پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حسین کوثری-امام جمعه شیروان

حوزه/ امام جمعه شیروان گفت: یکی از راه‌های انتقال مفاهیم دینی و برملا ساختن چهره دینی ظلم و ستم و حقانیت اهل‌بیت(ع) خاصه عاشورائیان از زمان‌های گذشته تعزیه‌خوانی و نزدیک ساختن صحنه عاشورا در اذهان مخاطبان بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسین کوثری، پیش از ظهر امروز در همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی اظهار داشت: هنر تعزیه‌خوانی به خوبی می‌تواند اهداف حماسه‌سازان کربلا را به نسل‌های آینده منتقل کند.

وی با بیان اینکه تعزیه‌خوانان با استفاده از تواریخ معتبر و نقل‌های صحیح همیشه به دنبال زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره عاشورائیان بوده‌اند، افزود: یکی از راه‌های انتقال مفاهیم دینی و برملا ساختن چهره دینی ظلم و ستم و حقانیت اهل‌بیت(ع) خاصه عاشورائیان از زمان‌های گذشته تعزیه‌خوانی و نزدیک ساختن صحنه عاشورا در اذهان مخاطبان بوده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شیروان با بیان اینکه باید تعزیه برگرفته از متون روایی و اسناد معتبر دارای روح حماسه و احیاگر معروف باشد، گفت: تعزیه‌خوانی باید به دور از پیرایه‌ها و خرافات باشد، چرا که با اجرای آن مخاطب را تا صحنه میدان واقعی هدایت و حقیقت را به آن‌ها نشان می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش تعزیه فرصتی مناسب برای زنده نگه‌داشتن سنت‌های گذشتگان است، اظهار داشت: برگزاری همایش تعزیه در شهرستان شیروان فرصت مناسبی برای زنده نگه‌داشتن سنت‌های گذشتگان در راستای تبلیغ و گسترش فرهنگ عاشورایی است.

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، با بیان اینکه حفظ تعزیه حمایت دولت را می‌طلبد، گفت: می بایست از هنر تعزیه حمایت  شود تا هنرمندان این عرصه با انیگزه بیشتری بتوانند فعالیت کنند.

علی قربانی با اشاره به قدمت  تاریخی و پیشینه هنر تعزیه افزود: با توجه به اینکه در برخی زمان‌ها اجرای تعزیه ممنوع بود، ولی تعزیه در همه ادوار برگزار می شده است و در هیچ زمانی منسوخ نشد و در خانه‌های مردم برگزار می‌شد.

وی با تقدیر از ستاد برگزاری این همایش اظهار داشت: برای حفظ هنر اصیل تعزیه و ماندگاری این هنر به عنوان میراث ماندگار، دولت باید حمایت‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف معنوی و دینی برای این هنر فاخر و ارزشی در نظر بگیرد.

قربانی تعزیه را هنری اثربخش عنوان کرد و افزود: این هنر به صورت نسل به نسل و سینه به سینه به دست هنرمندان این بخش رسیده است و همیشه همپای عزاداری‌های عاشورا در فرهنگ مردم این منطقه به عنوان رکنی از عزاداری‌ها بوده است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha