جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه کارخانه های اسلحه سازی استکبار و صهیونیسم برای آدم کشتن سه شیفته کار می کند، گفتند: اکثر بودجه کشورهای بزرگ صرف آدم کشی است و این ها قوم طاغوت هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم در  مسجد اعظم با تاکید بر اینکه استکبار و صهیونیست قائم به طغیان هستند، اظهار داشتند: آنها جنگ جهانی اول و دوم را راه انداختند و حداقل هفتاد میلیون نفر را کشتند و امروز در سرزمین های اسلامی جنگ های نیابتی راه انداخته اند.

این مرجع تقلید با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه آمریکا شیطان بزرگ است، گفتند: گاهی کسی کار مفسده آمیز در درون خودش می کند و با اینکه فاسد است اما قائم به طغیان نیست؛ استکبار و صهیونیسم قائم به طغیان هستند و مصداق آن، جنگ های نیابتی در خاورمیانه است.

*کارخانه های اسلحه سازی استکبار برای آدم کشی سه شیفته فعال است

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه کارخانه های اسلحه سازی استکبار و صهیونیسم برای آدم کشتن سه شیفته کار می کند، گفتند: اکثر بودجه کشورهای بزرگ صرف آدم کشی است و این ها قوم طاغوت هستند.

*استکبار کاری جز آدم کشی ندارد

ایشان با بیان اینکه استکبار کاری جز آدم کشی ندارد، اظهار داشت: امروز هرکجا خون است، سخن از استکبار و صهیونیسم است؛ افراد از دست کسانی که قائم به طغیان باشند، آسایش ندارند زیرا کار اینها به طور شبانه روزی، آدم کشی است.

*عقل چراغ است نه قانون گذار

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عقل چراغ است نه قانون گذار، گفتند: خداوند مهندس است، یعنی کل جهان را آفرید؛ میان کسی که ماشین را خلق کرد با کسی که تعلیمات رانندگی می دهد تفاوت است.

ایشان افزودند: مشرکان به پیامبراکرم(ص) تهمت دیوانگی می زدند در حالی که مشرکان حتی نتوانستند یک سوره کوچک بیاورند.

معظم له در ادامه با بیان اینکه کار از علما و عقلا ساخته نیست، گفتند: علما در حوزه جمع می شوند و درس خود را می گویند و عده ای را هم تربیت می کنند اما این کار مقطعی است.

*قوم یعملون و یعقلون سیاهچال را به مدینه فاضله تبدیل می کند  

این مرجع تقلید افزودند: قرآن می فرماید کار تحول در جامعه و اصلاح مردم برای قوم یعملون و یعقلون (کسانی که عمل و اندیشه می کنند )است؛ اگر کسی همچون امام(ع) قائم به علم و عقل باشد، جامعه را اصلاح می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: درس و بحث حوزه مقطعی است و چهار نفر تربیت می شوند ولی این تحول عظیم که جلوی اعتیاد، بی ازدواجی، ازدواج سفید، طلاق و گرانی را بگیرد و سیاهچال را به مدینه فاضله تبدیل کند، کار قوم یعملون و بعقلون است؛ اگر کسی قائم به عقل و علم باشد، این تحول را ایجاد می کند.

*متاسفانه بیشتر به زهد و عبادت نزدیک تر هستیم تا علم و عقل!

ایشان با ابراز تاسف از اینکه ما بیشتر به زهد و عبادت نزدیک تر هستیم تا به علم و عقل، گفتند: زاهد و عابد فقط مشکل خود را حل می کنند؛ ما عالم و عاقل داریم در حالی که باید قائم به علم و عقل باشیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه شارع مقدس، مهندس است و موضوع و مامور را پیوند می دهد، گفتند: این گونه نیست که عقل چیزی را خلق کند که در ردیف شارع باشد؛ خداوند همه چیز را آفرید و با چراغ وحی همه حقایق را برای اهلبیت(ع) روشن کرد؛ ما یک چراغ جزئی به نام عقل داریم و می توانیم از نورافکن جهان که همان علوم اهلبیت(ع) است، بهره ببریم.

معظم در ادامه افزودند: تفاوت اساسی قرآن با کتاب های فقهی این است که او هم منشا قانون را معرفی می کند و هم کیفیت بهره برداری از نظام خلقت را ذکر می کند. خدا زمین، آسمان، دریا، صحرا و انسان را خلق کرد و سپس به انسان گفت برای رسیدن به مقصد باید از زمین و هوا و ... به این شکل استفاده کنید.

این مرجع تقلید افزودند: قرآن منشا پیدایش قانون را معرفی می کند که کار خداست و همچنین کیفیت بهره برداری را هم ذکر می کند که این ها همان فقه، حقوق و اخلاق است.   

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به تفاوت مشرک و موحد، اظهار داشتند: مشرک می گوید جای اشخاص و اشیا را من معرفی می کنم اما موحد می گوید اشیاءآفرین معین می کند.

ایشان افزودند: این حرف استکبار است که می گوید ما باید قانون را باید کنیم و هرچه از انگور بدست آید چه شراب چه سرکه حلال است؛ فرعون هم می گفت من شما و آسمان و زمین را خلق کردم و من قانون گذار هستم.

معظم له تصریح کردند: قرآن می گوید ما چراغ روشنی به نام عقل و نورافکن جهانی به نام وحی دادیم؛ قرآن می فرماید حرفی که شما مطرح می کنید یا باید دلیل عقلی داشته باشد یا نقلی؛ اگر حرفی نه عقلی باشد نه نقلی علمی نیست.  

این مرجع تقلید با بیان اینکه شرع، مسیر را مهندسی می کند که انسان به مقصد برسد، گفتند: مهندس شرع فقط خدای سبحان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ایشان با اشاره به اینکه عقل در مقابل نقل است نه شرع، گفتند: در جدال میان عقل و نفس، عقل می خواهد به دستور شرع عمل کند و نفس می خواهد به شهوت و غضب تکیه کند؛ اگر در جهاد درون، شهوت و غضب یعنی نفس اماره بر عقل پیروز شود و عقل را به اسارت بگیرد، دیگر از عقل کاری ساخته نیست.

*عقل عملی عالم بی عمل فلج می شود

ایشان با بیان اینکه عالم بی عمل نیازی به خواندن و شنیدن آیه و حدیث ندارد، گفتند: شما برای عالم بی عمل آیه بخوانید چه تاثیری دارد؟ او خود این آیه را تفسیر کرده است و مطلع می باشد.

معظم له با طرح این پرسش که مگر عقل نظری اطاعت می کند، گفتند: در عالم بی عمل عقل نظری مشکلی ندارد بلکه آنکه باید عمل کند، عقل عملی است که فلج شده است؛ کسی که فلج است، مار و عقرب را هم می بیند اما مشکل پای شکسته است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عالم بی عمل عقل شکسته دارد و آن عقل اهل عزم است نه جزم، گفتند: باید مراقب باشیم کدام عضو ما فلج شده تا درمان کنیم؛ عقل نظری به عنوان مسئول اندیشه یک چراغ است و در علوم مختلف استدلال و برهان می کند اما همه اینها فقط ادراک است و عزم، نیت و و اخلاص برای قوه دیگر است که فلج است.

ایشان در پایان با اشاره به اینکه دعا سهم تعیین کننده ای دارد و بهشتیان می گویند ما اهل دعا بوده ایم، تصریح کردند: نباید گفته شود ما درس و بحث خود را انجام دادیم و نصحیت کردیم اما دیگران توجه نکردند؛ دعا کردن برای اصلاح لازم است؛ دعای پدر و مادر و فرزندان نسبت به یکدیگر تاثیرگذار است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha