جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد تقی فعالی-  رئیس موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین

حجت الاسلام فعالی گفت: برای ایجاد تحول در سبک زندگی مردم باید نسبت به پژوهش های دقیق علمی در کنار تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص همت جدی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد تقی فعالی در کارگاهی با عنوان «سبک زندگی حکمی قرآنی» که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد سبک زندگی اسلامی-ایرانی، ابراز کرد: در چند سال گذشته چندین سند مهم بالادستی از جمله سندهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم شده است که در این دو، سبک زندگی در کنار مقوله تولید علم از اهمّ اولویت های کشور بیان شده است.

وی با اشاره به کم کاری های حوزه علمیه و دانشگاه در زمینه تبیین مؤلفه ها و اصول سبک زندگی دینی و انتقاد از برگزاری همایش های پرهزینه و بی فایده در این رابطه، عنوان کرد: برای ایجاد تحول در سبک زندگی مردم باید نسبت به پژوهش های دقیق علمی در کنار تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص همت جدی داشته باشیم.

رئیس موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین با بیان این که بیش از هفتاد درصد تحولات جامعه ایران از تحولات جهانی نشأت گرفته است، گفت: بدون توجه به تحولات جهانی نمی توان تصمیمات درستی اتخاذ و از فرهنگ و سبک زندگی دینی حفاظت کنند.

حجت الاسلام فعالی، اتفاقات قبل و بعد از جنگ جهانی دوم را منشأ اصلی شکل گیری امپراتوری فرهنگی غرب و آمریکا بر جهان معرفی کرد و افزود: صنایعی چون ماشین سازی، کنسروسازی، نساجی و کشتی سازی در جریان جنگ جهانی دوم وارد عرصه نظامی شدند تا اقتصاد آمریکا بر پایه جنگ و خون بر کل جهان سیطره پیدا کند و فرهنگ غربی را رواج دهد.

رئیس موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین اضافه کرد: جهان مدرن حق انتخاب های انسان را بالا برده است که این مسئله منجر به توسعه هویت فردی و دید متمایز فرد نسبت به خود می شود و نتیجه کلی آن در بلندمدت، فردگرایی است.

مؤلف مجموعه هشت جلدی «سبک زندگی رضوی» با اشاره به برخی از مهم ترین تحولات جامعه جهانی در هفتاد سال گذشته و پس از جنگ جهانی دوم، ابراز کرد: تغییر سبک زندگی مردم دنیا پوسته ای اقتصادی دارد، در حالی که مسائل فرهنگی هدف اصلی استکبار جهانی است.

تبلیغ موفق بدون مخاطب شناسی محال است

حجت الاسلام فعالی با بیان این که شأنیت روحانی و طلبه با تبلیغ معنا پیدا می کند، عنوان کرد: تبلیغ موفق بدون مخاطب شناسی امری محال است و مبلّغ باید به فکر، ذائقه، سلیقه، سطح توقعات و در یک کلام، سبک زندگی مخاطب خود مسلّط باشد.

رئیس موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، نیازسازی را مرحله پس از نیازسنجی معرفی کرد و افزود: اگر دین را با شناخت دقیق دغدغه ها و نیازهای مخاطب به او عرضه کنیم، به راحتی آن را خواهد پذیرفت.

طلایی ترین دوران شیعه در غیبت

این محقق و پژوهشگر حوزوی، قرن اخیر  را طلایی ترین دوران شیعه در دوران غیبت دانست و گفت: رهبری بسیار قدرتمند، تکیه بر مذهبی ریشه دار، وجود مردمی با روحیه انقلابی و بسیجی واقعی و داشتن دشمن مشترک باعث شد انقلاب اسلامی ایران رخ دهد و تحولات عظیمی را در ایران، کشورهای اسلامی و جهان رقم بزند.

حجت الاسلام فعالی در مورد دید مثبت امام خمینی(ره) نسبت به جنگ تحمیلی و برکات آن، توضیح داد: ظهور ارزش هایی چون ایثارگری، فداکاری، حمایت از همنوع، حق مداری، حق گرایی، ساده زیستی و گذشت از جمله برکات دفاع مقدس در زمینه مسائل فرهنگی بود.

وی در پایان تغییر ذائقه و عادات مردم در پوشش ها، تغذیه و گذران اوقات فراغت را از مصداق های بارز تغییر سبک زندگی و فرهنگ مردم دانست و بیان کرد: تغییرات فرهنگی و اجتماعی بر خلاف تغییرات نظامی و اقتصادی نرخ زمانی بلندمدت دارند و در صورت تثبیت، زمان و هزینه زیادی برای تغییر آن ها باید پرداخت شود.

یادآور می شود نشست دو روزه «سبک زندگی حکمی قرآنی» به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد و مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha