پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سی‌امین همایش مدیران مرکز خدمات حوزه‌های علمیه / آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این مطلب که استحکام ساختما نهای حوزه در سطح کشور بسیار ضعیف است، ابراز داشت: امروز بیش از ۸۰ مدرسه علمیه در قم وجود دارد که بالای ۸۰ درصد این مدارس با یک زلزله ای چند ریشتری خراب خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در سی امین همایش مرکز خدمات حوزه های علمیه که در قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و تقدیر از حضور ملت شریف ایران در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: هنگامی که مشتاق بهشت می شوم بوی فاطمه را استشمام می کنم.

اصول آداب و شاخص های اصلی خدمت

وی به اصول، آداب و شاخص های اصلی خدمت به خلق خدا اشاره کرد و گفت: «نیت الهی و اخلاق»، «عدم منیت»، «عدم آزار»، «صیانت از کرامت و عدم تحقیر»، «کوچک شمردن کار خود در برابر وظیفه»، «نهان سازی»، «شتاب در عمل»، «عدم توقع اجر و مزد»، «عدم توقع تشکر»، «استمرار و برنامه پایدار خدمت»، «سعی و تلاش وافر»، «رعایت نهایت خلق زیبا»، «گذشتن از خویش برای دیگران و ایثار»، «رعایت نظام اولویت ها»، «نگران نبودن از کفران نعمت»، «توانمند سازی»، «احساس همدردی در خدمت رسانی»، «داشتن نگاه توحیدی» و ... از جمله اصول، آداب و شاخص های خدمت به خلق خدا می باشد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت:  ما در خدمت نهادی دیرپا و سابقه دار بوده که خدمات بزرگی را به بشریت، مسلمانان، جامعه شیعه و ایران اسلامی ارائه کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه حوزه شناسی از وظایف ماست، خاطرنشان ساخت: ما در باب حوزه شناسی کم کار کرده ایم؛ غربی ها وقت بسیاری گذاشته اند تا بتوانند ما را شناخته و ده ها کرسی حوزه شناسی و صدها پروژه گسترده برای این موضوع برگزار کرده اند.

عضو شورای عالی حوزه یادآور شد: متاسفانه خود ما این کارهای لازم را انجام نداده و مطالعات جامع و نظام مند برای حوزه و محورهای گوناگون آن انجام نشده است.

امام جمعه قم بیان داشت: حوزه شناسی به معنای شناخت قوت ها، ضعف ها، آسیب ها و ... است که باید به آن توجه داشته و دائما درباره آن مطالعه داشته باشیم.

رئیس المصطفی تصریح کرد: ارائه هر نوع خدمت و اداره هر حوزه ای، نیازمند به شناخت کلان و جامع از حوزه بوده و در عصر ما نیز این حوزه شرایط خاصی دارد که نیازمند به نگاه دقیق و کافی است.

تحلیل درستی از روحانیت و حوزه وجود ندارد

آیت الله اعرافی بیان داشت: ما باید تحلیل درستی از روحانیت و حوزه امروز داشته باشیم که متأسفانه وجود ندارد؛ امروز حوزه قم، حوزه ای 95 ساله است و باید برای الان و آینده آن برنامه ریزی لازم را انجام دهیم و بدانیم که دنیا بر روی ما کار کرده و هزار طرح و تدبیر برای ما خواهند داشت.

وی اظهار داشت: نگرانی است که تعلق خاطر به اصالت حوزوی از سوی حوزه و حوزویان کم شود؛ البته اشکال از ماست و طلبه احساس غنای کامل از حوزه ندیده و درصدد است که این غنا را از جای دیگر به دست بیاورد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: این مسئله، آسیبی در عصر نظام اسلامی است که ما را تهدید کرده و با عدم تدبیر، ما را دچار ضعف خواهد کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امروز شاهد درهم ریختگی حوزه علوم اسلامی در کشور هستیم که اشکال به خود ما بر می گردد و باید نظام واحدی برای آن تعریف نماییم؛ البته امروز در دانشگاه ها نیز علوم اسلامی تدریس شده که اشکالی هم نداشته و باهم تعامل داریم؛ اما حوزه باید برنامه جامع و دقیقی در این موضوع داشته باشد.

وی تصریح کرد: پاسخگوبودن به نیازهای نظام از وظایف ماست که دارای مشکلاتی بوده و باید مرتفع گردد.

دوری از مردم آسیب است

امام جمعه قم بیان داشت: دوری از مردم، آسیب دیگری است که امروز متوجه ماست و ما را برای ارتباط با بدنه جامعه دچار مشکل خواهد کرد.

رئیس المصطفی با اشاره به برخی برنامه های مدیریت حوزه های علمیه، اظهار داشت: هدفمندی مزایا، توجه بیشتر به حوزه شهرستان ها و ارتقاء آنان، توجه به راه اندازی رشته ها در مدارس شهرستانی، راه اندازی پایگاه های ارتقاء علمی و دینی عموم جامعه در مدارس، احصاء کارویژه ها و مأموریت های روحانیت و ... برخی از برنامه هایی است که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال انجام می باشد.

به حوزه شهرستان ها اهمیت داده شود

آیت الله اعرافی ابراز داشت: استان گرایی افراطی درست نیست و باید به حوزه شهرستان ها اهمیت داد تا بتوانند از رشد و پیشرفت بیشتری برخوردار گردند؛ مدرسه گرایی و حوزه گرایی مهم است؛ نه استان گرایی.

وی خاطرنشان ساخت: اجرای رشته های مورد نیاز در شهرستان ها از مباحث مهمی است که حتما نیازمند به راه اندازی مرکز مستقلی هم نیست؛ بلکه می توان این رشته ها را در خود مدارس به اجرا در آورد و به زودی به مدیران حوزه استانی نیز ابلاغ خواهیم کرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: راه اندازی پایگاه های ارتقاء علمی، معرفتی و دینی برای عموم مردم در مدارس و حوزه ها از دیگر طرح هایی است که مرکز مدیریت حوزه های علمیه به دنبال آن بوده و در حال تدوین برنامه های آن می باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: کارویژه ها و مأموریت های روحانیت در حال تفکیک بوده تا بتوان بر اساس آن، برنامه ریزی کرد.

زیرساخت های بنایی  حوزه در سطح کشور بسیار ضعیف است

وی  اظهار داشت: برگزاری جلسات تعامل و همکاری با حضور مدیران استانی حوزه، مدیران مراکز خدمات و مدیران دفتر تبلیغات از ضروریاتی است که در قم نیز آغاز شده و امیدواریم در استان ها نیز انجام گردد.

امام جمعه قم با بیان این مطلب که ساختمانهای  حوزه در سطح کشور بسیار ضعیف است، ابراز داشت: امروز بیش از 80 مدرسه علمیه در قم وجود دارد که بالای 80 درصد این مدارس با یک زلزله 5 ریشتری خراب خواهد شد.

وی تصریح کرد: نظام وقف و منابع پایدار از مباحث مهمی است که به دنبال آن بوده و دفتری نیز در مدیریت جدید برای آن تعریف نموده ایم تا بتوانیم از مشکلات موجود بکاهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha