چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 408216
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
پنجره فولاد

حوزه / مديرعامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا(عليه‌السلام) ، گفت: پنجره فولاد مسجد جامع گوهرشاد يك اثر فاخر هنري است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مهندس جمشيد ميرشاهي هدف از نصب اين پنجره فولاد را تكميل المان‌هاي زيارت در مسجد جامع گوهرشاد معرفي و ابراز کرد: در راستاي رهنمودهاي توليت آستان قدس رضوي مبني بر نصب يك پنجره فلزي با توجه به موقعيت مكاني مسجد گوهرشاد و تكميل المان‌هاي زيارت در اين مسجد، این پروژ انجام شده است.

وي درباره ويژگي‌ها و خصوصيات فني اين پنجره توضيح داد: جنس اين پنجره از آلياژ ورشو بوده و اسكلت پنجره در فضاي باز قرار دارد و در ساخت آن از فلز نقره كه سريع تيره مي­شود، استفاده نشده است.

مديرعامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا(عليه‌السلام) افزود: اين پنجره به رنگ آلياژ برنج طراحی شده و همسان و هماهنگ با ساير پنجره‌ فولادهاي صحن‌‌هاي حرم مطهر است.

وي درباره ابعاد اين پنجره گفت: اين پنجره كه در عين استحكام، يك شاهكار هنري هم به شمار مي‌رود، در قسمت غرفه پيش روي مبارك روضه منوره در مسجد گوهرشاد در حال نصب است و سعي شده عمليات نصب به گونه‌اي باشد كه كمترين تغيير در كاشي­كاري­هاي به كار رفته در اين غرفه صورت گيرد، به همين دليل اين پنجره پس از لحاظ شدن اين موارد در ابعاد سه متر و 18 سانتيمتر عرض و 4 متر و 35 سانتيمتر ارتفاع، طراحي و ساخته شده است.

ميرشاهي تصريح كرد: وزن تقريبي اين پنجره حدود يك تن، تعداد گوي 1600 عدد و تعداد ماسوره به کار رفته 3 هزار عدد است. اسكلت اصلي پنجره از آهن و روكش يك طرف آن از چپ گردو اشباع شده است كه به خاطر استحكام و افزايش ماندگاري آن و جلوگيري از خوردگي چوب توسط موريانه و جلوگيري از جذب رطوبت و فرسودگي چوب اين موارد انجام شده است.

مديرعامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم حضرت رضا(عليه‌السلام)  در پايان گفت: اين پنجره پس از اتمام فرایند اجرای کار و كسب نظر نهايي توليت آستان قدس رضوي رونمایی خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha