جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)

حوزه/ تلاش و کوشش علی‌الخصوص در مباحث علمی قطعاً ثمره زیادی دارد و فردی که در مباحث علمی تلاش کند و سختی بکشد، به‌مراتب والایی می‌رسد که هم خود او را در مسیر هدایت قرار می‌دهد و هم راهنمای دیگران خواهد شد.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ نجم/39

و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست

آینه:

حکایت؛ مرحوم آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی) طوری بود که اگر کسی به فعالیت‌های علمی‌اش توجه می‌کرد، تصور می‌کرد در شبانه‌روز هیچ کاری غیر از مطالعه و تحقیق ندارد و اگر کسی از برنامه‌های عبادی ایشان اطلاع پیدا می‌کرد فکر می‌کرد غیر از عبادت به کاری نمی‌پردازد.

آقا شیخ محمدحسین می‌گفت: من سیزده سال در درس مرحوم آخوند خراسانی، صاحب کفایه شرکت می‌کردم، در طول این سیزده سال، فقط یک‌بار موفق نشدم که در درس ایشان حضور پیدا کنم، آن یک‌بار نیز به زیارت کاظمین مشرف شده بودم و در هنگام برگشتن مشکلی پیش آمد که به‌موقع نرسیدم، در بین راه که می‌آمدم حدس می‌زدم استاد امشب چه مطالبی را بیان خواهند کرد و پیشاپیش آن‌ها را نوشتم.

به نجف که رسیدم و با دوستان صحبت کردم، دیدم تقریباً همه مطالبی که بیان فرموده بودند چیزهایی بوده که من پیشاپیش حدس زده و نوشته بودم، و تقریباً نوشته‌های من چیزی از درس کم نداشت.

ایشان بااینکه چنین موقعیت علمی داشتند و درس استاد را پیشاپیش می‌توانستند حدس بزنند و بنویسند، درعین‌حال مقید بودند حتی یک جلسه درس استاد را ترک نکنند.1

مکن ز عرصه شکایت که در طریق ادب                        به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید 2

  1. با اقتباس و ویراست از پایگاه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی بهجت
  2. حافظ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha