سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اکران فیلم های جشنواره فجر برای طلاب

حوزه/ تعدادی از طلاب و فضلای حوزه که در ایام برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در سینما آیه قم به تماشای فیلم های جشنواره نشستند، خواستار تداوم اکران فیلم های جشنواره فجر برای طلاب در سال های آینده شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» امسال برای نخستین بار ده فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در سینما آیه قم اکران شد و بخش کثیری از مخاطبان این فیلم ها، حوزویان بودند و بر این اساس، خبرنگار «حوزه» با تعدادی از طلاب و فضلاء در خصوص کیفیت فیلم های جشنواره و اکران فیلم های سینمایی برای طلاب گفت وگو کرده است.

*کارشناسان طلبه  تحلیل کننده آثار سینمایی باشند

حجت الاسلام  علی سپهری نماینده طلاب شهرستان زنجان در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با بیان اینکه فقط به تماشای فیلم «ماجرای نیمروز» نشسته است، گفت: این فیلم را به دلیل دارا بودن روشنگری سیاسی تماشا کردم.

وی تصریح کرد: «ماجرای نیمروز» فیلم خوبی بود و تولید چنین آثاری برای آگاهی نسل های جدید که اوایل انقلاب را درک نکرده اند، بسیار خوب است تا بدانند این انقلاب علاوه بر دشمنان خارجی، با موانع، خیانت و مشکلات دشمنان داخلی هم درگیر بوده است.

این محقق حوزه با بیان اینکه جشنواره فجر به روز است و طلاب هنرمند و علاقه مند به سینما هم باید نسبت به تحلیل فیلم ها ورود داشته باشند، گفت: برگزاری جشنواره در قم اهمیت فوق العاده ای دارد؛ طلاب باید از نخستین گروه هایی باشند که فیلم ها را تحلیل می کنند.

*ضرورت پرداختن طلاب به هنر هفتم

حجت الاسلام احمد مهرجردی طلبه سطح سه و خارج حوزه یکی از طلابی است که اکثر فیلم های اکران شده در ایام جشنواره فیلم فجر را در قم به تماشا نشسته است؛ وی با بیان اینکه فیلم های جشنواره امسال از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود، گفت: فیلم «ماجرای نیمروز» از سایر فیلم ها بهتر بود.

وی با بیان اینکه اکران فیلم های جشنواره در قم برای طلاب اقدام بسیار خوبی است، گفت: ورود بخشی از  طلاب به بحث سینما و آشنایی با فضای هنر هفتم لازم است.

این طلبه حوزه با انتقاد از عدم اطلاع رسانی اکران فیلم های جشنواره فجر برای طلاب،  گفت: متاسفانه بسیاری از طلاب از این موضوع اطلاع نداشتند و اطلاع رسانی مناسبی انجام نشده بود.

حجت الاسلام مهرجردی با بیان اینکه برخی نهادها بلیت می گیرند و در اختیار طلبه قرار نمی دهند، گفت: باید این موضوع به گونه ای برنامه ریزی و تدبیر شود که طلاب اهل هنر، فیلم و نقد در این برنامه ها حضور پیدا کنند و بلیت های سینما آیه در طول سال با قیمت نازل یا رایگان ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از فیلم ها با تاخیر اکران می شد، گفت: امیدواریم اکران فیلم های جشنواره برای طلاب در سال های آینده هم تداوم داشته باشد و مشکلات مطرح شده رفع شود.

*کارشناسی بولتن های سینمایی با نگاه طلاب

حجت الاسلام  معین الدین نصیری عضو گروه علمی فلسفه جامعه الزهرا که به تماشای فیلم های «ویلایی ها»، «ماجرای نیمروز»، «تابستان داغ» و «ماه گرفتگی» نشسته بود، گفت: فیلم «ماجرای نیمروز» عالی بود و فکر نمی کردیم این اثر توسط یک کارگردان جوان، ساخته شده است؛ فیلم «ویلایی ها» هم خوب بود اما «ماه گرفتگی» شعارزده بود.

وی با بیان اینکه پیگیری اخبار جشنواره سی و پنجم نشان می داد که فیلم ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اظهار کرد: فیلم «ماجرای نیمروز» اثر شایسته و تاثیرگذاری بود؛ پرداختن به تاریخ معاصر ضرورت دارد و جای تاسف دارد این اثر چرا در بخش های بیشتر نامزد دریافت سیمرغ نشده بود.

عضو گروه علمی فلسفه جامعه الزهرا با اشاره به اینکه متوجه اعلام زمان برگزاری جشنواره و توزیع بلیت فیلم ها نشدیم، گفت: این انتقاد مطرح است که چرا اطلاع رسانی مناسبی نسبت به زمان توزیع بلیت ها صورت نگرفت؛ لازم نیست اکران فیلم ها برای طلاب رایگان باشد؛ ممکن است بخشی از مشکلات به دلیل رایگان بودن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نصیری با بیان اینکه همه فیلم های جشنواره در سال های آینده در قم اکران شود، گفت: در خود سینما ونوس قم هم نیمی از فیلم ها اکران شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر یا در طول سال، بولتن هایی براساس نگاه و نقد طلاب کارشناس تولید شود.

*نمایش فیلم های جشنواره همراه با نقد و بررسی آثار باشد

حجت الاسلام حسین صبوری از طلاب نویسنده و هنرمند که سابقه ایفای بازی در نقش حضرت حمزه(ع) را در فیلم سینمایی «راه بهشت» دارد، گفت: فیلم های «ماجرای نیمروز»، «ویلایی ها»، «بدون تاریخ بدون امضاء» و «تابستان داغ» را در سینما آیه تماشا کردم.

وی با بیان اینکه «ویلایی ها» بهتر از سایر آثار بود، تصریح کرد: «ماجرای نیمروز» هم فیلم خوبی است اما جنایت های منافقین را باید بیشتر نشان می داد.

این طلبه نویسنده با بیان اینکه برگزاری جشنواره فجر در قم اقدام شایسته ای است، گفت: برای ما که امکان حضور در تهران میسر نیست، تماشای گزیده فیلم های خوب در قم ارزشمند است.

حجت الاسلام صبوری با ابراز امیدواری از اینکه اکران فیلم های جشنواره در سال های آتی هم تداوم داشته باشد، گفت: اگر نمایش فیلم ها همراه با نقد و بررسی اثر باشد، ارزشمندتر و سازنده تر است.

*نحوه توزیع بلیت فیلم های جشنواره فجر

برای دریافت پاسخ نظرات، انتقادات و پیشنهادات با فریدالدین فرید قائم مقام مدرسه اسلامی هنر گفت وگو کردیم؛ وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در زمینه توزیع بلیت، اظهار داشت: طبق توافق اولیه ای که با سازمان سینمایی داشتیم، قرار بود برای هر فیلم، سه سانس اکران داشته باشیم و مجموعا سه هزار نفر را پوشش دهیم اما شورای تهیه کنندگان مخالفت کردند و گفتند فقط یک سانس می توانید فیلم ها را اکران کنید.

وی افزود: بعد از رایزنی های انجام شده و توضیحات آقای ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، شورای تهیه کنندگان با اکران دو سانس موافقت کرد.

قائم مقام مدرسه اسلامی هنر در خصوص اختصاص بلیت به نهادهای حوزوی و فرهنگی، گفت: ما باید 600 بلیت در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد قم قرار می دادیم؛ 500 بلیت نیز برای گروه هدف ما یعنی طلاب هنرمند و منتقد مدرسه اسلامی هنر اختصاص پیدا کرد و حدود 900 بلیت در مراکز فرهنگی هنری حوزوی نظیر دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما، دانشکده صداوسیما، حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا توزیع شد.

فرید با بیان اینکه همچنین تعدادی بلیت به مسئولان گروه های طلبگی که در طول سال برای تماشای فیلم ها به سینما می آیند اختصاص داده شد، ابراز داشت: از ابتدا تصمیم گرفتیم توزیع بلیت ها در اختیار نهادهای حوزه قرار داده شود که فعالیت های پژوهشی و هنری مرتبط با امر سینما دارند.   

وی در خصوص اینکه چرا اطلاع رسانی عمومی در خصوص توزیع بلیت فیلم های جشنواره فجر انجام نشد، گفت: ما علاقه مند بودیم غیر از بلیت اهدایی به ارگان ها و ارشاد، بلیت فروشی هم باشد اما موافقت نشد؛ حتی حاضر بودیم یک سانس بیشتر در اختیار ما قرار بدهند و برای عموم طلبه ها بلیت فروشی انجام شود، اما این امکان هم میسر نشد.    

قائم مقام مدرسه اسلامی هنر افزود: با توجه به محدودیت بلیت ها، اولویت با طلاب پژوهشگر و هنرمندی بود که در این عرصه فعالیت دارند و بر این اساس امکان اطلاع رسانی عمومی وجود نداشت.     

فرید همچنین یکی دیگر از دلایل عدم اطلاع رسانی عمومی را عدم قطعی بودن اکران فیلم های جشنواره عنوان کرد و گفت: از آنجایی که اکران شهرستان ها و سینماهای متعدد در تهران منتقدان جدی دارد و برخی معتقد هستند جشنواره محل عرضه نخبگانی فیلم است و تهیه کنندگان هم علاقه مند هستند فیلم های آنها فقط در اکران عمومی دیده شود، تا دو روز مانده به شروع جشنواره، اکران فیلم ها در سینما آیه قطعی نبود و حتی برخی از طلاب مدرسه اسلامی هنر، بلیت فیلم های سینما ونوس را از طریق سایت خریداری کرده بودند.

وی در خصوص تاخیر در اکران بعضی فیلم های جشنواره در سینما آیه، گفت: به دلیل اینکه کد فعال کننده پخش فیلم از تهران با تاخیر ارسال می شد، برخی فیلم ها با تاخیر اکران شد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha