جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ دبیرشورای عالی حوزه های علمیه گفت: در آستانه سال نو، دل خانواده های بی بضاعت را شاد کنیم با کمک نقدی و غیر نقدی، در جامعه ای که فقیر و ثروتمند وجود دارند، باید سعی کنیم به یکدیگر رسیدگی داشته باشیم، رحم کنیم تا به ما رحم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی در مراسم سوگواری حضرت زهرا (س)در مجتمع علمی، فرهنگی و آموزشی طلوع مهر در قم، با اشاره به حدیث « فَاطِمَة بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ سرَّهَا فَقَدْ سرَّنِي » از رسول الله (ص) اظهارداشت: در جلسات گذشته نسبت به بخش اول این حدیث مطالبی بیان شد، اما در این جلسه به بخش دوم حدیث که حضرت محمد(ص) می فرمایند « هر که او را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده است» ، مطالبی ارائه خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اینکه چگونه بتوانیم حضرت فاطمه (س) را خشنود کنیم و در پی آن پیامبراکرم(ص) و سپس خداوند باری تعالی را، مطالبی نقل شده است که مهمترین آن این است که هر وقت گناهی پیش بیاید، گناه نکنیم و « پرهیز از گناه» یکی از راه های جلب رضایت حضرت می باشد.

نویسنده کتاب « گفتارهای فاطمی » ادامه داد: « ترویج دین و احیای امر اهل بیت(ع)» عامل دیگری است که خشنودی حضرت را به همراه دارد، برپایی مجالس عزاداری، دسته های عزاداری، اطعام در ایام مناسبت های دینی و به طور کلی زنده نگه داشتن این ایام به هر میزانی که مقدور است، بدون تردید در راستای رضایت حضرت خواهد بود.

آیت الله استادی بیان داشت: برداشتن قدم های کوچک برای تقویت دین و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت بسزایی برخوردار است، بطوری که اگر جوانی بتواند با دوست هم سن و سال خود که نسبت به مسائل دینی آگاهی کمی دارد صحبت کرده و نگاهش را نسبت به دین تقویت کند و یا با دعوت به مجالس روضه و سخنرانی مذهبی آگاهی های آن را بالا ببرد بدون شک مورد مرضی رضای حضرت فاطمه (س) می باشد.

استاد حوزه، « احترام به سادات» را یکی دیگر از راه های جلب رضایت حضرت فاطمه (س) توصیف کرد و گفت: سادات به عنوان ذریه حضرت فاطمه زهرا(س) خود، دارای احترام هستند، به خوب و بد اشخاص کاری نداشته باشید و به صرف اینکه از نسل حضرت فاطمه (س) می باشند و از ذریه ایشان هستند، احترام کنید که موجب خشنودی حضرت واقع خواهد شد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: « ادخال سرور برقلب  مومنین» از موارد دیگری است که رضایت حضرت را به دنبال دارد، به طوری که امام کاظم(ع) می فرمایند؛ هر کسی مومنی را خوشحال کند، اول خدا را خوشحال و سپس رسولش را خوشحال کرده است.

آیت الله استادی با بیان اینکه در آستانه سال نو هستیم و باید افراد بی بضاعت را فراموش نکنیم، اظهارداشت: مقصود از ادخال سرور مومنین؛ یعنی همین که در آستانه سال نو هستیم، دل خانواده بی بضاعت را شاد کنیم با کمک نقدی و غیر نقدی، در جامعه ای که فقیر و ثروتمند وجود دارند باید سعی کنیم به یکدیگر رسیدگی داشته باشیم، رحم کنیم تا به ما رحم کنند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: نمی توان نسبت به این مسائل بی تفاوت بود، روایات متعددی است که از محبوب ترین اعمال نزد پروردگار سرور مومنین است به شرطی که مفسده ای در آن نباشد، تسکین آلام دیگران، ادای دین مقروضین، کمک به سائلین، غصه ای را برطرف ساختن، البته همه این موارد در خفا و مخفیانه ، نه اینکه بریم آبروی مومنی را هم ببریم.

وی با بیان اینکه نمی شود فقط « گفت و شنید»، تصریح کرد: هر گفتن و شنیدنی باید همراه با عمل باشد، هیچ جامعه ای اصلاح نمی شود، الا آنکه اهل آن جامعه به یکدیگر رحم کنند، اهل رحم باشید تا مورد رحم واقع شوید.

انتهای پیام   31317

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha