جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلبگی

حوزه/ اجلاسیه « حوزه انقلابی و جریان نظام اسلامی» با حضور مدیران و اساتیدسطح یک مدارس علمیه استان قم به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این نهاد حوزوی انقلابی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صفاری در اجلاسیه « حوزه انقلابی و جریان نظام اسلامی» با تقدیر از برگزار کنندگان این اجلاسیه  گفت: انقلاب اسلامی سه ویژگی دارد که اگر عملیاتی شوند یک تحول عظیمی در حوزه ها خواهد شد.

این استاد حوزه  ویژگی اول را اسلامی بودن  بیان کرد و افزود:   اگر بخواهیم در مورد حوزه انقلابی بحث کنیم، باید خود انقلاب را ترسیم کنیم، حوزه ای که حضرت امام خمینی (ره ) بنیان نهادند با حوزه زمان شاه فرق دارد  چرا که آن حوزه در انزوا بود و این حوزه انقلابی است.این استاد حوزه ادامه داد: حوزه بعد از انقلاب،  راه را برای تفهیم دین هموار کرد و وظیفه ما را در هر راهی نمایان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صفاری مردمی بودن انقلاب و عدم وابستگی به شرق و غرب را از دیگر ویژگی حوزه انقلابی برشمرد و گفت: انقلاب را مردم درست کردند؛ این نظام اسلامی است که امکان عظیمی را در اختیار داعیان و مبلغان اسلام قرارداده این فرصت ها تا امروز برای روحانیت مقدور نبود ، قریب به 85 کشور جهان در ایران طلبه دارند، این ها همه از برکت حوزه انقلابی است.

وی بیان داشت: با این عزت و با احیای اسلام برپایی حکومت اسلامی می رسد، اگر اینها با هم دیگر آمدند احیای نظام اسلامی صورت می گیرد و فقه جدید فلسفه صدرایی و صاحب جواهری، فقه علمای فعلی حوزه می شود؛ دیگر فقه مرده نیست و فقهی است که فقه سیاسی آن همان فقه عبادی و عبادی همان فقه حکومتی آن است .

این استاد حوزه گفت: ما در سیاست بحث داریم و هم در دیانت ، امروز بحث بانکداری ما لغزش دارد چون مبانی اصیل مالی انقلاب را در نظام اقتصادی نهادینه نکردیم، وهمین حوزه انقلابی است که می تواند آن را درست کند.

حجت الاسلام و المسلمین صفاری در پایان هدایت گری سیاسی، فکری و غمخوار بودن را از وظایف روحانی انقلابی برشمرد.

 حجت  الاسلام والمسلمین اسحاقیان مدیر مدرسه علمیه امر الهی  قم نیز در این اجلاسیه با بیان این که شاخصه های انقلاب و مفاهیم دارای چند مؤلفه است گفت: بحث ولایت و نقش ولایت فقیه باید از صدر اسلام تا الان به نسل جدید انتقال و تفهیم شود، نسبت به ولی فقیه حساسیت داشته باشیم همان طور که بزرگان ما داشتند

وی داشتن روحیه جهادی را مورد توجه قرار دادو بیان داشت: جهاد شهادت یکی از مؤلفه های انقلاب است، اگر کار جهادی نباشد، انقلاب تبدیل به حکومت هایی غیر اسلامی می شود.

در ادمه حجت الاسلام والمسلمین شفیعی مدیر مدرسه علمیه رشد نیز در این اجلاسیه اظهار داشت: باید از ابتدای ورود به حوزه به فکر باشیم، اگر ما در همان ابتدا کاری انجام ندهیم در سطوح دیگر نمی توان کاری کرد ، آنچه که در سطح یک بحث می شود ادبیات ، منطق و اعتقادات است؛ اما ازمبانی انقلاب و امام و رهبری خبری نیست و به عنوان یک درس تلقی نشده، اگر ما یکسری درس ها را در مدارس جزء متون درسی بیاوریم، بسیار مؤثر خواهد بود.

وی افزود: غیر از مبانی، باید نگاه امام متفاوت بوده را بیان کنیم و اینکه چطور شد حضرت امام (ره ) از این مبانی فقهی به حکومت اسلامی رسیدند ولی بقیه نرسیدند، استدلال و بررسی شود.

مدیر مدرسه علمیه گفت: بحث تاریخ تقویت بنیادهای اعتقادی با این نگاه و آشنایی با نظام های جهانی را ضروری برشمرد و گفت: می خواهیم انقلابی باشیم باید ضد آن را هم بشناسیم باید یک کارهایی انجام شود تا طلاب با معارف جهانی آشنا بشوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha