جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام منصور فرجی مدیر حوزه کاشان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه کاشان به نقش روحانیون و طلاب حوزه های علمیه در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رهنمودها و منشور امام(ره) و مقام معظم رهبری محور انقلابی ماندن حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان به نقش محوری امام خمینی (ره) در به اوج رسیدن مبارزه با رژیم ستمشاهی در سال  1342 اشاره کرد و گفت : امام(ره) در برابر ظلم  ها و نیز قوانین ضد مردمی شاه همچون قانون کاپیتولاسیون، مقاومت و روشنگری کردند و در نهایت رژیم، امام(ره) را به خارج از کشور تبعید کرد.

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) در دوران تبعید برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی نقش محوری داشتند و روحانیت نیز نقش کلیدی در روشنگری و تبیین مبانی امام(ره) برای مردم در مبارزات داشتند و پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم با محوریت روحانیت شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی عنوان کرد: همان گونه که روحانیت نقش محوری در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، اقتدار نظام هم نیازمند وجود روحانیت است تا این انقلاب به صاحب اصلی آن یعنی امام زمان (عج) تحویل داده شود. 

مدیر حوزه علمیه کاشان به جایگاه انقلابی ماندن حوزه های علمیه براساس تأکیدات امام راحل(ره) اشاره کرد و افزود: وقتی ایشان منشور روحانیت را نوشتند، هدف این بود، روحانیونی که در خط مقدم مبارزات علیه شاه قرار داشتند، به عنوان یک شاخص، همیشه در صحنه بمانند.

حجت الاسلام  والمسلمین فرجی منشور امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری را محور انقلابی ماندن حوزه ها دانست و افزود: مقام معظم رهبری هم منشور روحانیت دیگری را در رابطه با انقلابی شدن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه بیان فرمودند که هر دو منشور می تواند محور کار برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان در ادامه گذر زمان در هر کشوری که در آن انقلاب صورت گرفته است را موجب از دست رفتن دیدگاه های انقلابی برای به صحنه آمدن کسانی که اول انقلاب را ندیده اند، دانست و گفـت: لازمه انقلابی ماندن، آشنا کردن نسل دوم و سوم انقلاب با مبانی انقلاب است و این وظیفه مهمی برای روحانیون و حوزه های علمیه به حساب می آید.

وی افزود: با توجه به اینکه تبیین گری ادامه مسیر انقلاب از وظایف روحانیت است، اگر احساس مسئولیت برای تبیین مبانی دین به نسل فعلی جامعه نباشد، یقینا روحانیت آن گونه که باید نخواهد توانست در عرصه های انقلاب اسلامی تبیین گر و تأثیرگذار باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با انقلابی ماندن حوزه های علمیه گفت: نسل جدید در حوزه های علمیه با مبانی انقلاب آشنا می شوند و این مبانی باید برای مردم و نسل جوان تبیین شود، لذا این مسئله باید به عنوان یک شاخص در زندگی روحانیت مطرح شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی، انقلابی ماندن روحانیت و حوزه های علمیه را نیازمند روحانیت آگاه و شجاعی دانست که در صحنه حاضر باشد و ادامه داد: روحانیت وقتی در انقلابی ماندن موفق است که همراه با مردم و با مردم زندگی کند.

وی افزود: روحانیتی که مقام معظم رهبری و امام(ره) تبیین فرمودند، باید به عنوان روحانیت  انقلابی باقی بماند و لازمه انقلابی ماندن این است که با عرصه های مختلف انقلاب آشناتر شود، لذا انقلابی ماندن بحث بسیار جدی است.

مدیر حوزه علمیه کاشان با تشریح آسیب های پیش روی روحانیت، یاد آورشد: اگر ویژگی هایی که امام(ره) و مقام معظم رهبری بیان فرمودند، روحانیت نداشته باشد، ماهیت آنها به عنوان شاخصهای انقلاب از دست خواهد رفت.

وی، به هوشیاری حوزه های علمیه در برابر هجمه های دشمنان نظام اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه روحانیت سردمدار و زمامدار انقلاب بوده و هستند، دشمنان بعد از جنگ تحمیلی، جنگ روانی شدیدی را علیه این قشر به راه انداختند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی با بیان اینکه تاکنون قوام، تببین و روشنگری انقلاب با روحانیت بوده است، گفت: اگر در برابر هجمه های دشمنان به انقلاب، روحانیت را به حاشیه ببریم، دشمنان با تهدیدات خود آسیب فراوانی به کشور وارد می کنند، لذا روحانیون و حوز های علمیه  باید کاملا در برابر این گونه تهدیدها هوشیار باشند.

وی، پشتیبانی از ولایت فقیه را موجب مصونیت انقلاب دانست و گفت: دلیل اینکه امام(ره) فرمودند، «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد»، یک شاخص بسیار قوی است که باید رخ دهد.

مدیر حوزه علمیه کاشان، نبودن ولایت فقیه در دیگر کشورها را موجب  شکست انقلاب های آنها خواند و افزود: نبودن ولایت فقیه دلیل شکست انقلاب های مصر، لیبی، بحرین و برخی کشورهای دیگر بوده است.

وی به تبیین محوریت ولایت فقیه توسط امام راحل(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان محوریت ولایت فقیه را در قانون اساسی به منظور نظارت بر تمام قوا تنظیم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی در پایان با اشاره به اینکه محوریت قرار گرفتن ولایت فقیه، وظیفه روحانیت را سنگین تر کرده است، گفت:  با توجه به اینکه تبیین نظام برای نسل های آینده، اصول ولایت فقیه، اصول انقلاب اسلامی و عرصه های مختلف انقلاب به عهده روحانیت است، لذا روحانیت تکلیف بسیار سنگینی دارد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha