جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شعر

حوزه/ دبیر جشنواره شعر نهج البلاغه بهشت بیان از برگزاری این جشنواره با محوریت معارف علوی خبر داد و گفت: امیرالمومنین(ع) نقشه راه بشریت را در نهج البلاغه ترسیم کرده اند.

عباس شاه زیدی ( متخلص به خروش اصفهانی) در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون برگزاری اولین جشنواره شعر استانی نهج البلاغه، با بیان اینکه تاکنون جشنواره ای با محوریت نهج البلاغه برگزار نشده است عنوان کرد: جشنواره بهشت بیان با محوریت نهج البلاغه کلید زده شد و بسیاری از موسسات نیز حمایت خود را از این جشنواره اعلام کرده اند.

وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از موسسات فرهنگی نسبت به عدم برپایی چنین جشنواره‌ای تا به امروز متاسف شدند افزود: اولین موسسه ای که از این جشنواره اعلام حمایت کرد موسسه تحقیقاتی حضرت زهرا(س) بود که در پی آن بنیاد قرآن و نهج البلاغه اصفهان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز از این جشنواره اعلام حمایت کردند.

دبیر اجرایی جشنواره «شعر بهشت بیان» در تشریح مهلت ارسال آثار و برگزاری این جشنواره اظهار کرد: آثار این جشنواره تا پایان اسفندماه جمع آوری شده و اواخر فروردین 96 زمان برگزاری جشنواره بهشت بیان است.

وی در رابطه با چرایی استانی بودن این جشنواره ابراز کرد: ابتدا قرار بود جشنواره به صورت سراسری برگزار گردد، اما به دلیل اینکه اولین جشنواره‌ای است که برگزار می‌شود آن‌را در سطح استانی برگزار کردیم لکن از همان ابتدا از سراسر کشور تماس گرفتند و نسبت به این موضوع گلایه داشتند چرا که همه موسسات در دیگر استان‌ها مشتاق برگزاری مسابقه کشوری بودند.

شاه زیدی در ادامه پیرامون چگونگی محتوای آثار اولین جشنواره  شعر استانی نهج البلاغه عنوان کرد: در این جشنواره نیازمند ترجمه نهج البلاغه در قالب شعری نیستیم، بلکه هرکس می‌بایست برداشت‌های معرفتی خود را  از نهج البلاغه در قالب شعر به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.

دبیر اجرایی جشنواره «شعر بهشت بیان» در توضیح محورهای جشنواره خاطرنشان کرد: این جشنواره با سه محور، اهمیت جایگاه نهج البلاغه بعد از قرآن کریم، نقش محوری توحید و عدالت در نهج البلاغه، اهمیت الگوپذیری از فرامین امیرالمومنین است که هر شاعر می‌تواند متناسب با این محورها 3 اثر به دبیرخانه ارسال کند.

وی ادامه داد: از 5 نفر از برگزیدگان این مسابقه تجلیل می‌شود و تندیس و جوایز نقدی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، همچنین به 2 نفر از برگزیدگان  لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره «شعر بهشت بیان» با اشاره به استقبال بی نظیر شاعران استان نسبت به این جشنواره اذعان کرد: یک دبیرخانه به دریافت آثار اختصاص خواهد یافت.

شاه زیدی در ادامه با بیان اینکه از حدود 450 سال پیش نهج البلاغه در اروپا تدریس  و ترجمه شده است، ابراز کرد: حدود 70 سال است که نهج البلاغه به زبان فارسی ترجمه شده و این از ضعف‌های بزرگ جامعه ما است و غفلت ما را به این کتاب ارزشمند نشان می‌دهد.

دبیر اجرایی جشنواره «شعر بهشت بیان» در پایان یادآور شد: آخرین مصاحبه ای که با جرج جرداق، دانشمند مسیحی انجام شده، او اقرار می‌کند که امیرالمومنین(ع) نقشه راه بشریت را در نهج البلاغه ترسم کرده اند و ما از آن غافل بودیم، لکن با برپایی این جشنواره قصد داریم با به تصویر کشیدن معارف نهج البلاغه در قالب هنر آن را در میان جوانان و جامعه امروز نشر دهیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha