جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: آنچه رعایت آن موجب پیشرفت و تعالی طلاب می گردد شکیبایی، نظم در امور و خلوص نیست است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) بجنورد اظهارداشتند: خدا را شکرگزار باشید که این توفیق و سعادت را به شما جوانان عرضه داشته است که بتوانید در مسیر علم، فقاهت و اجتهاد گام بردارید و لذا در همه مراحل زندگی شخصی و علمی خود باید شکرگزار خداوند متعال باشید.

معظم له با اشاره به کلام نورانی امیرالمومنین علی (ع) خطاب به کمیل ابن زیاد افزودند: ای کمیل دل های فرزندان آدم به مثابه پیمانه است و مراد از این پیمانه ظرفیت بشر می باشد.

ایشان بیان داشتند: لطف و فیض خداوند نامحدود می باشد؛ ما باید استعدادمان بیشتر باشد تا از فیض الهی بیشتر بهره ببریم. افرادی که با ظرف و پیمانه ای محدود به سمت فیوضات الهی حرکت می کنند شکی نیست که کمتر عایدشان می شود.

این مرجع تقلید ادامه دادند: فیوضات الهی همانند چشمه ای پرآب و نامحدود می باشد این پیمانه های ما است که محدود و دنیوی است. بهترین پیمانه و ظرفیت آن پیمانه و ظرفیتی است که بزرگ و وسیع باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با روایتی از امیرالمومنین(ع) افزودند: قال الامام علي - عليه السلام - : النّاسُ ثلاثَةٌ: فعالِمٌ ربّانِيٌ، وَ مُتَعلِّمٌ عَلي سَبيلِ نجاةٍ و هَمَجٌ رعاعٌ أتباعُ كلِّ ناعِقٍ ... حضرت می فرمایند؛ مردم بر سه دسته اند: 1. عالم ربّاني، 2. طالب علمي كه در راه نجات قرار گرفته، 3. انسان بي سر و پاي پستي كه به دنبال هر بانگي روان است، اين گروه از نور علم پرتوي بر نگرفته و به ستون استواري پناه نبرده اند.

این مرجع تقلید گفتند: حضرت در این فراز اینگونه می گویند که علمای ربانی، به دو نوع تقسیم می شوند، علمایی که منسوب به رب بوده و علمای الهی می باشند و پیوند با خداوند دارند و ما از ایشان به آفتاب عالمتاب یاد می کنیم و نوع دیگر علمای ربانی، علمایی هستند که مربی مردم هستند و رسالتشان تربیت انسان است.

ایشان ادامه دادند: گروه دوم افرادی که عالم ربانی نیستند، ولی در مسیر علما و در مسیر نجات قدم برمی دارند و ما از آنها همانند ماه یاد می کنیم. درست است که ماه از خود نوری ندارد و نورافشانی او اکتسابی و از آفتاب می باشد؛ اما در مواقع ضروری خود نورافشانی داشته و راه نجات می باشند.

معظم له از افراد بی برنامه و بی هدف به عنوان سومین گروه از نگاه امیرالمومنین(ع) یاد کرد و گفتند: این گروه نه خودشان عالم هستند و نه به دنبال عالم حرکت می کنند و هر صدایی را که بشنوند به سمت او حرکت می کنند، همانند برگ های پاییزی بوده و با هر نسیمی به حرکت درمی آیند و این در حالی است که روایات و آیات رسیده، مومنین را همانند کوه پایدار و استوار معرفی می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: همه مشکلات و مصیبت های جوامع بشری از گروه سوم می باشد، گروهی که بدون برنامه و هدف بوده و تمام بدبختی ها را با اعمال و رفتار خود رقم می زنند.

این مرجع تقلید خطاب به طلاب جوان  اظهار داشتند: خدا را شکرگزار باشید که در خط سربازی امام زمان (عج) گام برداشته اید. این توفیق بزرگی است که نصیب خیلی از همسن های شما نشده است و این مهم می تواند جایزه والدین شما باشد که خداوند به فرزندان آنها عنایت کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کردند: رمز موفقیت و پیشرفت طلاب شکیبایی و خستگی ناپذیر بودن، نظم و خلوص در نیت می باشد.

ایشان افزودند: نماز اول وقت، کمک و دست گیری از دیگران، پرهیز از دوستان ناباب، پرهیز از مجالس آلوده و یاد خدا از مسائلی است که هر طلبه و هر انسان برای پیشرفت و رشد علمی و معرفتی باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشد.

لازم به ذکر است: در ابتدای این دیدار مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بجنورد گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تت IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام در عکس که طلاب از 150 نفر تجاوز نمی کنند خیلی بد است که مرجع تقلید را دعوت کنند و اطلاع رسانی نکنند و حتی نصف طلاب خود مدرسه در جلسه شرکت نکنند واقعا که