جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رجبی دوانی

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: اگر شخصی به ولایت کافر شود قابل هدایت نیست و در کفر خود باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، ظهر امروز در جمع طلاب و مبلغان غدير استان، در مدرسه علميه امام خميني (ره) بجنورد اظهار داشت: در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص)  پيام آمد كه «﴿يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّك» اي پيامبر دستوري كه راجع به ولايت علي رسيده به مردم ابلاغ كن.

وی افزود: پيامبر (ص) فردي نيست كه نخواهد دستور خدا را اجرا کند، ولي با شناختي كه از مردم و کینه‌هایی كه نسبت به امیرالمؤمنین علی (ع) دارند خوف داشتند كه اگر بدون فراهم شدن فضا و بدون مقدمه اين را مطرح كنند، برخی نپذیرند، لذا تأمل كردند اما وقتي در ابلاغ پیام الهی تأمل كردند بخش دوم آيه نازل شد که لحنش با پيامبر تند است خداوند در این آیه فرمودند: كه اي پيامبر اگر ابلاغ نكني رسالتت را انجام نداده‌ای.

عضو هیئت‌علمی  دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: پیامبر 23 سال زحمت رسالت و تبلیغ دین را بر عهده داشتند و در این راه سختی‌های بسیاری تحمل کردند، اما در این 70 روز مانده به وفاتشان خداوند فرمودند اگر پیام الهی را ابلاغ نکنند رسالتشان را انجام نداده‌اند، اما وقتی پيامبر اکرم (ص) بار اول تأمل كرد خداوند می‌دانست که خوف پيامبر از چيست، لذا بخش سوم آيه نازل شد كه ای پیامبر شما ابلاغ بفرما ما تو را از شر مردم حفظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: هنگامی که خداوند می‌فرماید، ای پیامبر پیام الهی را ابلاغ کن من تو را از شرشان نگه می‌دارم، این معنای مهمی دارد که در واقع می‌خواهد بگوید تو ولایت علی را ابلاغ کن، اگر کسی قبول نکرد کافر است و من تو را از شر آن‌ها نگه می‌دارم که این یعنی اگر کسی به ولایت کافر شود قابل هدایت نیست و در کفر خود باقی می‌ماند.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: این امر در زمان حیات پیامبر (ص) بود و در غدیر کسی با وعده‌ای که خدا داده بود اغتشاشی صورت نگرفت ولی خیلی‌ها در لباس بیعت، کینه‌ها داشتند .

وی اظهار داشت: پیامبر (ص) در زمان رحلت به امام علی (ع) فرمودند اگر مردم به سراغت آمدند، رهبری آن‌ها را بعهده بگیر ولی اگر نیامدند تو وظیفه‌ای نداری، اگر مردم فهمیدند که برای نجات باید به امام رو بیاورند وظیفه امام است که رهبری‌شان را به عهده بگیرند و الا امام وظیفه‌ای ندارد و این مردم هستند که خودشان را بدبخت کرده‌اند.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی شخصی را خداوند و پیامبر تعیین کرد، کسانی که از پیروی او سرباز زنند مورد لعنت قرار می‌گیرند و به طریق اولی کسی که از تعیین‌شده از سوی خدا پیروی نکند، مورد لعن قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ع

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha