پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ دبیرشورای عالی حوزه های علمیه گفت: از آیات قرآن مجید استفاده می شود که اسلام بدون امامت، دینی که مرضی خداوند متعال باشد، نیست و بدون امامت اسلام ناقص است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی شامگاه چهارشنبه در دومین شب از مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در سالن اجتماعات موسسه علمی، فرهنگی و آموزش عالی طلوع مهر قم اظهارداشت: آنچه از آیات قرآن کریم می توان بهره برد آن است که دین اسلام بدون امامت و نزول آیه « الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَرَضيتُ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً » معنا پیدا نمی کرد و با نزول این آیه اسلام کامل شد.

آیت الله استادی افزود:  با نزول آیه «یا ایهاالرسول بلّغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته والله یعصمک من الناس» حضرت محمد(ص)با ابلاغ امامت امام علی(ع) دین و رسالت خود را کامل کردند.

وی ادامه داد: وقتی که پیامبراکرم(ص) امامت و ولایت را ابلاغ کردند، تبلیغ کردند و آنها قبول نکردند وضعیت همین شد که امروز می بینید.

استاد حوزه بیان داشت: اینها می گویند ما مسلمان هستیم، بالاخره جزء اسلام هستند، ولی چون امامت را نپذیرفتند در اعتقادات و احکام به انحراف کشیده شدند. چندسال است که در مساجد می گویند و تبلیغ اسلام را می کنند در کشورهای خارجی، تبلیغ کدام اسلام را می کنند؟ اسلام بی ولایت؟ اسلام بدون امیرالمومنین؟ نتیجه اش چه شد؟ داعش.

آیت الله استادی اظهارداشت: انحراف از جایی شروع می شود و روز به روز زیاد می گردد تا به جایی می رسد که جنایاتی صورت می گیرد آن هم به اسم اسلام! مساله امامت خیلی مهم است و رسول خدا نیز نسبت به این مساله مهم بسیار تاکید داشته و از هر فرصتی برای تبلیغ و آگاهی بخشی آن نه به صورت کلی، بلکه جزئی اهتمام داشته است تا مساله را برای مردم بیان کند، بطوریکه از روز اول که رسالتش را آشکار کرد (وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ) همان روز امامت را مطرح کردند و در طول 20 سال مرتب این مساله را بیان می کردند و به هر مناسبتی و از هر شیوه ای استفاده کردندکه جای تردید بر جای نماند.

وی گفت: در واقعه غدیر با آنکه پیامبر (ص) صبر کردند تا همه گرد هم آیند به بیان مساله ولایت و امامت حضرت علی (ع) اکتفا نکردند و دست حضرت را بلند کردند و گفتند « مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ»، از این بهتر، تبلیغ و آگاهی بخشی امکان نداشت. حضرت در طول این 20 سال به کلیات و به اسم تنها  اکتفا و بسنده نکردند و خود علی (ع) را نشان می دادند تا جای تردیدی باقی نگذارند.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: راوی می گوید رسول خدا(ص) امام حسن (ع) و امام حسین(ع) را بر روی زانو نشانده بود و می فرمود خدایا این دو فرزندان من هستند، فرزند دختر من هستند من اینها را دوست دارم خدایا اینا را دوست داشته باش و محبین اینان را دوست بدار، این علاقه و محبت را نشان همه می داد و به کلیات اکتفا نمی کرد.

آیت الله استادی با اشاره به نزول آیه « إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» اظهارداشت: خداوند این آیه را در مورد اهل بیت(ع) یعنی امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) و خود پیامبر(ص) هم که بوده بیان فرموده اند، صحبتی است که می گویند حضرت رسول(ص) 30 روز و 30 بار در درب خانه حضرت فاطمه (س) می ایستاد و این آیه شریفه را بیان می کرد و می فرمود؛ آیه تطهیر برای این خانه و اهل آن نازل شده است که مردم اشتباه نکند که آیه تطهیر برای کسی دیگر بیان شده است.

دبیرشورای عالی حوزه های علمیه گفت: نقل دیگری ازجمله 40 روز، 6ماه یعنی 180 بار، 7 ماه یعنی 210 بار وجود دارد که پیامبر(ص) مقابل در خانه حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) می ایستادند و این آیه را زمزمه می کردند و می گفتند این آیه برای اهل بیت این خانه نازل شده است و نه برای کسی دیگر و حضرت این عمل را 500 بار انجام دادند.

وی تصریح کرد:  اگر آیه تطهیر دال بر عصمت است، لذا اهل این خانه معصوم هستند و نقل است حضرت سه وعده یا 5 وعده هنگام نماز پشت درب خانه حضرت زهرا(س) این آیه را بیان می کردند، به مدت زمان مراجعه پیامبر(ص) کاری نداریم ، به این که حضرت آن قدر اصرار داشت تا به همه بفهماند که آیه تطهیر برای اهل بیتش(ع) نازل شده است فقط مخصوص خانه حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) است.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: خیلی واضح و روشن است و چه عقلی باور می کند  که دیگری امام اینها باشد، دیگری امام امیر باشد، آیه بگوید امیرالمومنین(ع) معصوم و دارای عصمت است، اما دیگری امیر باشد، آنوقت هیچ عقلی باور می کند که امیرمومنان باشد و دیگری امام؟ یک جاهل امام باشد و کسی که دارای همه علوم است مامون باشد، کسی باور می کند؟

آیت الله استادی با اشاره به عبارت « رجس » در آیه تطهیر گفت: رجس یعنی گناه ، پلیدی ، یعنی شما اهل گناه نیستید و گناه نمی کنید، خدا اراده کرده که شما از گناه پاک باشید و این اراده یک اراده تشریحی نیست یک اراده خاص از سوی خداوند است.

وی افزود: معروف است که رجس یعنی کندن پلیدی و گناه، اما در آیات و روایات متعددی از رجس به کندن شک نیز تعبیر شده است، یعنی علاوه بر کندن گناه، پلیدی ، شک را نیز از بین می برد، یعنی این خانه که گناه در آن نیست، بلکه شک هم وجود ندارد، ظاهر این آیه این است که هر چه ایمان من و شما بالا می رود کنار آن شکی به وجود می آید. آن آقایی که درش شک نیست، آن خانمی که درش شک نیست، آن امام حسن و حسینی (ع)که درش شک نیست، مشمول آیه تطهیر هستند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: این آیه نشان می دهد اهل بیت(ع) دارای ایمان کامل و معصوم هستند، هیچ گناه و هیچ خطایی از آنها سر نمی زند و ایمانی کامل دارند که هیچ نوع شک و وسوسه ای بر ایشان نیست و حتی یکی از علمای ما ، مرحوم قاضی تبریزی ( امام جمعه شهید) که رساله ای در خصوص آیه تطهیر نوشته است، با یک بیانی اثبات کرده که رجس علاوه بر اینکه گناه و شک را می گیرد، جهل را هم می گیرد.

وی ادامه داد: آیه تطهیر می فرماید؛ در این خانه جهل نیست، یعنی همه علوم نزد امیرالمومنین(ع)، نزد فاطمه زهرا(ع) است، شک و جهل در خانه اهل بیت(ع) نیست، خداوند متعال خواسته که در این خانواده جهل ، شک و گناه نباشد، حالا من از شما می پرسم، شما از من بپرسید و همه ما از مخالفین بپرسیم، آقایی است که جهل ، شک، گناه در ذاتش نیست و قرآن نسبت به پاکی آن شهادت داده است، آیا انصاف است که خانه نشین شود؟ این آقا در خانه نشیند و دیگری امام باشد؟ این مامون باشد و دیگری امام باشد؟ هیچ عقلی این را قبول نمی کند.

آیت الله استادی تصریح کرد: اگر حرف ها و مطالب خوب بیان شود برای دیگران مخصوصا جوان هایی که به رشد فکری مناسبی رسیده اند، بدون تردید با شنیدن مطالب به صورت خوب و مستند قبول می کنند، اصلا اگر کسی مقداری رشد فکری داشته باشد و مقداری تحمل، هیچ وقت زیر بار نمی رود که امیرمومنان با این خصوصیات، مامون باشد و دیگری امام شود.

وی افزود: ولی هیچکسی ادعا نکرد که در علم، تقوا، عصمت با امیرالمومنین مساوی و برابرند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر این طور نیست و همه آنها به این امتیازاتی که امیرالمومنین(ع) دارد ایمان دارند، بروید مقداری فکر کنید، اینها در چه چیزی اشتباه کردند؟ اینها ظاهرا بین وصی پیامبر(ص) و یک منصب معمولی یک کشور، منصب معمولی یک شهر اشتباه گرفتند، امام در مکتب اهل بیت(ع) ادامه مسیر نبوت است و هیچ فرقی با هم ندارند جزاینکه وحی اصطلاحی بر آن نیست، امامت در قرآن مجید و مکتب اهل بیت(ع) در ردیف خود پیامبر (ص) است و با پیامبر(ص) هیچ فرقی ندارد، فرق پیامبر(ص) با امیرمومنان همین وحی اصطلاحی بود که وقتی پیامبر(ص) از دنیا رفتند این وحی دیگر وجود ندارد، اما باز ارتباط امیرمومنان با عالم غیب محفوظ است وحی نمی شود، ولی فرشتگان به خانه رفت و آمد دارند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha