جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فضای مجازی

حوزه/ کارشناس فضای مجازی گفت: تولید ادبیات و روش های اخلاقی برای استفاده درست از فضای مجازی یکی از ضروریات سواد رسانه ای است که طلاب و حوزویان باید برای ایجاد روش های دینی به آن بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر ساعی در نخستین جلسه از کارگاه مقدماتی تربیت مربی سواد رسانه ای حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اشاره به بعد فقهی و اخلاقی فضای مجازی گفت: تولید ادبیات و روش های اخلاقی برای استفاده درست از فضای مجازی یکی از ضروریات سواد رسانه ای است که طلاب و حوزویان باید برای ایجاد روش های دینی به آن بپردازند.

وی به ابعاد مواجهه فرد در فضای مجازی پرداخت و با توجه به اینکه فضای مجازی به عنوان یک پدیده چند بعدی است، در تشریح اهمیت درک این فضا ابراز کرد: اگر در فضای مجازی، فردی به درک عرفی برسد در روابط و فعالیت وی در این فضا اثر خواهد گذاشت.

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: ابعاد فکری و فلسفی، فقهی مذهبی اخلاقی، حقوقی سیاسی امنیتی، اقتصادی، سیاستگذاری و آینده پژوهی، علوم اجتماعی تربیتی، از ابعاد مواجهه فرد در فضای مجازی است.

ساعی با تاکید بر این که بحث های فضای مجازی نیاز به سطح بندی دارد، ابراز داشت: فضای مجازی، محیطی مبهم است که به خاطر دینامیک و متغییر بودن آن، پیش بینی برای آینده را محدود می کند.

وی با بیان اینکه قرن 21، قرن احیای دین است، گفت: ما در فضای مجازی با یک امر چند بعدی در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... مواجه هستیم که گستردگی این فضا باعث اختلافات عظیمی در این حوزه شده است.

ایجاد انقلاب اجتماعی

کارشناس فضای مجازی در ادامه بررسی روزمرگی و مدیریت عمومی و آینده پژوهش نگر را با استفاده از ابعاد مواجهه فرد در فضای مجازی برای استاد سوادرسانه لازم دانست و در تعریف فضای مجازی گفت:  دستگاه های محوری که به وسیله سیستم های ارتباطاتی و پروتکل های مشترک با هم متصل هستند.

وی با اشاره به رسانه های گرم و سرد به تعبیر «مک لوهان» اذعان داشت: جایگزینی رسانه صوتی در مقابل رسانه تصویری در ایجاد تمرکز و درگیر کردن کاربر در دیدن کارهای خود از توصیه های کاربردی برای رژیم مصرف استفاده رسانه های سرد همانند تلویزیون است.

ساعی با اشاره به نظریه اثر پروانه ای، گفت: در سیستم های پیچیده همانند جوامع انسانی با هر تغییر کوچک در آن موج جدیدی از اتفاقات رخ می دهد.

وی با بیان اینکه باید در ایران به دنبال بال زدن پروانه که به اصطلاح موجب طوفان می شود، باشیم، خاطر نشان کرد: با شناخت متغیرهای اجتماعی همانند حساسیت های مردمی، فرهنگ ها و ارتباطات بین مردم می توان به انقلاب اجتماعی در حوزه سواد رسانه ای و فضای مجازی دست پیدا کرد.

کارشناس فضای مجازی در پایان به بیان راهکارهای مناسب در ایجاد جایگزین و استفاده درست از فضای مجازی پرداخت و ابراز داشت: تولید نرم افزار موبایل داخلی، ایجاد فضای مطالبه عمومی، عبادت به عنوان ایجاد فضای خلوت با خود، مهمانی و ایجاد فضای ارتباط با دیگران، ارتباط با طبیعت، ارتباط با خدا، ایجاد حس مسئولیت پذیری، ایجاد فهم عوامل ساخت مطالب، از مواردی است که می توان به عنوان جایگزین های مناسب فضای مجازی به کاربران پیشنهاد و رواج داد.

گفتنی است، نخستین دوره مقدماتی تربیت مربی سواد رسانه ای ویژه فعالان فضای مجازی در حوزه علمیه خراسان به همت معاونت تبلیغ این حوزه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha