پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش بین‎المللی نقش خمس در تعالی فرهنگ جامعه ـ آیت‎الله‎ العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند:دشمنان می‎خواهند قدرت مرجعیت را از بین ببرند، زیرا اگر خمس نباشد دیگر بزرگانی چون امام و رهبر انقلاب نمی‏‎توانند در این فضای حوزوی رشد کنند؛ سکولارها و وهابیت از این قدرت می‎ترسند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله‎ مکارم شیرازی امروز 5 اسفند در همایش بین المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه در مدرسه امام کاظم(ع) با اشاره به شبهات مرتبط با مساله خمس گفتند: شیعیان در این خصوص سوالاتی دارند که باید به آنها پاسخ داد؛ از دیگر سوی دشمنان نیز در یان زمینه شبهه زایی می کنند.

معظم له با اشاره به سوال مردم در خصوص استفاده از خمس در زندگی مراجع افزودند: سوال دیگر آن است که آیا مراجع، از محل خمس در زندگی شخصی خود استفاده می‎کنند؛ تا آنجا که خبر دارم، هم علمای گذشته و امروز، تا آنجا که بتوانند به خمس دست نمی زنند.

ایشان گفتند: از جمله خود بنده زندگی ام بر اساس حق تالیف کتاب‎هایم دور می‎زند و به خمس دست نمی‎زنم و حتی خود بنده نیز آخر سال خمس می‎دهم؛ البته آخر سال پول کمی در حسابم می‎ماند و دفتر خمس دارد که آن را پرداخت می کنم.

حضرت آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: به همه فرزندانم سفارش کرده ام که سال خمسی داشته باشند و اگر آخر سال 10 هزار تومان در حسابش هم باقی است به او سفارش می کنم که خمس مالت را بپردازد تا به این سنت پایبند بماند و در او نهادینه شود.

این مرجع تقلید بیان کردند سوال دیگر در خصوص مصرف این وجوه است؛ از جمله محل‎های مصرف خمس می‎توان به اعزام طلاب به مناطق محروم، کمک به روحانیون مستقر در مناطق آسیب پذیر کشور، برگزاری اردوی زیارتی مستبصرین و میزبانان به مشهد مقدس، چاپ کتاب‎های مناسب، پاسخ به شبهات، کمک به تاسیس مساجد، حمام، حسینیه، حوزه علمیه و توزیع آرد، کفش، لباس و مواد غذایی در مناطق محروم،اشاره کرد.

معظم له بیان کردند:  از دیگر وجوه مصرف خمس در تاسیس و تجهیز کتابخانه‎ها، ارسال محصولات دینی برای مردم محروم، پرداخت کمک و هزینه به ماذنین و روحانیون مناطق محروم، پرداخت شهریه‎های حوزه‎های علمیه برادران شامل 400 حوزه علمیه داخل و 12 حوزه علمیه در خارج از کشور و حوزه علمیه خواهران در برخی از موارد است.

ایشان گفتند: مراجع به اندازه توان خود محل صرف خمس را در این محلها قرارداده‎اند؛ اگر همه مردم و شیعیان معتقد به خمس وظیفه خود را نسبت به خمس انجام دهند، صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به اقصی نقاط عالم می‎رسد.

حضرت آیتالله‎ مکارم شیرازی اظهار کردند؛ اگر این فرهنگ مبارک در کشور نهادینه شود، در تمام دنیا می‎توان صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را رساند.

ایشان با ذکر این مطلب که احکام الهی دارای یک فلسفه الهی هستند، اظهارکردند: همه احکام تابع در نظر گرفتن مصالح و مفاسد است؛ خمس نیز دارای چنین فلسفه‎ای است.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که  فلسفه احکام به خدا بر نمی‎گردد، چون خدا غنی به ذات است، گفتند: به همین خاطر ما هستیم که نیازمند این علم هستیم؛ باید گفت که پاداش و جزای خداوند، تفضل است، نه اینکه ما طلبی از خدا داشته باشیم.

ایشان گفتند: در احادیث اهل بیت(ع) سادات تنها به اندازه نیاز سال شان از خمس بهره می برند و اگر سهم سادات برای نیاز زندگی آنها کافی نبود از روی بیت المال پرداخت می شود.

حضرت آیتالله‎ مکارم شیرازی اظهار کردند: در اسلام دو صندوق وجود دارد نخست صندوق زکات است که سادات از آن محروم هستند و دیگری صندوق خمس است که سادات از آن محروم هستند؛ تنها امتیاز سادات، حفظ احترام معنوی آنان است و در زمینه خمس نیز از نیاز سال نمی‎توانند بیشتر بگیرند.

این مرجع تقلید بیان کردند: نیم دیگر خمس ویژه امام و مقام امامت است، زیرا هزینه‎های تبلیغ دین و حل مشکلات علمی و دینی مردم و حتی کمک‎های اجتماعی امام، هزینه‎هایی دارد؛ ایجاد انس اجتماعی و رفع شبهات و ترویج دین نیازمند هزینه‎هایی است که باید تامین شود.

ایشان گفتند: مساله خمس، مساله شخصی نیست بلکه مساله موقعیت است؛ در آستانه پیروزی انقلاب یکی از علمای اهل سنت به بنده گفت علمای شیعه دو عامل قدرت دارند که اولین آن خمس است؛ زیرا خمس باعث می شود که مراجع به دولت وابسته نباشند و خود، دولت باشند و روی پای خود بایستند؛ با همه احترامی که برای شیخ الازهر قائل هستیم  حقوق خود را از دولت مصر می‏گیرد.

حضرت آیتالله‎ مکارم شیرازی اظهار کردند: نکته دیگری که این عالم اهل سنت مهاباد بیان کرد، تشکیلات امام حسین(ع) است که ظرفیت بسیار عالی برای علمای تشیع محسوب می‏‎شود.

این مرجع تقلید بیان کردند: دشمنان می‎خواهند ریشه قدرت مرجعیت را از بین ببرند، زیرا اگر خمس نباشد دیگر بزرگانی چون امام و رهبر انقلاب نمی‏‎توانند در این فضای حوزوی رشد کنند؛ سکولارها و وهابیت از این قدرت می‎ترسند چون ممکن است از این طلاب عالمانی ظهور کنند و یک حکومت 2500 ساله را سرنگون نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha