شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امیر خوراکیان

حوزه/ معاون تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی مخاطبان میلیونی این عرصه را فرصتی برای تبلیغ دین دانست و گفت: تنها چهار درصد از کانال های موجود در شبکه های اجتماعی فعالیت مذهبی دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، امیر خوراکیان، در همایش «فضای مجازی اندیشه و عمل» که امروز به همت دفتر فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان در سرای قلم مشهد برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز ملی فضای مجازی، ابراز کرد: حوزه علمیه و روحانیون باید با شناخت دقیق از وضع کشور در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و آشنایی با فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی وارد فعالیت در این عرصه شوند.

فرصت میلیونی فضای مجازی

وی در مورد ظرفیت بالای فضای مجازی، گفت: در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، کانال هایی با مخاطبان میلیونی وجود دارند و همین مسئله می تواند اهمیت فضای مجازی را مشخص کند.

خوراکیان با اشاره به برخی از تحولات ایجاد شده در عرصه رسانه و دسترسی ساده مردم به اینترنت، اظهار کرد: امروز بسیاری از مصرف کننده ها و مخاطبان تبلیغات، به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه به تولید کننده و توزیع کننده اطلاعات تبدیل شده اند.

23 میلیون جوان ایرانی، مخاطب بازی های رایانه ای

معاون تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی موتورهای جستجو، بازی های رایانه ای، رسانه های اجتماعی و «اپ استور»ها را چهار حوزه اصلی فعالیت در فضای مجازی برشمرد و اعلام کرد: 23 میلیون ایرانی با میانگین سن 21 سال، روزانه 79 دقیقه را صرف بازی رایانه ای می کنند.

وی با اشاره به بازدید یک میلیاردی پست ها در کانال های تلگرامی، ابراز کرد: ابزارهای جدید فرصت ها و تهدیدهای فوق العاده اثرگذاری را در زمینه تبلیغ دینی ایجاد کرده اند.

خوراکیان، تأسیس شورای عالی فضای مجازی را قدم مهمی برای سامان دهی به فعالیت های فضای مجازی در کشور دانست و افزود: سیاستگذاری، بومی سازی و ساماندهی سرویس های فضای مجازی، حمایت از سرویس های داخلی، ایفای نقش قرارگاهی و تنظیم برنامه های ملی با نگاه گسترده و نهادی از جمله مأموریت های این نهاد کشوری است.

وظیفه فعالان فرهنگی در مورد فضای مجازی چیست؟

معاون تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که شناخت لایه های پنهان فعالیت دشمن در فضای مجازی از جمله وظایف طلاب حوزه علمیه است، گفت: ورود فعالان فرهنگی به عرصه فضای مجازی می تواند مانع از تجمیع اطلاعات مهم و سپردن آن ها به دشمنان شود.

وی در مورد مسئولیت های فعالان و دلسوزان فرهنگ جامعه اضافه کرد: شناخت دقیق فضای مجازی، آغاز نهضت تولید محتوای اسلامی-ایرانی، مدیریت تهدیدها و کشف و بکارگیری فرصت ها، استفاده از فضای مجازی در زمینه آموزش و فرهنگ سازی، پاسخگویی به شبهات و دستیابی به مدل های اجرای رسالت های دینی و انقلابی از جمله فعالیت هایی است که فعالان فرهنگی می توانند در عرصه فضای مجازی انجام دهند.

فعالیت مذهبی در 4درصد کانال های مجازی

خوراکیان با بیان این که کانال های سرگرمی، آموزشی، ادبی، خبری و مذهبی، به ترتیب بیشترین درصد فعالیت در شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده اند، ابراز کرد: تنها چهار درصد از کانال های موجود در شبکه های اجتماعی فعالیت مذهبی دارند.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر این که طلاب حوزه علمیه باید از جدیدترین گزارش ها و تحلیل ها در مورد فعالیت دشمن در فضای مجازی آگاه باشند، گفت: امروز جنگ سایبری به قلمرو جنگ ها اضافه شده است و بر این اساس باید ارتش سایبری ایجاد کنیم.

رویکرد شورای فضای مجازی؛ استفاده از فرصت ها و مدیریت تهدیدها

وی استفاده بدون محدودیت از فضای مجازی و ایجاد محدودیت در استفاده از آن را دو رویکرد کلی در مواجهه با این پدیده برشمرد و با تأکید بر ضرورت مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح کشور و فضای بین المللی، اظهار کرد: مبنای کار ما در شورای فضای مجازی توجه همزمان به فرصت محوری و تهدید محوری است و باید از فرصت های آن حداکثر استفاده را کرد و به مدیریت تهدیدها پرداخت.

انتهای پیام/ ۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha