جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هوشنگ توکلی

حوزه/ رسالت مهم سینما و تلویزیون حمایت از کارهای ارزشی و هنجارمند است. چرا که عموم مردم نیز از دیدن این گونه کارها استقبال می کنند و این امر رسالت صدا وسیما را در تولید آثار ارزشی دوچندان می کند.

هوشنگ توکلی، بازیگر سریال «آرام می‌گیریم» در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره جایگاه موضوعات ارزشی در این سریال گفت: متاسفانه در برخی تولیدات نمایشی، وقتی می‌خواهیم درباره اندیشه‌های ایدئولوژیک در سینما و تلویزیون سخن بگوییم، تصور می کنیم این اندیشه را تنها با لباس و اسم افراد می توان نشان داد، درصورتی‌که این نوع نگاه، سال‌هاست منسوخ شده و کارایی لازم را ندارد، زیرا آنچه مهم است، اینکه مفاهیم مورد نظر در شخصیت‌پردازی نقش‌ها خود را نشان دهد، اتفاقی که خوشبختانه در سریال «آرام می‌گیریم» رخ داده و می‌بینیم شخصیت‌ها به درستی خلق شده‌اند، برای همین اندیشه‌های آنها نیز برای تماشاگر باورپذیر است.

وی افزود: توصیه من برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های دینی این است، مفاهیم را به صورت کلام و رو به تماشاگر منتقل نکنیم، اما وقتی در موقعیت، حرف‌های خود را می‌زنیم و قصه مفهوم و پیام را به بیننده منتقل می‌کند، تاثیرگذاری آن بیشتر می‌شود. مطلب دیگری که می‌تواند تاثیرگذاری یک اثر دینی را بیشتر کند، نوع بازی بازیگر است که تا چه حد می‌تواند به نقش مورد نظر جان بخشد، چون در برخی مواقع ممکن است یک بازی ضعیف پیام را هم کم‌رنگ نماید.

*مفهوم والای پدر سریال آرام می گیریم

توکلی در پاسخ به این سؤال که در کارهای خود بر چه مبنایی به نقش جان می‌دهد، گفت: در سریال «آرام می‌گیریم» نقش پدر خانواده‌ای را بازی می‌کنم که سالهاست روی کامیون کار کرده و اخلاق و منش خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانم به نقش جان دهم، تلاش کردم بدانم این نقش چه ویژگی دارد تا در خصوصیات اخلاقی خود آن را وارد کنم، برای همین وقتی به این وجوه مشترک رسیدم، آن را بزرگ می‌کنیم تا کار به نتیجه دلخواه نزدیک شود.

بازیگر سریال آرام می گیریم ادامه داد: این نقش دربردارنده مفاهیم مهم احترام به پدر در سبک زندگی اسلامی ایرانی است؛ اینکه این پدر با وجود اقتدار، سعی می کرد حرف جوانان را شنیده و مشکلاتشان را حل کند. البته باید به این توضیح اضافه کنم که سریال "آرام می گیریم" یک ملودرام اجتماعی است که مشکلات مطرح شده در آن، در جامعه قابل لمس است، لذا چنین کاری بتواند بسیاری از مشکلات پیش روی خانواده را مد‌نظر قرار دهد و با ارائه راه کارهای دینی و ارزشی مطابق با معارف اسلامی به جامعه، برای برون رفتن از مشکلات کمک کند.

*نمود بارز فیلم های ارزشی در رفتارهای اجتماعی مردم

توکلی افزود: برخی مواقع شنیده می‌شود، موضوعاتی که عمدتاً در آنها نگاهی ارزشی به مسایل اجتماعی ندارد، مخاطب لازم را در بین تماشاگران پیدا نمی کند، تصوری که اشتباه است، چون مردم به موضوعات دینی علاقه‌مند هستند، نمود بارز این ادعا را هم در رفتارهای اجتماعی آنها مشاهده می‌کنیم، اما مردم دوست دارند حرفی که به آنها زده می‌شود، با زبانی شیوا و زیبا بیان گردد. برای همین، هرگاه چنین اتفاقی رخ دهد، مردم از فیلم و سریال‌های تلویزیونی استقبال کرده‌اند.

این بازیگر در انتها گفت: تلویزیون جدا از تولید برنامه، رسالت بسیار مهم دیگری هم دارد، این‌که کار خوب و ارزشی مطابق با فرهنگ جامعه به مردم تحویل دهد، برای همین تنها نباید به فکر پر کردن آنتن باشیم، بلکه به آنچه که تولید می‌کنیم نیز اهمیت دهیم، اتفاقی که اگر رخ دهد، مطمئن باشید سینما رشد خوبی خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha