جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نرم افزار ویندوزفون "رساله توضیح المسائل"

حوزه/ نرم افزار ویندوزفون رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی از سوی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی تولید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در پی گذر زمان و پدیدار شدن فن آوری های نوین، مراجع معظم تقلید بر آن شدند که جهت تسهیل دسترسی مخاطبان و مقلدان از این بستر ها بهره ببرند.

سیستم عامل ویندوز که بر روی بعضی گوشی های همراه، خدمات رسانی می کند یکی از این بستر هاست که پس از تولید نرم افزارهای اندروید، اینک نرم افزارهای ویندوزفون مورد توجه مرکز فن آوری اطلاعات قرار گرفته و پس از تولید سه نرم افزار ویندوزفون تفسیر نمونه، مفاتیح نوین و استخاره، اینک نرم افزار ویندوزفون رساله توضیح المسائل تولید شد.

در این نرم افزار محتوای کتاب توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی با قابلیت هایی چون؛ «ارائه سرفصل ها در درختواره به منظور سهولت دسترسی به موضوعات»، «قابلیت جستجو در عناوین درختواره موضوعات»، «قابلیت جستجوی پیشرفته (کل عبارت و یا عبارت به صورت عطفی و فصلی) در کل مسائل»، «قابلیت نشان گذاری مسائل و ایجاد فهرست مربوطه»، «فهرست موضوعات با قابلیت جستجو در عناوین موضوعات»، «فهرست نشان گذاری مسائل مورد نیاز» ارائه شده است.

همچنین از دیگر قابلیت های این نرم افزار می توان از؛ «جستجوی پیشرفته به سه صورت؛ فصلی، عطفی و کل عبارت» نام برد.

در «اشتراک گذاری مطالب» می توان از طریق درگاه های اشتراک گذاری دستگاه و هم به صورت یادداشت در نرم افزار پژوهش یار به اشتراک گذاشت.

رساله «توضیح المسائل» که متن نخستین آن توسّط چند تن از فضلاى حوزه علمیّه قم در عصر مرحوم آیه اللّه العظمى بروجردى ـ قدّس سرّه ـ بر طبق فتاواى ایشان تنظیم شد، گام موثّرى در طریق واضح ساختن احکام فقهى، براى اوّلین بار، جهت عموم مردم بود; چراکه هم اصطلاحات پیچیده مخصوص فقه که رساله هاى پیشین مملوّ از آن بود در توضیح المسائل وجود نداشت، و هم جمله بندى ها ساده و روشن، و در عین حال دقیق و منسجم بود; و به همین دلیل، اثر عمیقى در رغبت اقشار متدیّن نسبت به فهم مسایل دینى گذاشت. بعد از «معظّم له»، مراجع بزرگ دیگر ـ کثّراللّه امثالهم ـ نیز ازآن متن استفاده کرده، با داخل نمودن فتاواى خود در متن مزبور، همان سنّت پسندیده را تعقیب کردند. امّا از آنجا که جمله بندى هاى کتاب براى فتاواى مرحوم آیه اللّه العظمى بروجردى تهیّه شده بود، با مرور زمان و تلفیق با فتاواى بزرگان دیگر، ناهماهنگى هایى در آن به وجود آمد و سلاست و انسجام نخستین را از دست داد، تا آنجا که در این اواخر قسمت قابل توجّهى از «توضیح المسائل» دوباره شکل پیچیده به خود گرفت و فهم آن براى بعضى مشکل شد حتّى در بعضى از موارد، شاید تناقض‌هایى در آن به وجود آمد. از این گذشته، تغییرات تند و سریع جامعه سبب مى شد مسایلى که از محلّ ابتلا خارج شده بود و هنوز در آن به چشم مى خورد از توضیح المسائل خارج گردد و در عوض مسایل مهمّ مورد ابتلاء و حاجت به آن افزوده شود، تا جوابگوى نیازهاى مردم مسلمان در مسایل فقهى باشد.

در رساله حاضر این مشکلات بحمداللّه برطرف گشته و توضیح المسائل به طرز شایسته ترى عرضه شده است.

علاقمندان جهت دانلود نرم افزار به پایگاه اطلاع رسانی: http://makarem.irمراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha