چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان در نشست اساتید مدرسه نرجس(س) مشهد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، اقدام جهادی را لازمه حرکت های انقلابی و تحولی دانست و گفت: حوزه باید الگوی سبک زندگی انقلابی را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار جمعي از اساتيد مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد گفت: حرکت انقلابی و تحولی یک حرکت جهادی و عمیق را طلب می کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه انقلابی، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در عنوان حوزه و ماهیت حوزه انقلابی، تفسیر ها و مباحث خوبی را مطرح کرده اند که جا دارد بیشتر از پیش بر روی این مباحث کار کنیم.

وی با اشاره به حضور بیش از ۳۰ هزار طلبه در حوزه علمیه خراسان، گفت: باید طلاب در مباحث انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه علمیه درگیر شوند و دغدغه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه انقلابی ماندن حوزه با کار مدیریتی به تنهایی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: باید سازکاری را پیدا کنیم تا همه در این مسیر حرکت کنند و به سمت انتظارات رهبر معظم انقلاب پیش رویم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه سه مبحث انقلابی بودن حوزه، اندیشه و عمل را برای رسیدن به حوزه انقلابی اساس کار برشمرد و بیان کرد: هر سه واژه می تواند اتاق فکر حوزه انقلابی باشد و با میدان وسیع و گسترده ۳۰ هزار طلبه حرکت جهادی برای تحقق این اهداف را طلب می کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه اگر هر کدام از این سه پایه را کنار بگذاریم، حوزه انقلابی محقق نخواهد شد، گفت: در تمام برنامه های حوزه از جمله مباحث آموزشی، تربیتی، پژوهشی و ... باید با در نظر گرفتن این سه مولفه کار شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: دو راهکار آسیب شناسی و حرکت تحولی رو به جلو، برای آفت زدایی و آسیب زایی در حوزه انقلابی مهم است که تلاشی جهادی را می طلبد.

وی با بیان اینکه شناخت، پایه اصلی حرکت های تحولی است، لذا باید آسیب های حوزه را درست شناسایی کرده و در جهت رفع آنها برآییم. بنابراین  اگر فکر کنیم همه کارهایی که باید انجام بدهیم را انجام داده ایم، اين یک آسیب است و نوآوری، ابتکار و تغییر که لازمه مقتضی زمان است را متوقف می کند و حاصلی را در زمینه تحول به ما نمی دهد.

تهذیب و اخلاق سنگ بنای حوزه علمیه

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به بحث عمل پرداخت و اظهار کرد: ما بیش از اینکه آسیب علمی داشته باشیم، آسیب عملی داریم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه هدف اصلی از حرکت علمی، تهذیب و تزکیه و عمل است، افزود: بحث تهذیب و اخلاق سنگ بنای حوزه علمیه است و حوزویان باید الگوی یک انسان مسلمان و شیعی در خانواده و جامعه باشند و به مسائل مختلف و متفاوتی که جامعه از ما انتظار دارد پاسخ دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: باید همه زندگی ما دینی باشد؛ سبک زندگی حضرت زهرا(س) الگویی برای خواهران و سبک زندگی حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) الگویی برای برادران است.

وی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) «كُونُوا دُعَاةً إِلَى أَنْفُسِكُمْ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِكُمْ» ابراز کرد: حوزه های علمیه باید الگوی متناسب با سبک زندگی حوزه انقلابی را ارائه دهند.

نقد عالمانه عامل رشد است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه نقد عالمانه را عامل رشد برنامه ها دانست و گفت: رشد حوزه، مرهون حرکت های علمی و پژوهشی و سنت مباحثه محور است.

مدیر حوزه علمیه خراسان خطاب به اساتید و مسئولان مدارس علمیه بیان کرد:  در طرح ها قبل از اینکه برنامه ای ابلاغ شود در زمینه مباحث تربیتی، علمی و پژوهشی نکته نظرات را ارئه دهید.

وی تاکید کرد: ویژگی خاص خواهران و تناسب با برنامه های ایشان را مدنظر گرفته و در قالب طرحی روشن و در چاچوب مشخص و متناسب با برنامه ها برای ایشان ارائه دهید.
گفتنی است، در این جلسه توسط حجت الاسلام و المسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، از فعالیت های ارزشمند مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) تقدیر شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha