جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنفرانس" هویت اسلامی و شیوه زندگی مسلمان" در لندن

حوزه/ سخنرانان در کنفرانس " هویت اسلامی و شیوه زندگی مسلمان" عقلانیت، معنویت، عدالت، آزادی و امنیت را پنج شاخصه اصلی نظام اسلامی عنوان کرده و افزودند: دموکراسی با تعالیم اسلامی هماهنگ است.

به گزارش سرویس بین المللل خبرگزاری «حوزه»، کنفرانس " هویت اسلامی و شیوه زندگی مسلمان" به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

در این کنفرانس که با حضور جمع کثیری از اندیشمندان، علاقمندان به انقلاب اسلامی از ملیتهای مختلف، سفرا و نمایندگان کشورهای اسلامی و مسئولان نهادهای ایرانی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلیمن رمضانی رییس مرکز اسلامی هامبورگ، حجت الاسلام والمسلیمن شمالی رییس مرکز اسلامی لندن، سفیر ایران در نگلیس و برخی اندیشمندان اهل تسنن سخنرانی کردند.

در این کنفرانس شیخ محمود فوزی الخطّاب یکی از علمای اهل تسنن شهر بیرمنگهام سخنانی درباره اهمیت وحدت بین مسلمین و نقش امام خمینی در تحقق این آرمان ایراد کرد.

* قومیت و فرقه گرایی از یادگارهای عصر جاهلیت هستند

وی وحدت را عامل پیروزی و اقتدار مسلمانان و تفرقه را عامل شکست و فروپاشی معرفی نمود و تاکید کرد: تفرقه بر اساس ملیّت، قومیت و فرقه گرایی از یادگارهای عصر جاهلیت هستند و مسلمانان باید از این مسائل تفرقه انگیز دوری کنند.

شیخ الخطّاب هرگونه تفرقه را عامل ضعف مسلمانان دانست که جلوی پیشرفت آنها در جهان معاصر را سد می کند.

آقای حمید بدیعی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن سخنران بعدی این کنفرانس ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس در ابتدای سخنان خود یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران هرگز رنگ و بوی ملی گرایی نداشته و در آن همواره دین و ارزشهای جهانشمول انسانی در اولویت بوده است.

وی ضمن تشریح مفاهیم هویت و سبک زندگی خاطرنشان کرد: ما در دنیایی زندگی می کنیم که در آن سبک زندگی سالم ترویج نمی شود. رسانه ها فقط روی اشخاص مشهور تمرکز دارند و آنها را به عنوان الگوی سبک زندگی معرفی می کنند که نتیجه آن مصرف گرایی و فردگرایی افراطی است.

* خانواده در غرب  در بدترین وضعیت قرار دارد

وی گفت: اکنون در غرب خانواده در بدترین وضعیت قرار دارد و بحران خانواده بسیار عمیق است. هنگام ثبت نام فرزند خود در مدرسه ای در لندن متوجه شدم که از پانزده دانش آموز دیگر همسن و سال پسرم هیچکدام در یک خانواده معمولی شامل پدر و مادر زندگی نمی کنند. همه یا با یکی از والدین جدا شده زندگی می کنند یا تحت سرپرستی خانواده های دیگر و با پدر خوانده و مادرخوانده هستند.

سفیر ایران در لندن در ادامه گفت: ما نمی توانیم بگوییم اسلام یعنی اعتقاد به خدای واحد و روز واپسین ولی در عمل از ارائه الگوی مناسب زندگی برای انسانها ناتوان باشیم. ما می دانیم که خداوند پیامبر را الگو و اسوه ما قرار داده و آنانکه در علم فقه دستی دارند می دانند که سنت و سیره پیامبر(ص) در کنار قرآن و گفتار آن حضرت یکی از منابع درک و استنباط احکام است. لذا شکی نیست که اسلام یک الگو و یک برنامه برای زندگی بشر ارائه داده است.

وی افزود: این موضوع برای ما که در کشورهای غربی زندگی می کنیم اهمیت بیشتری دارد. چرا که باید بتوانیم ضمن احترام به فرهنگها و عقاید دیگران، عقیده و سبک زندگی خودمان را حفظ کنیم.

بعیدی نژاد در ادامه سخنان خود، خشونت و تروریسم را به طور کلی مخالف اسلام و تعالیم اسلامی معرفی کرد و گفت: پیامبر اسلام هرگز نه در گفتار و نه در کردار خود چنین عملی را توصیه یا توجیه نکرده است. انصاف و عدل روش همه پیامبران است که در زندگی همه آنان به وضوح مشاهده می شود.

* مسلمانان توجه ویژه ای به خانواده داشته باشند

وی همچنین خاطرنشان کرد: مسلمانان باید توجه ویژه ای به خانواده داشته باشند همانطور که پیامبر اسلام (ص) نیز توجه ویژه ای به خانواده داشتند. طلاق را مکروه ترین حلال ها است و از طلاق همیشه باید به عنوان آخرین راه حلال استفاده کرد.

سخنران بعدی این کنفرانس حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، مدیر و امام مرکز اسلامی هامبورگ یکی از شاخصه های اصلی نظام اسلامی را عقلانیت دانست و گفت: باید از خود بپرسیم که در دنیای مدرن و پست مدرن عصر ما، اسلام چه راه حل و چه نسخه ای برای زندگی دارد.

* قرآن ۳۰۰ بار از عقلانیت سخن گفته است

وی افزود: اگر نگاهی به قرآن بیندازیم می توانیم شاخصه های اسلام برای زندگانی اجتماعی و فردی در همه اعصار را پیدا کنیم. در قرآن کریم حدود 300 بار از عقلانیت با بیان های گوناگون سخن رفته است. قطعاً عقلانیت در همه دوره های و عصرها جزء لاینفک زندگی بشری خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی  شاخصه دوم را معنویت دانست و گفت: از همه مسلمانان خواسته شده که با عبادت جنبه های معنوی زندگی خود را توسعه دهند. خیلی ها در تاریخ معاصر سعی کردند به جنگ معنویت بروند اما موفق نشدند تا بدانجا که اکنون جهان شاهد بازگشت به معنویت است.

وی مفهوم آزادی را به عنوان شاخصه سوم معرفی کرد که در طول تاریخ همه بشریت تشنه آن بوده اند و آزادی را به همراه عدالت از جمله ارزشهای دینی است که به بیان قرآنی تامین آنها از جمله وظایف پیامبران الهی بوده است. شاخصه بعدی امنیت است که هدف اصلی همه حکومتها در جهان است.

* عقلانیت، معنویت، عدالت، آزادی و امنیت پنج شاخصه اصلی نظام اسلامی

رییس مرکز اسلامی هامبورگ این پنج شاخصه یعنی عقلانیت، معنویت، عدالت، آزادی و امنیت را شاخصه های همیشگی و جهانشمول مورد تایید و مورد نیاز همه جوامع در تمام تاریخ برشمرد که در اسلام و در تعالیم قرآن به آنها اهمیت داده شده است.

وی گفت: بدین ترتیب می شود دانست که دستورات قرآن، قوانین طلایی و جهانشمول انسانی را تایید می کند و نه فقط ارزشهای مختص ادیان ابراهیمی را.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: قرآن یک کتاب تاریخی نیست که مصرف و کاربرد آن فقط مختص یک دوره تاریخی باشد. قرآن کتابی است برای همه زمانها و همه جوامع بشری، چرا که زبان قرآن زبان عقلانیت و زبان فطرت است که زمانمند نبوده و بلکه همیشگی و جهانشمول است.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه به سه ویژگی برجسته امام خمینی به عنوان عارف، حکیم و فقیه اشاره کرد و افزود: امام خمینی با تکیه به این سه ویژگی و در هماهنگی کامل بین آنها نشان داد که اسلام توانایی حکومت در عصر جدید را دارد.

* دموکراسی با تعالیم اسلامی هماهنگ است

 حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: ریشه دموکراسی را می توان در رابطه بین مردم و حاکم در زمان پیامبر جستجو کرد و دموکراسی با تعالیم اسلامی هماهنگ است. نمونه هایی از آن از جمله حقوق متقابل بین مردم و حاکمان آنگونه که در خطبه 44 نهج البلاغه آمده است.

وی در پایان گفت: امام خمینی اول به خدا و بعد به هدف و مردم اش اعتماد کامل داشت و رمز پیروزی او در این بود.

* بزرگداشت انقلاب اسلامی ربطی به ملی گرایی ندارد

سخنران پایانی این کنفرانس حجت الاسلام والمسلمین محمد علی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس بود که ضمن گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بزرگداشت انقلاب اسلامی ایران ربطی به ملی گرایی ندارد. گرچه انقلاب اسلامی توسط مردم ایران به پیروزی رسید اما این اسلام و مفهوم امت اسلامی بود که اولویت داشت و برای همین است که همه مسلمانان دنیا در انقلاب اسلامی سهیم هستند.

وی گفت: امام خمینی همواره در خواسته های خود ثابت قدم بود و بر آنها پافشاری می کرد و درنهایت خواسته های اصلاح طلبانه امام با پشتوانه مردمی به انقلاب تبدیل شد. حرف امام همیشه این بود که باید تصویر و معنای روشنی از هویت خودمان داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی ادامه داد: طبق تعالیم اسلامی انسانها می توانند هویت خود را فراموش کنند و یکی از کارهای پیامبران بازگرداندن انسانها به هویت اصلی خودشان است. ملتی که به موضوع هویت اهمیت نمی دهد قربانی برنامه های دیگران خواهد شد.

* فرهنگ و هویت را نمی توان از بازار خرید

وی یکی از اهداف اصلی امام خمینی را استقلال کشور دانست و گفت: ما باید مالکیت هویت خود را بدست بگیریم چرا که فرهنگ و هویت فرهنگی چیزی نیست که بشود از بازار خرید یا وارد کرد. هویت فرهنگی باید به طور خودجوش و زنده شکل بگیرد. البته این موضوع با تبادل فرهنگی که خود وسیله ای برای زایش فرهنگی است تنافری ندارد.

وی در ادامه اظهارداشت: امام خمینی توانست نسبت سالمی بین ملی گرایی ایرانی، اسلام و ارزشهای جهانشمول انسانی برقرار کند. ملی گرایی به صورت مشروط مفید است که از نظر امام خمینی دین و ایمان در اولویت قرار دارد. اما اگر تضادی بین این دو نباشد نمی توان به بهانه دین ارزشهای فرهنگی ملی را فراموش کرد. به همین دلیل امام خمینی هرگز سخنی برضد سنت های ملی نگفت و به عنوان مثال هرگز پیام نوروزی خود را فراموش نکرد.

رییس مرکز اسلامی انگلیس گفت: امام خمینی در همینجا توقف نمی کند و بلکه سعی دارد علاوه بر دراز کردن دست دوستی به سوی ادیان ابراهیمی و اهل کتاب، همبستگی را به تمام بشریت و انسانها بر اساس ارزشهای جهانشمول انسانی گسترش دهد.

وی همچنین یادآور شد: به ابتکار امام خمینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اولین قانون اساسی ایرانی است که در آن حقوق اقلیت های دینی به وضوح مورد تاکید قرار گرفته است و اگرچه ایرانیان عموماً با اقلیت های دینی همواره با صلح و دوستی زندگی کرده اند ولی این قانون اساسی جمهوری اسلامی بود که حقوق آنان را در متن قانون گنجاند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha