جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان، گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) خطاب به دنیا بیان می کنند «چقدر پادشاهان و انسان ها را فریب دادی و به هلاکت رساندی». این تشبیه از حضرت برای آن است که بدانیم که انسان ها فریب بازی های دنیا را می خورند و گمراه می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر نهج البلاغه، در ادامه تفسیر  تشریح  نامه حضرت امیرالمومنین(ع) به عثمان ین حنیف اظهار داشت: حضرت علی (ع) دنیا را عامل فریب انسان خطاب می کنند و انسان را از دنیا نهی می کند.

امام جمعه اصفهان در ادامه بیان داشت: حضرت علی (ع) دنیا را مانند یک فرد خطاب می کند و خطاب به او می گوید از من دور باش من به دنبال تو نیستم و خودم را از چنگالها تو رها کرده ام، من خودم را از دام ها تو جسته ام و به دام تو نمی افتم. تو اعمال مختلفی داشته ای که اگر تو یک شخص بودی من تو را محاکمه می کردم و حد الهی را بر تو جاری می ساختم.

مدیر حوزه علمیه اصفهان به فریب دنیا به عنوان عامل هلاکت انسان ها اشاره کرد و در بیان داشت: حضرت امیرالمومنین(ع) خطاب به دنیا بیان می دارند «چقدر پادشاهان و انسانها را فریب دادی و به هلاکت رساندی!» این تشبیه از حضرت برای آن است که بدانیم که انسان ها فریب دنیا را می خورند و آدم ها به هلاکت افتادند و با بازیهای دنیا به گمراهی رفتند.

وی در ادامه به قدرت امام اول شیعیان در کنترل نفس اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) به دنیا می فرماید ریسمان و افسار تو را به گردنت انداخته ام ، از چنگال تو و از دام تو رها شده ام، و از رفتن به لغزشگاه های تو اجتناب کردم، آن گروه هایی را که به بازی ها خود مغرور کرده ای کجاهستند؟ آن امت و گروه هایی که با زینت ها و نقره فریشان داده ای کجا هستند و امروز درگیر قبرند و لابلای لحد ها هستند و از مزامین کتاب ها معلوم می شود آن ها را شناخت.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ، لغزش در دنیا را در صورت رفتن به لغزشگاه آن حتمی دانست و ادامه داد: حضرت امیر(ع) به دنیا می گوید به خدا اگر یک شخص مرئی بودی و می شد تو را دید و بر تو حد جاری کرد، برای آدم هایی که از بین بردی و به هلاکت انداختی و آنها را نابود ساختی.

وی افزود: حضرت امیر(ع)  فرمودند  بندگان خدایی را که به آرزوها مغرور کردی و به سوی خود کشیدی و امت هایی که در دره ها و هلاکت گاه ها انداختی، سلاطینی که تسلیم هلاکت کردی و در بلاهایی انداختی که نه ورد بود و نه جای پس و پیش داشتند.

آیت الله طباطبایی نژاد به حدیثی از امام صادق (ع) در مورد دنیا اشاره کرد و بیان داشت: امام(ع) می فرمایند مثال کسانی که به دنبال دنیا می روند مثل کرم ابریشم است که هر چه ابریشم را به دور خود می پیچد خودش با دست خودش راه خروج را می بندد تا لابلای کرم خود پیچیده از غصه می میرد، هر چه به دنبال دنیا برویم، دنیا ما  را بیشتر به پی خود می کشد هیچگاه به این فکر نمی کنی که تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) می فرمایند هر کس در پرتگاه تو قدم بگذارد و پا در این لغزشگاه بیاید می لغزد، هر کس در این موج افتاد غرق خواهد شد و هر کس خودش را از این دام دور کرد موفق می شود، هرکس از دست تو دنیا سالم شود باکی از زندگی تنگ ندارد، و آنکه سالم است از دست تو بجهد اگر زندگی بر او تنگ شود ندارد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان  حضرت علی (ع) را فردی دور شده از هوای نفس معرفی کرد و گفت: امام خطاب به دنیا می گوید دور شو از من ، به خدا من ذلیل تو نمی شوم و سر تسلیم برای تو فرود نمی آورم و مطیع تو نمی شوم تا تو راهنما و پیشرو من باشی.

وی به مکاشفه از امیر مومنان در حال آبیاری اشاره کرد و گفت: حضرت امیر(ع) در هنگام آبیاری، دنیا را به شمایل زنی می بیند که به او می گوید برای فرار از سختی ها با من ازدواج کن و امیر المومنین (ع) به دنیا می گوید اشتباه آمده ای و این اشعار را می سراید  که معنی آن این چنین است:

محروم شده و ضرر کرده کسی که این دنیا او را مغرور کند

و این دنیا اگر قرونی هم فریب دهد هیچ کدام به هدفشان نمی رسند

این دنیا پیش من آمد و زینت او مانند زیبا پوشان بود

گفتم برو دیگری را فریب بده

من دور شدم از دنیا و نادان نیستم که فریب تو را بخورم

دنیا را چه می خواهم وقتی پیغمبر اسلام با این عظمت به زیر خاک رفت و تمام شد

فرض کنیم که زینت های دنیا را هم به ما دادی

و امول قارون و ملک همه روسای قبایل را هم به من داد

و مسیر همه این ها فنا است

و بعد آن سوال می شود و پاسخ باید داده شود

دیگران و مرا فریب بده

من هیچ رقبی به ملک و پول و زینت تو ندارم

نفس من قانع شده به آنچه خدا به او داده است

تو و قبایل که اهل خوشگذارنی هستند خوش باش

من می ترسم از خدا در آن روزی که خدا را ملاقات کنم

و می ترسم از عذابی که دائمی و همیشگی خدا

برو پیش کسانی که این ترس را ندارند

نماینده ولی فقیه خطاب به طلاب و روحانیون اظهار داشت: نصایح حضرت امیر(ع) از شخصی که خود این کار را انجام داده است بپذیریم، ارزش انسانی خود را و فرصتی که می توانیم کار خوب انجام دهیم را از دست ندهیم، نگذارید دنیا شما را به خود مشغول کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha