جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه / مدیر حوزه های علمیه گفت: برقراری و تحکیم ارتباط صمیمی با مذاهب مختلف اسلامی را خط مشی انقلاب اسلامی و برآمده از معارف اهل بیت(علیهم السلام) و مورد تأکید جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در آئین اختتامیه نهمین گردهمایی سراسری دانش آموختگان جامعه المصطفی که در سالن اجتماعات سازمان مرکزی این نهاد حوزوی در قم برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع علما، فضلا و دانش آموختگان المصطفی،

ضمن تسلیت ایام فاطمیه(سلام الله علیها)، سنت، سیره و زندگانی این بانوی با کرامت را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را از ابعاد مختلفی می توان مورد توجه قرار داد.

مدیر حوزه های علمیه مقام ولایی و اوج معنوی و ایمانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را نخستین محور مهم در سیره زندگانی ایشان برشمرد و اظهار داشت: در نگاه اهل بیت(علیهم السلام) فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از مقام ولایی و دانش ویژه در تراز معصومین برخوردار است.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به این که حضرت زهرا(سلام الله علیها) در سنین پائین با اتصال به عالم غیب به مقام عصمت و طهارت نائل آمده اند، ابراز داشت: ایمان سرشار حضرت زهرا(سلام الله علیها) مورد قبول عامه بوده، تمام مسلمانان به آن اعتراف نموده اند.

وی به روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) در رابطه با حضرت زهرا(سلام الله علیها) اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) لبریز از ایمان به خدا بودن را از مهمترین شاخصه های حضرت زهرا(سلام الله علیها) ذکر نموده، شخصیت ایشان را در قله ایمان توصیف می کنند. به گونه ای که ایمان تا اعماق وجودی این بانوی با کرامت نفوذ کرده است.

آیت الله اعرافی مقام معرفتی و دانشی را از دیگر ویژگی های بارز حضرت زهرا(سلام الله علیها) عنوان کرد و ابراز داشت: مصحف فاطمی مهمترین نشانه علم و دانش بی پایان زهرای اطهر(سلام الله علیها) است که به صورت امانت الهی در نزد ائمه طاهرین(علیهم السلام) می باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که مصحف فاطمی را به سادگی نمی توان درک نمود، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(علیهم السلام) مصحف فاطمی را شارح قرآن و مبین حقایق عالم توصیف می کنند که در بردارنده اسرار امامت است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: فاطمه زهرا(سلام الله علیها) همان گونه که از لحاظ جسمی مادر ائمه(ع) می باشند، از نظر علمی نیز حلقه وصلی است، که بخش زیادی از علوم و معارف الهی از طریق ایشان به ائمه هدی(علیهم السلام) منتقل شده است.

وی با تأکید بر این که فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در علم و معرفت به جایگاه وساطت بین خداوند متعال و ائمه معصوم(علیهم السلام) دست یافته است، خاطرنشان کرد: جایگاه علمی ایشان جایگاهی است که سلمان و ابوذرها نیز در برابر آن ابراز تواضع نموده، از جایگاه علمی ایشان بهره مند می شدند.

آیت الله اعرافی عبادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را یکی دیگر از محورهای زندگی ایشان عنوان کرد و یادآور شد: اگر هنگام نماز فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، کسی نزدیک ایشان حضور می یافت، به وضوح ضربان عشق و شوق در عبادت الهی را در وجود ایشان حس می کرد.

وی نقش خانوادگی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به عنوان دختر برای پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، همسری علی(علیه السلام) و مقام مادری برای فرزندان عزیزشان را از دیگر محورهای وجودی این بانوی با کرامت دانست و اظهار داشت: علی(علیه السلام) که خود تجسم تمام غم های علم بودند، با مشاهده زهرا مرضیه(سلام الله علیها) تمام غم های عالم را به فراموشی می سپردند.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به این که حضرت زهرا(سلام الله علیها) بهترین مادر عالم بوده، پاک ترین فرزندان عالم را تربیت نمودند، اذعان داشت: در خانه ای که محور جهاد و عبادت بوده، فقر و گرسنگی موج می زد، بهترین انسان های عالم تربیت یافت.

سخنران این نشست تصریح کرد: نقش دختری، همسری و مادری فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بهترین الگو برای زنان در دنیای کنونی است.

وی نقش اجتماعی و سیاسی زهرای مرضیه(سلام الله علیها) را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مقطعی جریان حق را هدایت و رهبری نموده، با توجه به مصالحی که وجود داشت، محور حرکت بزرگ الهی قرار گرفتند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه، فاطمه زهرا و زینب کبری(سلام الله علیهن) در سه نقطه عطف و کاملا ویژه و بحرانی که حق به نهایت ضعف رسیده بود، صیانت کنندگی جریان حق را بر دوش کشیدند.

وی با اشاره به این که حضرت زهرا(سلام الله علیها) در شرایطی که جامعه اسیر جهل، خوف و طمع شده بود و مصالح اقتضائات اعمال دیگر را سلب می نمود، قد بر افراشتند و با اوج ایثار و فداکاری با قرائت خطبه فدکیه از جریان حق صیانت کردند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) به خاطر نقش های گوناگون، الگویی برای همه زنان و مردان عالم است؛ تمام اندیشه، معرفت و نظامات اسلامی در این بانوی جوان با عمر کوتاه تجلی یافته است.

وی زن و خانواده را یکی از محورهای گفتمانی سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) عنوان کرد و ابراز داشت: علی رغم موج های شهوانی و تبلیغات شیطانی رسانه ها و جریانات غرب گرا، سخن حکیمانه و بهترین گفتمان و منطق در ورای خانواده، تفکر اسلامی است، که در چهره و قامت حضرت زهرا(سلام الله علیها) جمع شده است.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه به روایات متعددی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیها) در رابطه با جایگاه والای حضرت زهرا(سلام الله علیها) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: زنی که در خانواده مظهر و الگوی برجسته ای است، در عرصه های علمی و صیانتی و دفاع از امامت، ولایت و حقیقت دین قد برافراشته، جان فشانی می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از انتظارات، خط و مشی ها و راهکارهای اساسی جامعه المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: تبیین اندیشه الهی، باید روح همه کارهای ما قرار گرفته، این مهم در همه شئون مود توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: دانش آموخته حوزه و جامعه المصطفی در هر مکان و موقعیتی که حضور دارد، باید خود را واسطه ای برای تربیت دیگران و انتقال معارف دینی قرار دهد.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که همه ابزار ها و شبکه ها را باید در خدمت نشر معارف الهی قرار دهیم، تصریح کرد: لحظه ای نباید از شأن، منزلت و هویت خود غافل شویم؛ همواره باید از شیوه ها و ابزارهای نوین برای انتقال اندیشه و معارف الهی در گستره جهانی استفاده کنیم.

وی برخورداری از دانش و معرفت را اساس فعالیت های بین المللی عنوان کرد و یادآور شد: نباید حضور ما در فعالیت های اجرایی، ما را از دانش افزایی و پیشرفت علمی باز دارد؛ اگر دانش خود را روز به روز ارتقاء ندهیم، نمی توانیم با نسل های پیش رو ارتباط عمیقی ایجاد نماییم.

رئیس جامعه المصطفی ارتقاء اخلاقی و معنوی و نیز توجه به فضیلت های معرفتی را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: باید هر روز تلاش کنیم که بر هوس های شیطانی غلبه نموده، استمرار در خودسازی و تزکیه نفس را وظیفه الهی خود بدانیم.

وی تقویت بینش و بصریت اجتماعی و سیاسی را بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: اگر به درستی شرایط و اقتضائات اجتماعی و سیاسی را درک نکنیم، در دام دسیسه های سیاسی وسوسه گرها و سیاستمداران استکباری گرفتار خواهیم شد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که جنگ های طائفی و قدرت یابی تشیع انگلیسی و تسنن امریکایی، آسایش اسرائیل را به دنبال داشته است، اظهار داشت: فتنه های امروز، لزوم توجه به شناخت و بینش سیاسی را بسیار پر اهمیت تر نموده، باید مراقب این وادی حساس باشیم.

وی برخورداری همزمان از حکمت و شجاعت در عرصه تربیت انسان ها را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در صورت فقدان یکی از این موارد، فعالیت های بین المللی ابتر مانده، با شکست روبرو خواهد شد.

آیت الله اعرافی مراقبت از خانواده، فرزندان و حلقه های پیرامونی را مهم دانست و اظهار داشت: نفوذ در خانواده ها، فرزندان و افراد پیرامونی، یکی از برجسته ترین منفذهای بیگانگان در علمای پیشین به شمار می رفت، این مهم باید مورد توجه علما و اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد.

وی با اشاره به این که کنترل اختلافات داخلی در میان علما و اندیشمندان اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: علی رغم توجه به تفاوت های فکری و دیدگاهی، باید از نزاع های داخلی و گفتمانی پرهیز نمود.

مدیر حوزه های علمیه برقراری و تحکیم ارتباط صمیمی با مذاهب مختلف اسلامی را خط مشی انقلاب اسلامی و برآمده از معارف اهل بیت(علیهم السلام) و مورد تأکید جامعه المصطفی عنوان نمود و اظهار داشت: باید با منطق و دوستی، با تمام مذاهب اسلامی تعامل نمود؛ این امر در فقه روابط اجتماعی اسلام بسیار مهم شمرده شده و ضمن بیان سلسله اصول رفتار اسلامی، همه را به دوستی، همراهی، همکاری و یاری تمام بشریت سفارش نموده است.

وی با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی بدون توجه به تفاوت های مذهبی، خود را متولی حمایت از مظلومیت مسلمانان مذاهب مختلف اسلامی می داند، یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی با برخورداری از منطق اسلامی، ضمن تببین اندیشه ها و معارف اهل بیت علیهم السلام، حمایت از مظلومان جهان را وظیفه دینی خود می داند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که جامعه المصطفی تنها مرکز بین المللی است که تدریس مبانی دینی مذاهب مختلف اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است، ابراز داشت: جامعه المصطفی در ارتباط با سایر ادیان بر گفتگو و تعامل برای حل معضلات جهانی تأکید دارد.

 

آیت الله اعرافی با اشاره به این دانش آموختگان در فعالیت های خود باید مصالح کشورهایشان را مورد توجه قرار دهند، اظهار داشت: وحدت، اعتلای فکری- معرفتی و نیز فعالیت رسمی و تعریف شده، باید سرلوحه فعالیت های طلاب و دانش آموختگان جامعه المصطفی در سراسر گیتی باشد.

مدیر حوزه های علمیه تاکید بر گفتمان انقلاب اسلامی را یکی از مهمترین رویکردهای جامعه المصطفی عنوان کرد و اظهار داشت: این گفتمان تأمین کننده مصالح امت اسلام و جهان بشریت است.

عضو شورای عالی حوزه صیانت از هویت حوزه ای را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: باید مرجعیت علمی و معرفتی بر حول محور معارف الهی در دنیا شکل گیرد.

وی اظهار داشت: باید با حضور فعال در گفتمان های علمی جهان، شعاع علمی را وسیع تر نموده، در تولید علم، ترجمه و فعال سازی قطب های علمی المصطفی گام های مؤثرتری در راستای مرجعیت علمی و معرفتی برداریم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که باید همه بشر و جهان را مخاطبان معارف ناب الهی بدانیم، اظهارداشت: باید به صورت زنجیره ای و منسجم در کنار هم، پاسخگوی نیازهای جهانی باشیم.

وی با تأکید بر این که نظام کارشناسی دین و حوزه دین، از مهمترین اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: طلاب و دانش آموختگان جامعه المصطفی باید برای فعالیت در عرصه های بین المللی، خود را به  نگاه راهبردی آراسته نمایند.

رئیس جامعه المصطفی بهره گیری از ظرفیت های متنوع المصطفی برای حضور منسجم و قوی در عرصه های بین المللی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: ضمن تقویت ارتباط با جامعه المصطفی، نباید از اتصال اندیشمندان کشورهای مختلف با یکدیگر غافل بود.

وی ضمن توجه به تقویت زبان فارسی و عربی در جمع دانش آموختگان، اظهار داشت: جریان و معارف اهل بیت(علیهم السلام) باید پاسخگوی شبهات گوناگون مطرح شده در عرصه های مختلف جهانی باشد.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تأکید بر اهتمام هرچه بیشتر بر همکاری با نمایندگی های جامعه المصطفی اظهار داشت: در این نقطه حساس تاریخی، باید با اخلاص، ایثار و علم و دانش، جریان تاریخ را به سمت عبودیت الهی و نهادینه سازی اخلاق و معنویت و آشنایی با معارف الهی سوق دهیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha