پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که چشم پوشی از ورود به مسائل نو برای حوزه خطر است گفت: از شاخصه‌های مهم حوزه انقلابی این است که دنیا، جامعه و نظام را شناخته و گره‌های آن را تشخیص دهد و برای حل آن اقدام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی امشب در گردهمایی طلاب شهر های شرق استان گلستان مقیم حوزه علمیه قم که در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با بیان اینکه ارزیابی درست از خویشتن در پیشرفت انسان مؤثر است، گفت: گاهی ما در ارزیابی درون و بیرون خود دچار مشکل هستیم و در ارزیابی از درون، نقاط قوت و برجسته و در ارزیابی از بیرون، نقاط ضعف را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه اگر این دستگاه ارزیابی را مهار نکنیم ما را به اشتباه می‌اندازد افزود: ازجمله مسائلی که شیطان در درون انسان نفوذ می‌کند در نظام ارزیابی درونی و بیرونی است؛ باید از خود مراقبت کنیم تا نظام ارزیابی درونی و بیرونیمان متعادل شود وگرنه به مسیری می‌رویم که ضعف خود را کمتر می‌بینیم.

بیش از پیشرفت علمی به شناخت‌های درونی نیاز داریم

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما طلبه‌ها بیش از پیشرفت علمی به پیشرفت در ارزیابی و شناخت‌های درونی نیاز داریم؛ چراکه این شناخت‌های معرفتی و درونی است که به انسان شخصیت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امروز شالوده علوم اجتماعی را باید از مبادی و مبانی غیر الهی جدا کنیم، گفت: علوم انسانی و اجتماعی را نمی‌شود نفی کرد، بلکه باید از آن بهره لازم برد، ولی باید مراقب و هوشمند بود؛ امروز حوزه باید ورود کند تا نظام علوم اجتماعی بر مبانی الهی استوار شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه طلبه باید در تهذیب نفس برنامه داشته باشد افزود: ما اگر یک نظام خودسازی و تزکیه نفس نداشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه نباید شرایط جامعه را برای دوری از تهذیب نفس بهانه کرد، گفت: در بدترین شرایط جامعه نیز حوزه به فعالیت خود ادامه داده است و در این شرایط  آدم‌های بزرگی از آن خارج‌شده‌اند چنانکه در زمان طاغوت بزرگان بسیاری در حوزه پرورش یافته‌اند.

مسائل اخلاقی و تربیتی جایگاه نخست را درحوزه دارد

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: مسائل اخلاقی و تربیتی باید جایگاه نخست را در فضای حوزه داشته باشد و طلبه‌ها هم باید اهل معنا و کار در این قلمروها باشند و مدیریت نیز باید در این زمینه بیشتر فعالیت کند.

وی با اشاره به توجه حوزه به مسائل جدید و موضوعات نو، گفت: با توجه به فعالیت‌های خوبی که در حوزه انجام شده است، ولی انتظاراتی که نظام اسلامی و جامعه امروز از حوزه دارد محقق نشده است.

شاهد افراط و تفریط‌ هایی هستیم

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در بحث ورود به مسائل جدید، شاهد افراط و تفریط‌ هایی هستیم، باید مراقب باشیم  مسیر درست را پیدا کنیم گفت: عده‌ای اعتقاد دارند  باید به هر شکلی به مسائل نو و جدید پرداخت ولو اینکه به شکل اجتهاد دقیق و درست نباشد.

وی تصریح کرد: باید با پشتوانه قدرت اجتهادی قوی و پایه‌های علمی به موضوعات جدید ورود کنیم وگرنه به نقطه مقابل خواهیم رفت.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: نمونه‌های بسیاری در جامعه وجود دارد که حوزه ورود نکرده است و در حد توانمان با روش‌های درست اجتهادی باید به این مباحث ورود کنیم.

وی بیان کرد: از یک سو ورود عجولانه در حوزه‌های فقهی، کلامی، فلسفی و مسائل اجتماعی یک مخاطره و از سوی دیگر چشم پوشی از ورود به مسائل نو یک خطر برای حوزه است.

آیت الله اعرافی گفت: راه متقن این است که با منهج دقیق و استدلالی به این مسائل ورود کنیم و اینجاست که طلاب فاضل و افرادی که در خود این ظرفیت را می‌بینند باید ورود کنند.

حوزه با نظریه پردازی عرصه‌های جدید را باز کند

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه این است که با روش اجتهادی صحیح به مسائل جدید جامعه ورود پیدا کرده و با نظریه پردازی عرصه‌های جدید را باز کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یک بعد حوزه انقلابی این است که در اقتصاد، سیاست، حکومت، سبک زندگی و صدها مسائل دیگر حرف داشته باشد گفت: از شاخصه‌های مهم حوزه انقلابی این است که دنیا، جامعه و نظام را شناخته و گره‌های آن را تشخیص دهد و برای حل آن اقدام کند.

وی تصریح کرد: حوزه ما در سرمایه، قدرت و زیرساخت واقعی برای ارتباط با جهان خیلی قوی است، ولی وقتی وارد سطح ارتباطی و شناختی در لایه‌های بعدی می‌شویم خیلی ضعیف هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دانش و تولیدات قم در یک حصار درون ایرانی زندانی است، گفت: ما در طراز اینکه در گفتمان‌های بین‌المللی ظهور و بروز پیدا کنیم قرار نداریم.

وی ابراز داشت: زبان یک جزء کوچکی از مجموعه شرایط برای رسیدن به این طراز است، ولی بخش اصلی، شناخت جهان و مسائل دنیا و توانایی ورود به آن در سطح بین‌المللی است و کسانی که در خود ظرفیتی می‌بینند باید ورود کنند.

بهترین را ه ارتباط بین شیعه و سنی تعامل بر مدار سیره اولیاء است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در ارتباط بین شیعه و سنی، راهی بهتر از تعامل و ارتباط بر مدار آنچه در فقه، سنت و سیره اولیای ما آمده نیست؛ حیات و پیشرفت تشیع در جهان امروز در گرو این است که گفتمانی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی در این بحث اتخاذ کنیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: این گفتمان اجازه نمی‌دهد انسان در غیر تشیع هضم شده و دست از مبانی مترقی خود بردارد، اما همین گفتمان اجازه نمی‌دهد انسان به جنگ و نزاع و درگیری بپردازد و کسانی که خارج از این گفتمان عمل می‌کنند خدمتی به تشیع نمی‌کنند.

انتهای پیام/313/30

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha