پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانواده

حوزه/ حجت الاسلام شجاعت با بیان این که سیر تکامل عرفانی و اخلاقی انسان در خانواده تعریف می شود، گفت: کسی که از یاد خدا رویگردان باشد و اراده ای جز دنیا نداشته باشد وجودش برای تکامل انسان زهر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، حجت الاسلام  مهدی شجاعت، امروز  در نشست اخلاقی با موضوع دستور العمل های الهی برای قرار گرفتن در مسیر الهی  که با حضور اساتید، کادر و طلاب در مدرسه علمیه اهل البیت(ع) ملک شهر برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکاتی که در باب مسایل الهی و اخلاق به قرار گرفتن در مسیر الهی کمک می کند، دستور العمل های الهی است . اولیای الهی به شاگردان و علاقه مندان بیان فرمودند که در محضر این دستور العمل ها قرار گرفتن، انسان را از گرداب ها و آسیب ها باز می دارد و مسیر را نشان می دهد.

وی افزود: یکی از شخصیت های زمان ما که در اوج اخلاق و عرفان قرار دارد آیت الله حسن زاده آملی است، اگر چه سخن گفتن در مورد این مرد بزرگ دشوار است، اما چون می خواهیم در مسیر دستور العمل ها قرار بگیریم خاطراتی را از ایشان بیان می کنم.

حجت الاسلام شجاعت بیان کرد: آیا بدون مجاهدت می توان به این مقاصد رسید؛ آیت الله حسن زاده به گفته خود در مطلق علوم مجتهد هستند و این ادعایی است که فقط  ایشان دارند، انسان چه عظمتی دارد که در تمامی علوم به این درجه می رسد؟!

این استاد  حوزه عنوان کرد: یکی از دستورالعمل های الهی این است که یک نَفَس از نَفس ایمن مباش، نفس در قرآن در الفاظ مختلفی به کار رفته است نفس اماره؛ دعوت کننده به بدی ها،  نفس لوامه؛ ملامت کننده و تذکر دهنده-،نفس مطمئنه، حال باید دید منظور کدام نفس است که نباید از آن غافل باشیم؟

وی ابراز داشت: حقیقت انسان واحد است، گاهی گفته می شود دعوت کننده به بدی ها چون تربیت نشده است و وقتی نفس به لوامیت سوق داده شود تذکر می دهد تا اینکه به جایی برسد که مرحله آخر تکامل نفس است که محل رجوع به رب العالمین است که همان نفس مطمئنه می باشد.

حجت الاسلام شجاعت گفت: دومین دستورالعمل پرهیز از شهرت و شهوت است. شهوت و هوای نفس انسان را از رسیدن به خدا باز می دارد و حضرت رضا(ع) می فرماید «عقل انسان کامل نمی شود مگر به 10 خصلت به خمول( گمنامی) بیشتر اشتیاق داشته باشید گمنامی در مقابل شهرت است» و عاقل باید از مطرح شدن فرار کند.

وی افزود: از همنشین بد باید بپرهیزید، هر کس باید از نامحرم مواظبت کند، منظور از نامحرم این است که حرف و سخن شخص، انسان را متوجه امور دنیوی کند و  پیامبر(ص) در این باره می فرماید از کسی که طالب دنیا است رویگردان باش».

استاد حوزه ادامه داد: کسی که از یاد خدا رویگردان باشد و اراده ای جز دنیا نداشته باشد وجودش برای تکامل انسان زهر است، همنشین در رشد و سقوط انسان بسیار تأثیرگذار است، از خدا ملتمسانه بخواهیم اطرافیان ما را بسازد، ممکن است همسر بد، همسایه بد داشته باشیم که گریزی از آن ها نیست چه کنیم تا در امان باشیم؟

حجت الاسلام شجاعت اذعان داشت: سومین دستورالعمل  این است که دائما طاهر باشید، دو نوع طهارت داریم طهارت ظاهری که فقه اسلامی به آن پرداخته و شامل پاکی و تمیزی لباس و بدن و حتی محل رختخواب است و طهارت باطنی که باید دوام داشته باشد دستور العمل ویژه امت پیامبر(ص) وضو است.

وی گفت: یکی از شاگردان آیت الله حسن زاده نقل می کند روزی به دیدار ایشان رفتم دیدم می گوید  چه کفتارهایی بودند! بروم وضویی بگیرم جانم راحت شود(معاشرت با افراد بر انسان اثر دارد)،  با وضو در سجاده نشستن و ذکر خدا گفتن انسان را به عالم بالا سیر می دهد.


استاد حوزه در پایان  تاکید کرد: زن معراجش به ساختن آدم است، افتخار ما خانمی است که شهدا را به معراج فرستاده و علما و فضلا را تربیت کرده است و بزرگ ترین مسؤلیت زن، تربیت فرزند است، پس سیر انسان هم مرد و هم زن در منزلش می باشد، سیر تکامل عرفانی و اخلاقی انسان در خانواده تعریف می شود

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha