پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست علمی"  تاثیر جایگاه شیعیان در نظام سیاسی افغانستان"

حوزه/نشست علمی" تاثیر جایگاه شیعیان در نظام سیاسی افغانستان"با سخنرانی وزیر مشاور در امور دینی دولت افغانستان و بنیانگذار حوزه علمیه رسالت کابل، در پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدا، حجت الاسلام محسن محمدی دبیر علمی این نشست، با بیان کلیاتی در خصوص وضعیت جغرافیایی و شیعیان افغانستان گفت: افغانستان کشوری در جنوب غربی آسیاست که به دریا راه ندارد. از شمال با تاجیکستان ، ازبکستان و ترکمنستان ، از شمال شرق با سین کیانگ چین ، از شرق و جنوب با پاکستان و در غرب با ایران مرز زمینی دارد. بنابراین افغانستان کشوری است که به دلیل واقع شدن در مسیر چند سویه جنوب، غرب و آسیای مرکزی به "قلب آسیا" معروف است، دین مردم افغانستان پیش از ظهور اسلام، بودایی بوده است. اما امروزه ۹۹ درصد مردم پیرو دین اسلام هستند. آمارهای دقیقی درباره تعداد پیروان ادیان و مذاهب مختلف در افغانستان وجود ندارد، اما برخی منابع، اهل سنت را ۸۰ درصد و شیعیان را ۱۹ درصد مردم افغانستان و برخی دیگر، این آمار را ۸۴ درصد سنی و ۱۵ درصد شیعه دانسته‌اند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالایی که در حال حاضر در افغانستان وجود دارد که در صد سال اخیر نبوده، لذا از سخنران محترم نشست می خواهیم به بیان مطالبی در خصوص تاثیر جایگاه شیعیان در نظام سیاسی افغانستان بپردازند.

در ادامه  حجت الاسلام والمسلمین محمد هاشم صالحی، وزیر مشاور در امور دینی دولت افغانستان بیان داشت: جمعیت اصلی شیعیان را اثنی عشری تشکیل می دهند که از هزاره ها، قزلباش ها و عده ای از تاجیک ها و پشتون ها ترکیب یافته اند. شیعیان به زبان فارسی صحبت می کنند و جمعیت اصلی شیعیان را هزاره ها تشکیل می دهند، به طوری که در افغانستان شیعه مترادف با هزاره می باشد. اما شیعیان اسماعیلی هم هستند که بسیار اندک بوده و در "بدخشان" زندگی می کنند. اسماعیلیان يكي از فرق مهم شيعه است كه پس از مذهب اثني عشري، بيشترين پيروان را در ميان شيعيان جهان دارد.

وی ادامه داد: شيعيان افغانستان از لحاظ تبار شناسي به اقوام مختلف چون هزاره، قزلباش، بلوچ، تركمن، سادات و تاجيك و پشتو زبان را تشكيل مي ‌دهند كه حداقل در 34 ولايت افغانستان حضور دارند و با برادران اهل سنت در تعامل هستند. شیعیان همانند اهل سنت در تمامی امور با هم همدل و همگام بوده و اختلافی در عقیده و نظر با یک دیگر ندارند.

بنیانگذار حوزه علمیه رسالت کابل با اشاره به تشکیل شورای اخوت در افغانستان اظهار داشت: این شورا در برخی از استان های افغانستان شعبه دارد و ما شیعیان در حال همکاری با اهل سنت در این شورا هستیم که با هدف ایجاد وحدت و هماهنگی میان شیعه و سنی ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد هاشم صالحی افزود: البته برخی گروه های تکفیری مانند طالبان می خواهند میان برادران شیعه و سنی اختلاف افکنی کنند، اما این امر تا کنون با درایت علمای شیعه سنی و همچنین شورای اخوت با شکست مواجه شده و این گروه های تکفیری نتوانسته اند میان شیعه و اهل سنت اختلاف ایجاد کنند.

وزیر مشاور در امور دینی دولت افغانستان خطاب به طلاب افغانستانی مقیم قم گفت: در حال حاضر کشور افغانستان نیازمند حضور طلاب تحصیل کرده  هستند تا با حضور ایشان در میهن خود، بتوانند در رشد و شکوفایی فرهنگ ملت افغانستان از یک سو و در ترویج و گسترش معارف اهل بیت(ع) از سوی دیگر مثمر ثمر واقع شوند.

ادامه نشست علمی "تاثیر جایگاه شیعیان در نظام سیاسی افغانستان" با پرسش و پاسخ همراه بود که پژوهشگراه پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) و طلاب افغانستانی محصل در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی(ص) سوالات خود را بیان نموده و حجت الاسلام والمسلمین محمد هاشم صالحی به سوالات مطرح شده پاسخ گفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha