جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، با تمجید از عملکرد حوزه علمیه اصفهان و با بیان این که این حوزه در طول تاریخ مکتب ساز بوده است، از ابراز رضایت رهبری از فعالیت های جامعه المصطفی العالمیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، آیت الله علیرضا اعرافی، ظهر امروز در پنجمین اجلاسیه مدیران گروه های علمی و تربیتی جامعه المصطفی که در اصفهان در حال برگزاری است، با تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: نکته ای که در باب صدیقه زهرا(س) می توان بیان کرد عبارت است از، مرجعیت معرفتی بی بی دو عالم؛ این مطلب یک معنای آشکار است که همه مذاهب اسلامی بر آن اتفاق نظر دارند.

وی با بیان این که حضرت زهرا(س) به عنوان یک حلقه در منظومه اهل بیت(ع) مطرح بوده و اعتبار علمی و معرفتی را در سطح والایی دارا است، گفت: البته نگاه شیعه نسبت به این موضوع از نگاه دیگر ادیان و مذاهب اسلامی عمیق تر است.

مدیر حوزه های علمیه  گفت: در سطح اول حضرت زهرا(س) از یک مرجعیت علمی و معرفتی همچون دیگر خاندان اهل بیت(ع) برخوردار است، ولی یک سطح و لایه دیگری را می توان مطرح ساخت و آن این که مقام حضرت زهرا(س) را بسیار اوج می دهد و البته به شکلی فهم آن را نیز دشوار می کند، که عبارت است از آنکه حضرت زهرا(س) به عنوان مرجعیت معرفتی برای دیگر ائمه هدی(ع) هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: قصه مصحف فاطمه زهرا(س) را می توان به عنوان نمونه برای صحت این ادعا بیان کرد؛ طبق روایات معتبر از منابع معتبر، از امام صادق(ع) نقل شده است؛ که در مصحف فاطمه زهرا(س) چیزی از قرآن نیست ولی در حقیقت شارح قرآن بوده و ناظر به معارف تکوینی عالم است.

وی ادامه داد: در روایات از ائمه اطهار(ع) آمده است که این کتاب امانتی در محضر اهل بیت(ع) است و امروزه در دست حضرت ولی عصر(عج) بوده که این یک کد بر تأکید جایگاه والای حضرت زهرا(س) به عنوان مرجعیت علمی و معرفتی است؛ یا در روایت دیگری آمده است که امام عصر(عج) می فرماید: دختر پیغمبر(ص) برای من بهترین الگو است.

آیت الله اعرافی در ادامه به حوزه اصفهان و جایگاه آن در تاریخ تشیع اشاره داشت و گفت: حوزه علمیه اصفهان چندین شاخصه بارز داشت که نخستین آن ویژگی مکتب سازی بود؛ همچنین حوزه علمیه اصفهان به معنای حقیقی در صحنه جامعه بود و نقش اجتماعی ایفا می کرد و ثالثا در حوزه علمیه اصفهان سیاست وجود داشت.

وی با تأکید بر اینکه بی شک در چنین هم اندیشی هایی، شایسته و بایسته است که سرآغازی برای یک رشد و ارتقای نوین در حرکت علمی و مرجعیت فکری و معرفتی المصطفی ایجاد شود، گفت: جامعه المصطفی تا به امروز راه طولانی را پشت سرگذاشته و برای تحقق مرجعیت معرفتی، راه دیگری را پیش رو دارد که جز با همت اساتید میسر نمی شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ابراز رضایت مقام معظم رهبری از رشد المصطفی و تشویق ایشان از فعالیت ها این نهاد در دیدار اخیر، گفت: اگر نیم نگاهی به دو دهه اخیر جامعه المصطفی کنیم، شاهد موفقیت ها و تلاش های مستمر و مؤثری هستیم که ماحصل زحمات اساسی است؛ البته راه درازی همچنان پیش رو بوده است.

وی به برخی از ظرفیت های جامعه المصطفی به عنوان زیر ساخت در تحقق مرجعیت علمی و معرفتی اشاره کرد و عنوان کرد: وجود بیش از 394 رشته در نظام جدید آموزشی جامعه المصطفی، گستره گرایش ها و مقالات علمی در این نهاد ، گسترش پذیرش طلاب در سطح جهان، به این نحو که از حدود 140 کشور از جهان جذب طلبه شده است و فارغ التحصیلان المصطفی در جای جای جهان مشغول ایفای نقش هستند؛ همچنین فعالیت مؤثر در حوزه ترجمه و نشر که تاکنون منجر به تهیه قریب 50 هزار اثر از فارغ التحصیلان شده و یا تحصیل طلاب جامعه المصطفی در سطوح سه و چهار و حتی 5، از جمله ظرفیت هایی هستند که به عنوان زیر ساخت علمی مطرح است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: گروه های علمی و تربیتی به عنوان یک تجربه موفق در جامعه المصطفی همچنین وجود انجمن های علمی و تربیتی و فرهنگی، تولید و تهیه پایان نامه ها از سوی طلاب فارغ التحصیل شده، تنوع زبانی، قطب های ترجمه، تنوع مذهبی، تنوع جنسیتی، مدل های آموزشی متعدد، شبکه قوی فارغ التحصیلان با گستره جهانی از جمله دیگر ظرفیت ها نهاد جامعه المصطفی به عنوان زیر ساخت برای تبدیل شده به مرجعیت معرفتی است.

وی یادآور شد: امروز که جهان گرفتار گروه های تکفیری و سلفی شده است، عمدتا پشت صحنه سیاسی دارد، جامعه المصطفی به عنوان نهادی در این میان خوش درخشیده است و یگانه مرکزی است که توانسته در زمینه گفتمان انقلاب اسلامی با گستره جهانی فعالیت کند؛ قطعا برای ادامه راه نیازمند همت و عزم بیشتر گروه های علمی و تربیتی در میان طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی هستیم.

انتهای پیام 313/38

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha