآیند تصویب خواهی مراکز تخصصی از مدیریت تا شورای گسترش، گفت: بزرگان حوزه از جمله مراجع عظام تقلید که از بیست سال پیش مراکز تخصصی تاسیس کرده اند، اکنون دارای یک مجوز قطعی و نهایی نشدند.

وی افزود: طلابی که در مراکز تخصصی، سطح سه را گذرانده اند، نیازمند ورود به سطح چهار هستند در حالی که فرآیند تصویب خواهی به کندی صورت می گیرد و این مسئله ضربه می زند؛ سرفصل های بسیاری از رشته ها هنوز تصویب نشده و برخی مراکز تخصصی در شهرستان ها در انتظار اخذ مجوز هستند.

مدیر مرکز تخصصی امامت افزود: نظام مدیریت تحول خواه حوزه باید به جای ورود در جزئیات و تقسیم کار و اجرائیات به حوزه سیاستگذاری و اندیشه ورزی و راهبری بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: یکی از مشکلات اساسی این است که مدیریت حوزه به جای اینکه مغز اداره نظام حوزه باشد، افق های آینده را مشاهده کند، نظارت دقیق داشته باشد و به کیفی سازی فرآیند فکر کند، با ورود در جزئیات و دخالت در امور اجرایی فرصت را از خلاقیت های درون حوزه می گیرد و خودش هم از ایفای مسئولیت های اصلی باز می ماند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha