سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمدرضا جعفری

حوزه/ معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه اسلحه مسئولین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه فرهنگ قلم است، خاطرنشان کرد: مشکل ما این است چون برنامه نداریم به دنبال خروجی هستیم، اگر کسی برنامه ریزی مدون داشته باشد به دنبال دستاورد است.

محمدرضا جعفری  عصر جمعه در حاشیه مراسم اختتامیه اولین نشست تخصصی معاونین آموزش و فرهنگ بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) و مدیران ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهارداشت: اسلام رسالت اصلی خود را انسان سازی می‌داند، مسئولین باید به این مسئله توجه کنند که مخاطب آنان اسلام است و کرامت انسانی را که هدف غایی دین مبین اسلام است، باید در جامعه نهادینه کنند.

وی افزود: برنامه ریزی و تدوین آن یک امر ضروری است، برنامه ای که توسط خود انسان نوشته و بر اساس تحقیقات صحیح انجام شود ارزش و اهمیت دارد.

جعفری بیان داشت: منافقین قبل از انقلاب در کادر تشکیلاتی خود یک فرآیند فرهنگی را  تجربه کردند، البته محتوای تشکیلات آنها چون محتوای غیرخدایی بود عاقبت به خیر نشدند، آن ها به خوبی متوجه شده بودند که بیشتر انسان ها تشنه و به دنبال هویت هستند و بر همین اساس به انسان ها نقش و هویت جدیدی می‌دادند تا جذب تشکیلات منافقین شوند.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این نقش دادن‌ها و هویت‌بخشی‌ها باعث وابستگی جوان  به سازمان می‌شد، حقیقتا در مسجد هزاران نقش و سمت  معنوی و تشکیلاتی وجود دارد چرا می‌گویید نمی توانید جوان امروز را جذب کنید؟

وی با اشاره به طومار طولانی صفوف مردمی برای شرکت در کفشداری حرم مطهر امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: اگر درست کار کنیم کفشداری مساجد (خانه خدا) هم قدیس و مطهر است، اینجاست که اهمیت برنامه ریزی مدون در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مشخص می‌شود.

جعفری اظهارداشت: ورود مسئولین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عرصه شبکه‌های مجازی، بدون برنامه‌ریزی مدون و صحیح برای بدست آوردن دستاورد مهندسی شده منطقی و عقلی نیست؛ در برنامه‌نویسی معمولا خروجی ملاک است نه دستاورد اما در برنامه ریزی مسجدی یک تفاوت اساسی وجود دارد باید خروجی و دستاورد هر دو قابل رصد و ملاحظه باشد.

وی تاکید کرد: برگزاری نشست ها و همایش‌ها، کلاس‌های تدریس و آموزش در استان ها همه از مصادیق بارز خروجی ست، خروجی را نباید دستاورد محاسبه کرد آن چیزی که دارای ارزش و اهمیت است بدست آوردن دستاورد است.

جعفری گفت: یکی از هزاران معنای "دستاورد" تغییر رفتار مخاطبین است به عبارت دیگر یعنی تغییر نگرش  و تفکر در جامعه، برای تغییر رفتار باید در گام نخست نگرش را تغییر داد.

وی با بیان اینکه اسلحه مسئولین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه فرهنگ قلم است، خاطرنشان کرد: مشکل ما این است چون برنامه نداریم به دنبال خروجی هستیم، اگر کسی برنامه ریزی مدون داشته باشد به دنبال دستاورد است.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: من به این مسئله ایمان دارم که نه بصورت شعاری و بلکه در ورطه عملی باید کار را به قشر جوان واگذار کنیم، همان طور که تجربه ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس و دفاع از حریم شیعی درمناطق لبنان و سوریه که عهده دار آن بسیاری از جوانان بودند بسیار چشمگیر و قابل تحسین است.

وی تصریح کرد: اگر این تجربیات را در زمینه دفاع و جنگ نداشتیم، قطعا امروز با جنگ نظامی آمریکا و اسرائیل در داخل کشور مواجه بودیم، تجربه به ما ثابت کرده است دیگر نمی توانیم مانند 30 سال قبل در خصوص فلسفه جنگ نظامی عمل کنیم، به طریق اولی حق نداریم در مورد تصمیم‌گیری‌های عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که جز ارکان اساسی نظام است مانند 30 سال گذشته عمل کنیم.

جعفری ابراز داشت: باید نگاهمان را در مسائل فرهنگی تغییر دهیم، قبول دارم که بزرگترها باید تکریم و تعظیم شوند، اما من به این مسئله ایمان دارم که نه بصورت شعاری و بلکه در میدان عمل باید کار را به قشر جوان واگذار کنیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha