سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

حوزه/ معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار مهیا شدن زمینه ها و شرایط لازم برای هجرت طلاب از قم به شهرستان ها شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به تأکید برخی از علما و مراجع تقلید بر لزوم مهاجرت طلاب از قم به شهرستان ها، اظهار داشت: در این که در شرایط کنونی، روحانیون از شهر مقدس قم باید به سمت دیگر شهرها برای امر تبلیغ دین و ارشاد مردم بروند، شکی نیست؛ اما ما وقتی می خواهیم که طلاب را به مهاجرت تشویق کنیم باید قبل از هر چیز حوزه های علمیه شهرستان ها را از حیث استاد و مباحث آموزشی غنی و پربار نماییم؛ چراکه اساساً تشویق صرف طلاب به مهاجرت کافی نیست.

وی افزود: از سویی یک فرد روحانی که سال ها در قم درس خوانده و زندگی کرده و تشکیل خانواده داده و احیاناً داماد و عروس در این شهر پیدا کرده است، طبعاً احساس دلبستگی عاطفی و روانی به خانواده و خویشان خود در قم دارد و شاید همین مساله یک مقدار حالت بازدارندگی برای او ایجاد کند؛ لذا اگر ما بتوانیم طلاب نسبتاً جوان تر که از حیث علمی هم در قم قوی شده اند را به شهرستان ها بفرستیم بسیار بهتر و عملی تر است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر در کنار تقویت مباحث آموزشی و علمی شهرستان ها چه در مقطع دروس سطوح عالی حوزه و چه حتی خارج فقه و اصول، این است که باید به تامین حداقل های معیشتی طلاب و فضلایی که هجرت می کنند، بپردازیم.

وی گفت: از سویی در حوزه می بایست مراجع بزرگوار تقلید مرتب به این امر توصیه بفرمایند؛ چراکه به یک بار و دو بار گفتن نتیجه لازم حاصل نمی شود؛ بلکه به اعتقاد بنده باید طوری باشد که طلاب و فضلای حوزه برای این موضوع احساس تکلیف نمایند؛ اما از آن سو طوری نباشد که به دلیل عدم پیش بینی شرایطی که اشاره شد، فرد در این هجرت از حیث علمی و یا معیشتی دچار غبن شود.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه های علمیه به لطف الهی و عنایات اهل بیت(ع) از برکت تراث عظیمی بهره مند هستیم که در آینده باید توسط همین طلاب و فضلای جوان و با استعداد به نسل های بعدی منتقل شود، افزود: طبعاً همین حوزویانی که به شهرستان ها می روند وقتی از حیث علمی و پژوهشی به یک قوتی برسند خودشان حوزه های علمیه شهرستان ها را اداره کرده و به اساتیدی مبرز تبدیل می شوند که می توانند جریان هدایت دینی و فرهنگی شهرها و مناطق مختلف را نیز در دست بگیرند.

 حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی همچنین با تاکید بر لزوم تجدید نظر در برخی شیوه های آموزشی حوزه های علمیه ابراز داشت: به خصوص در حوزه علمیه قم باید کاری کرد که با بهره گیری از روش های نوین و کارآمدی در مدت زمان کوتاه تری طلاب وارد مقطع درس خارج شوند و در این مقطع نیز بازدهی علمی آن ها با مشارکت فعالانه در تولید و نشر علوم حوزوی و دینی افزایش یابد.

وی در پایان گفت: امروزه به ویژه با بهره گیری از نشر الکترونیک و دستاوردهای جدید می توان خلأ یا کمبود منابع غنی اطلاعاتی و علمی در شهرستان های به غیر از قم، مشهد و اصفهان را جبران کرد که البته در این رابطه نیز خوشبختانه در سال های اخیر گام های خوبی برداشته شده است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    سلام. بنده از قم به شهرستان مهاجرت کردم و مشغول تبلیغ دین در مساجد، مدارس( یک مدرسه فقط 628 نفر جمعیت دارد که هر روز به صورت یک شیفت کامل در آنجا هستم)، پایگاه ها، دیدارهای چهره به چهره مردمی در محلات، و..... اما شهریه بقیه مراجع به غیر از رهبری حذف شده است. تبلیغ دین مورد حمایت مراجع و حوزه نیست.