جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جمعیت

حوزه عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به مطرح‌شدن موضوع افزایش جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: سازمان ملل از مقام معظم رهبری برای طرح افزایش جمعیت تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، دکتر فاطمه عباسی، صبح امروز در نشست علمی-تخصصی «ضرورت افزایش جمعیت در تمدن نوین اسلامی» در جمع طلاب خواهر  مدرسه علمیه الزهرا (س) بجنورد اظهار داشت: سازمان ملل از رهبر معظم انقلاب به خاطر مطرح کردن موضوع افزایش جمعیت تشکر کرد زیرا  تصمیم به موقع و به جایی بود و در بهترین زمان این تصمیم گرفته شد.

وی با بیان اینکه سیاست جمعیتی به سمت افزایش جمعیت است،  جمعیت مطلوب همان است که مقام معظم رهبری فرمودند، افزود: تا الآن از نقطه قوت کشور ما این بود که ایران موفق‌ترین طرح کاهش فرزند آوری و بهترین برنامه کاهش جمعیت را داشته است، لیکن چیزی که مهم است این است که بدانیم در چه زمانی چه تصمیمی برای خانواده و جامعه مناسب است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: هر برنامه‌ای که پیش میاید باید بدانیم که این برنامه از کجا آمده و برای چه اهدافی آمده تا این‌ها مشخص نشده صد بار هم بگویید فرزند آوری! چه مثبت چه منفی نتیجه نخواهد داد.

وی ادامه داد: در سیاست جمعیتی افزایش، هدف رسیدن به جمعیت مطلوب است جمعیت مطلوب هم این است که بر اساس خواست خانواده و با آگاهی داشتن شرایط مناسب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر خانواده‌ای خودش تصمیم می‌گیرد چند تا بچه داشته باشد که هم خانواده‌اش و هم جامعه حفظ شود.

عباسی گفت: در سیاست کاهش جمعیت که هدف تنظیم خانواده بود، جامعه افراطی عمل کرد و این افراطی عمل کردن تبعاتش اول برای خانواده رقم خورد.

وی با بیان اینکه باید ببینیم که کشور ما در جهان از لحاظ فرزند آوری در چه جایگاهی قرار دارد، افزود: کشورهایی که بالاترین نرخ فرزند آوری را دارند افغانستان، زامبیا، آگوندا، مالزی، سومالی بوده که اکثراً هم کشورهای فقیری هستند، بنابراین ما نمی‌گوییم افزایش جمعیتی که به سمت فقر برویم، بلکه هدف ما افزایش جمعیتی است که کشور ما را به سمت رستگاری هدایت کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه اگر فرزند آوری بی‌رویه و بدون دلایل علمی صورت بگیرد، جامعه‌ای فقیر می‌شویم، اظهار داشت: این در حالی است که نرخ فرزند آوری در کشورهای پیشرفته مثل فرانسه 2 ، ژاپن 40/1 و سوئد و نروژ هم بالا است و همه این کشورهای پیشرفته هم بدون استثنا سیاست افزایش جمعیت را قبول دارند.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های افزایش جمعیت، اقتدار کشور است، همان چیزی که باعث شده افغانستان (با اینکه فقیر هست) سال‌ها درگیر جنگ باشد، اما سقوط نکند و این یعنی اقتدار جمعیتی که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند «مسئله جمعیت یک عامل ایجابی قدرت است».

عباسی با بیان اینکه تمام کشورهای پیشرفته مثل آلمان، نروژ، سوئد و .. سیاست‌های افزایش جمعیتی را دارند و سیاست افزایش جمعیتشان موفق بوده است، گفت: ولی موفقیتشان عوامل مختلفی دارد که یکی از این عوامل این است که خیلی کارآمد و همه‌جانبه بر روی این مسئله کار می‌کنند.

وی افزود: سازمان ملل پیش‌بینی کرده است اگر به همین منوال پیش برویم تا 15 سال آینده نرخ جمعیت به سمت منفی پیش می‌رود، لذا اقتداری وجود نخواهد داشت و نسلی نخواهد ماند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: باید برنامه‌های لازم برای فرزند آوری مطلوب را بررسی نماییم، فرزند آوری مطلوب که با شاخصه‌های سیاسی، اقتصادی و معیشتی ما سازگار باشد.

وی با بیان اینکه فرزند آوری در ایران حول سه محور قومیت، مذهب و اقتصاد می‌چرخد، گفت: اگر خانواده امروز فکر می‌کنند که اگر فرزند کمتری داشته باشند در نتیجه ثروت بیشتری کسب خواهند کرد، چون هزینه‌های کمتری دارند، شاید امروز به ثروت دست یابند، اما در آینده فقر عاطفی و اقتصادی را تجربه می‌کنند.

عباسی با اشاره به تبعات کم فرزند آوری برای خانواده و جامعه اظهار داشت: نبود توسعه اقتصادی، اقتدار سیاسی، شکاف نسل‌ها، معضلات روحی و روانی برای فرزندان، کاهش سرمایه اجتماعی ، حفاظت از اخلاق جنسی، نخبه پروری از جمله این تبعات به شمار می رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha