پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی-کارشناس فضای مجازی

حوزه/ فعال فرهنگی و رسانه ای تأکید کرد: امروز به طلبه هایی در تراز نخبگانی برای فعالیت فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اعتقادی، سیاسی، پاسخگویی به شبهات و مقابله با تهاجمات هدفدار دشمن نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی در همایش «فضای مجازی اندیشه و عمل» که صبح امروز به همت شورای فضای مجازی حوزه علمیه خراسان، در سرای قلم مشهد برگزار شد، با اشاره به سطوح مختلف مصرف کننده، شبکه انتشار، شبکه تولید محتوا و جریان ساز و لیدرها و رهبران در هرم افراد فعال در فضای مجازی، عنوان کرد: حلقه مفقوده و نقطه ضعف ما در عرصه های مختلف از جمله فضای مجازی، تولید محتوا است و ضرورت دارد طلاب در این زمینه در وسط میدان عمل باشند.

این فعال فرهنگی و رسانه ای با تأکید بر اینکه 96 درصد افراد فعال در شبکه های اجتماعی مصرف کننده هستند، گفت: امروز به طلبه هایی در تراز نخبگانی برای فعالیت فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اعتقادی و سیاسی و برای پاسخگویی با شبهات و مقابله با تهاجمات هدفدار دشمن نیاز داریم.

وی همچنین پیشنهاد داد: فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان باید در مرحله اول تولید محتوا تیم های عملیاتی متشکل از طلبه های اهل پژوهش، هنر و فنی را در گروه های 3 تا 7 نفری بسته به موضوعات اولویت دار ایجاد کند.

حوزه علمیه در فضای مجازی فعال تر باشد

حجت الاسلام اسماعیلی اظهار کرد: حوزه علمیه همان طور که برای روستاهایی در مناطق دورافتاده که از چند خانوار تشکیل شده اند، روحانیون مبلغ دین اعزام می کند، باید در عرصه فضای مجازی که چندین میلیون کاربر و مخاطب دارد نیز مبلّغ داشته باشد.

وی با بیان این که حوزه علمیه باید برنامه مشخصی برای تربیت مبلّغ در فضای مجازی داشته باشد، گفت: دنیای غرب که اعتقادی به چارچوب های اخلاقی و اعتقادی ندارد سال ها در حال فعالیت در فضای مجازی است و در این زمینه ما از دشمن خیلی عقب تر هستیم.

این مدرس سواد رسانه ای اضافه کرد: با توجه به نگاه و اعتقاد شیعه به انسان و آینده جهان، ضروری است طلاب، روحانیون و مدیران حوزه علمیه در فضای مجازی بسیار فعال تر باشند.

ضرورت استفاده از ابزار مشابه برای مقابله با تهاجمات دشمن

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به آیه 194 سوره بقره عنوان کرد: قرآن به مسلمانان دستور می دهد که اگر دشمن به شما حمله کرد، شما هم با استفاده از همان ابزار، موقعیت مکانی و شرایط ویژه ای که دشمن بکار گرفته است، مقابله به مثل کنید.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام تا بن دندان به ابزارهای رسانه ای مسلّح هستند، گفت: امروز باید فعالیت های رسانه ای دشمن را با ابزارهای رسانه ای مشابه پاسخ گفت و نمی توان با فعالیت های محدود مثل تهیه نشریه دیواری و بروشور، مقابل هجمه های گسترده موجود در فضای مجازی ایستادگی کرد.

این فعال فرهنگی و رسانه ای 50 درصد مخاطبان شبکه های مجازی را زنان خانه دار، دانش آموزان و دانشجویان دانست و افزود: اتاق های عملیات و اتاق های فکر استکبار جهانی در مورد کشورهای مختلف اقدام و عمل، طراحی ها و برنامه ریزی های متنوعی دارند و با نیازسنجی دقیق وارد افکار و اذهان قشرهای مختلف شده اند.

اسلام هراسی و ایران هراسی؛ دو رکن اصلی فعالیت های دشمن

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه اسلام هراسی و ایران هراسی را دو رکن اصلی همه فعالیت های دشمن معرفی کرد و با تأکید بر اینکه برای فعالیت در فضای مجازی باید واقع نگر بود، گفت: فعالیت های دشمن برای ایجاد دلزدگی نسبت به دین در میان مسلمانان و تشویش اذهان مردم جهان نسبت به مسلمانان به صورت نسبی جواب داده است و این مسئله در شهرهای متجددتر و به روزتر بیشتر دیده می شود.

وی با بیان این که نباید در فضای مجازی دچار سهل اندیشی نظری و راحت طلبی عملی شویم، اظهار کرد: حوزه علمیه اگر می خواهد به جایگاهی برسد که در فضای مجازی حرفی برای گفتن داشته باشد باید به سمت تربیت مبلّغین تخصصی برای فعالیت در فضای مجازی برود و ندای رهبر معظم انقلاب را لبیک گوید.

حوزه خراسان، حوزه ای پیشگام در عرصه های هنر و فضای مجازی

این فعال فرهنگی و رسانه ای فعالیت های اخیر حوزه علمیه خراسان در فضای مجازی را به فال نیک گرفت و افزود: حوزه علمیه خراسان که همواره در استفاده از زبان هنر پیشگام بوده است، باید یگان های عملیاتی خود را در قامتی فعال در صفحات متعدد فضای مجازی پشتیبانی کند.

حجت الاسلام اسماعیلی بیان کرد: امروز باید همان نگاه مقدس و مبارکی که نسبت به تربیت شاگرد و تعلیم و تعلّم در حوزه علمیه داریم را به فعالیت در فضای مجازی تسرّی دهیم و اگر این مهم محقق شود، حرکت متقابلانه برای پاسخ به فعالیت های دشمن در فضای مجازی و رسانه ای به طور معمول ایجاد خواهد شد.

وی پیشنهاد داد: حوزه علمیه درسنامه هایی را برای آموزش عمومی طلاب و هم چنین رشته هایی تخصصی را در زمینه تبلیغ مجازی برای قشر نخبه حوزوی ایجاد کند.

این مدرس سواد رسانه ای با بیان اینکه مسیحیت تبشیری بیش از شصت سال است که از رسانه برای ترویج ایدئولوژی های خود استفاده کرده است، ابراز کرد: امروز تصمیم گیران کلان نباید در سطح راهبردی در زمینه فضای مجازی مناقشه کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha