سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 409879
۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
ماه جمادی الثانی

حوزه/ ۹ اسفند ۱۳۹۵ (۲۹ جمادی الاولی ۱۴۳۸) برای نقطۀ مرکزی ایران، جدایی زاویه ‌ای ماه و خورشید، ۱۱‌‌‌/‌۶ درجه، مکث ماه ۵۴ دقیقه، ارتفاع هلال۱۰‌‌/‌۱ درجه و اختلاف سمت ماه و خورشید ۴‌‌‌/‌۰- درجه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سهرابی رئیس ستاد استهلال استان قم و عضو پژوهشگاه معارج، در یادداشتی به وضعیت رویت هلال ماه جمادی الثانی 1438 پرداخته است.

قبل از بیان وضعیت رؤیت ‌پذیری هلال جمادی الثانیه 1438(در روز 9 اسفند1395) در این ‌جا به طور خلاصه نکاتی یادآوری می‌شود تا ارقام و نقشه ‌ای که در ادامه می ‌آیند، روشن ‌تر گردد:

* جدایی زاویه ‌ای ماه و خورشید: زاویه ‌ای که رأس آن، چشم ناظر است و دو ضلع آن از مرکز دو جرم سماوی ماه و خورشید می ‌گذرد.

* مکث ماه: در روز آخر ماه قمری، مدتی که طول می ‌کشد تا پس از غروب خورشید، ماه غروب کند، مدت مکث ماه یا مکث هلال نامیده می ‌شود.

* ارتفاع هلال: کمترین جدایی زاویه ‌ای ماه از لبۀ افق است.

* اختلاف سمت ماه و خورشید: زاويه ‌ای است که رأس آن چشم ناظر و دو ضلع آن از دو نقطۀ محل عمود ماه و خورشيد بر روی افق می ‌گذرد. به عبارت دیگر، مقدار جدایی زاویه ‌ای دو نقطۀ برخورد عمود ماه و خورشيد بر روی افق، اختلاف سمت ماه و خورشید است. از دید ناظر اگر ماه در سمت راست خورشید واقع شود، مقدار اختلاف سمت ماه و خورشید با علامت مثبت و در صورتی که در سمت چپ خورشید قرار گیرد با علامت منفی نشان داده می ‌شود.

* در نقشۀ رؤیت هلال که در پی می ‌آید، چگونگی رؤیت ‌پذیری هلال در مناطق متعارف زمین از نظر اوقات شرعی (مناطقی که در آن‌جا وضعیت اوقات شرعی عادی است) به طور تقریبی نشان داده شده است. مفهوم رنگ ‌های به کار رفته برای نواحی مختلف چنین است:

گزارشی از وضعیت هلال ماه جمادی الثانی

برای نقطۀ مرکزی پهنۀ ایران (به ترتیب با طول و عرض جغرافیایی حدود 53‌‌/‌‌7 و 32‌‌/4 درجه) در غروب روز 9 اسفند1395 (29 جمادی الاولی 1438) برای نقطۀ مرکزی ایران، جدایی زاویه ‌ای ماه و خورشید، 11‌‌‌/‌6 درجه، مکث ماه 54 دقیقه، ارتفاع هلال10‌‌/‌1 درجه و اختلاف سمت ماه و خورشید 4‌‌‌/‌0- درجه است.

همچنین نقشۀ مناطق رؤیت ‌پذیری هلال در روز 9 اسفند مطابق شکل زیر است:

گزارشی از وضعیت هلال ماه جمادی الثانی

نتیجه: در غروب روز دوشنبه 9 اسفند 1395، هلال جمادی الثانیه (29جمادی الاولی 1438)در اکثر مناطق جهان از جمله همۀ ایران در صورت مناسب بودن وضعیت جوی رؤیت می ‌شود و بنابراین روز سه ‌شنبه10 اسفند، اول جمادی الثانیه خواهد بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha